Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Turbo advies gevraagd.
Hallo,

Zoals sommigen weten ben ik bezig met een turbo projectje:tongue:
Maar inmiddels loopt de 940 weer als een zonnetje met al merkbaar meer PK's
Op de turbo na is alles verder standaard.

Nu is mijn vraag tot hoeveel bar turbodruk zouden jullie gaan?
Morgen krijg ik mijn turbodruk meter binnen dus dan kan ik ook zien wat er gebeurtConfusedmile:

ik heb de druk al iets verhoogt doormiddel van een sluitring te plaatsen achter de wastegate (meer kracht op de veer) en dat merk ik al behoorlijk.

wat ik nu nog wel mis is een intercooler, maar die komt volgende week (een hele dikke:nodSmile
en een oliekoeler, maar die moet ik nog zoeken.

nog een vraag zal het verschil te merken zijn als ik de katalysator er onder weg haal?

alvast bedankt allemaalConfusedmile:
Antwoord
Als ik jouw was zou ik niet alleen investeren in een turbodrukmeter maar ook meteen in een breedband-lambda.
Het gevaarlijkste wat in principe kan gebeuren wanneer je lompweg de turbodruk gaat verhogen is dat het brandstofysteem niet genoeg brandstof in kan spuiten, het mengsel te arm wordt en dus de temperaturen te hoog oplopen.

Wanneer je dus het mengsel mooi in de gaten kan houden kun je rustigaan de turbodruk verhogen totdat de boel te arm gaan lopen. Daarna een beetje terugstellen en dan weet je dat er niet direct iets kapot kan gaan.
Houdt wel in je achterhoofd dat je eigenlijk je ontsteking ook aan moet passen............
Antwoord
Ben ik met ovlov eens. Zeker bij een auto die van origine geen turbo had. Daar kunnen de injectoren en dergelijke wel eens krap zijn voor het toegenomen vermogen. Eigenlijk zou het mooiste zijn om de computers van een turbomodel te gebruiken icm de juiste brandstofdrukregelaar en injectoren.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
ja daar hebben jullie ook wel gelijk in, ik zal internet is even af spitten opzoek naar een wideband lamda.
ik heb vandaag wel de turbodruk meter ge monteert,
en het bleek dat ik op 0,3 bar reed dus die heb ik verhoogt naar 0,6.
en dat merk je behoorlijk.
wat ik ook merk is dat de auto begint in tehouden vanaf 4k toeren met volgas oftewel, mengsel te arm:frown:

dan heb ik daar ook nog een vraag over.

moet ik ook gelijk grotere injectoren( zo ja welke?) of voldoet een andere brandstofdruk regelaar ook al genoeg op boost 0,6?
en moet ik dan ook geloven aan een andere brandstofpomp?

alvast bedankt
Antwoord
om op de laatste vraag een zinnig antwoord te kunnen geven moet je eerst beter weten waar het probleem zit. een wideband is dan een goede eerste stap. verder denk ik dat zoals ze hierboven al melden eerst je computer eens moet wisselen voor een met een mapping op turbo druk.

die wideband kan je ook bij de clubsponsor vinden. innovate is voor zover ik weet een goed merk.
Antwoord
Originele injectoren zijn echt nog prima, eerder je mapping inderdaad aanpassen (ontsteking en injectie). Hiervoor heb je wel computers nodig die chipbaar zijn. Meer hierover is op turbobricks.com te vinden. In Nederland ken ik nog een goed adres voor chips, heeft onlangs voor mij ook 2 setjes gemaakt.
Antwoord
bedankt voor je reactie

dus dan kan ik voor de computer het beste naar een sloop gaan ofniet?
en dan gewoon een van een B230FK.
is dat verder allemaal plug&play of moet er ook ge soldeert worden?

en regelt die computer ook gelijk mijn ontsteking?
Antwoord
dus de injectoren kunnen nog wel? en tot hoeveel bar ongeveer?

en een andere brandstofdruk regelaar moet zowiezo denk ik.
maar kan mijn originele brandstofpomp dat dan wel aan?

bedankt voor alle reactiesConfusedmile:
Antwoord
Brandstofpomp kan het aan, ook je drukregelaar. Injectoren kunnen nog wel, hoeveelheid bar ligt ook aan meerdere factoren.

Voor wat betreft die computers, lees dit eens door (ervanuitgaande dat je LH2.4 hebt):

http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=84817
Antwoord
Welke computer heb je nu? Lh2.2 of 2.4?
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  240 Turbo naar LH 2.4 HansDAF 0 112 20 July 2025, 23:42
Laatste bericht: HansDAF
  Backfire 240 Turbo Richard245 3 3.096 9 June 2021, 00:05
Laatste bericht: Volvo240
  Turbo voor B19 et bert240turbo 2 2.986 28 March 2020, 09:42
Laatste bericht: Dopski
  245 turbo, leuk of problematisch? Hanzi 2 3.657 24 July 2019, 10:42
Laatste bericht: marc-f
  verhoogd stationair toerental 240 turbo Gus 3 4.800 12 November 2018, 14:24
Laatste bericht: Gus
  S40 T-4 200 pk turbo 1999 welke dump valve? S40 T-4 3 6.440 8 October 2015, 20:52
Laatste bericht: ronuh
  Artikel Volvo 242 Turbo intercooler in Duitse blad "Autobild Klassik" Kogelman 2 6.125 12 July 2015, 11:27
Laatste bericht: Kogelman
  Verschillen in 245 turbo's mikus 4 8.231 15 June 2015, 09:56
Laatste bericht: ruuds70
  240 gl turbo opbouwen? Royall 10 17.459 15 May 2015, 12:51
Laatste bericht: A_A
  Turbo vinden (Volvo s40 D1.9, 2001) Foxhill 1 12.141 6 November 2014, 15:21
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)