Berichten: 2.476
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
16 August 2012, 07:24
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 16 August 2012, 08:07 door skidje.)
skidje schreef:Hallo,
Op termijn zal ik een B230FK in de 240 lepelen. Die heeft standaard een 13C. Ik heb nog enkele Garrets van de B21ET. Heb gehoord dat een 15G een mooie upgrade is voor zo'n blok en zie dat dezelfde auto's met de 15G ook vaak een 16T hebben gehad.
Ik wil een comfortabele max. 200 pk op de wielen en liefst zoveel mogelijk koppel. (hou niet van hoge toeren). Moet een fijne volvo worden voor dagelijks gebruik.
Moet ik hiervoor vasthouden aan de huidige turbo, 15G of 16T zoeken of ......
Als ik kennissen in Zuid-Afrika moet geloven is er maar een turbo en wel een zgn Turbonetics.
Ik heb niet veel verstand van de turbo's. Dus enkele hints zijn zeker welkom.
Groet,
Is de holset 35 een beetje teveel van het goede in combinatie met een gepoorte 531 cilkop??
Nadruk moet wel blijven liggen op comfort, lpg, veel koppel bij niet teveel rpm!
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
de holset hx35 etc is toch weer een flinke slag groter dan de t3's waar we het hier over gehad hebben, voor gewoon sub 250 pk gebruik zou ik ze overslaan.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 658
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2008
JW, weet je misschien ook goede adressen voor (gebruikte) turbo's? Of is het gewoon ebay in de gaten houden..
Berichten: 2.476
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Jw240 schreef:de holset hx35 etc is toch weer een flinke slag groter dan de t3's waar we het hier over gehad hebben, voor gewoon sub 250 pk gebruik zou ik ze overslaan.
Ik krijg er nog een plaatje van. Maar het is een T3 versie van de holset op een 940 (B230FK) waarmee ruw gereden wordt met 25 PSI en een benzine verbruik van 25 mpg!
Zag inderdaag wel een plaatje van een holset met een standaard 13c of -g ernaast. Dan lijktie Holset wel een gruwelijk monster. Anyway... Pic to follow..
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 217
Topics: 10
Lid sinds: Jul 2012
16 August 2012, 13:42
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 16 August 2012, 13:44 door Gerald.)
25 psi is 1.7 bar.. dat is zat voor een turbo blokkie..rest afhankelijk van de setup natuurlijk.en dan nog 1op 10 rijden. netjes.
Berichten: 2.476
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Gerald schreef:25 psi is 1.7 bar.. dat is zat voor een turbo blokkie..rest afhankelijk van de setup natuurlijk.en dan nog 1op 10 rijden. netjes.
OK met UK-MPG misschien 1 : 9... Nog altijd netjes....
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 2.476
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Hierbij een paar plaatjes van de set up met Holset waar ik boven van sprak!!
Hmmm... zou het in een 240 passen?
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 217
Topics: 10
Lid sinds: Jul 2012
jammer van 2 stuks verlopen tussen het luchtfilter en de inlaat van de turbo. had alles dezelfde diameter gehouden. hoe minder restrictie hoe beter.
Berichten: 1.716
Topics: 9
Lid sinds: Mar 2011
Gerald schreef:jammer van 2 stuks verlopen tussen het luchtfilter en de inlaat van de turbo. had alles dezelfde diameter gehouden. hoe minder restrictie hoe beter.
Ik geloof dat de Holset een 4" ingang heeft, en de MAF is max 3". Lijkt er meer op dat de bouwer dus eigenlijk geen keuze had.
Skidje, het past wel, maar dan moet je wel een ander uitlaatspruitstuk hebben. Past anders niet met de strut tower.