Berichten: 699
Topics: 116
Lid sinds: Nov 2009
Jambon schreef:schudden voor gebruik... als die pijp verroest is en hopelijk de boel niet blokkeert loopt ie juist warm omdat er niet voldoende druk op kan worden gebouwd, en helaas wordt ie bij revisie vaak vergeten omdat men het niet weet..
Zou het blok dan tijdens het rijden (lees meer toeren) ook warmer dan "normaal" moeten zijn? Net even een stukje gereden. Temp. stijgt vrij snel als ik stil sta en zakt ook net zo hard als ik rij (ook al is het langzaam) Als ik flink doortrap blijft de temp ook binnen de grenzen.
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
dan hoef je je over de buis geen zorgen te maken, warm lopen is warm lopen, zo te horen gedraagt ie zich normaal..
Berichten: 699
Topics: 116
Lid sinds: Nov 2009
Jambon schreef:dan hoef je je over de buis geen zorgen te maken, warm lopen is warm lopen, zo te horen gedraagt ie zich normaal..
Thanks! Pak van mijn hart :-)
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
heb nog even gelezen, je thermostaat gedraagt zich ook volgens het boekje, temp loopt wat op, zakt weer iets, dat is de tijd van het opengaan en het instromen van het koudere koelmiddel uit de radiateur. Weet je zo of er een gaatje in de bodemplaat zit van de thermostaat? Soms zit dat er, dan wordt het radiateurdeel al enigzins meegenomen in de opwarming omdat er een beetje doorstroming ontstaat, dan is de "klap" niet zo hard zodra ie open gaat...
Berichten: 699
Topics: 116
Lid sinds: Nov 2009
Jambon schreef:heb nog even gelezen, je thermostaat gedraagt zich ook volgens het boekje, temp loopt wat op, zakt weer iets, dat is de tijd van het opengaan en het instromen van het koudere koelmiddel uit de radiateur. Weet je zo of er een gaatje in de bodemplaat zit van de thermostaat? Soms zit dat er, dan wordt het radiateurdeel al enigzins meegenomen in de opwarming omdat er een beetje doorstroming ontstaat, dan is de "klap" niet zo hard zodra ie open gaat...
Er zit geen gaatje in de bodemplaat, wel een soort los dingetje (geen idee waar die voor dient). Idee om die eruit te halen zodat er wel een gaatje ontstaat??
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
Jeroen V schreef:Er zit geen gaatje in de bodemplaat, wel een soort los dingetje (geen idee waar die voor dient). Idee om die eruit te halen zodat er wel een gaatje ontstaat??
dat losse dingetje zit in het gaatje, dat houdt het gaatje open doordat het beweegt vanwege de stroming, kan er uit als je wilt, sommigen boren het gaatje zelf, dan heb je automatisch geen dingetje.. laat zo maar..
Berichten: 1.152
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
Waar je nog even naar zou kunnen kijken is je ontstekingstijdstip.
Als die te vroeg staat, gaat je motor ook heter lopen. (een ontsteking die te vroeg staat is niet goed!)
De beschrijving die je geeft van je koelsysteem lijkt me verder normaal.
Als je stilstaat, heb je minder rijwind en loopt de temperatuur op. Ook draait je motor dan lagere toeren, dus doet de waterpomp minder.
Zolang je de meter dan blijft zien op de schaal is het allemaal prima.
Berichten: 699
Topics: 116
Lid sinds: Nov 2009
oudevolvo schreef:Waar je nog even naar zou kunnen kijken is je ontstekingstijdstip.
Als die te vroeg staat, gaat je motor ook heter lopen. (een ontsteking die te vroeg staat is niet goed!)
De beschrijving die je geeft van je koelsysteem lijkt me verder normaal.
Als je stilstaat, heb je minder rijwind en loopt de temperatuur op. Ook draait je motor dan lagere toeren, dus doet de waterpomp minder.
Zolang je de meter dan blijft zien op de schaal is het allemaal prima.
Ontsteking zou goed moeten staan, exact meten blijft moeilijk maar het zit tussen de 10 & 12gr volgens de boekjes dus. Ik ga me er ook niet te druk meer om maken. Van de week de elektrische fan monteren en flushen (voor de zekerheid).
Als ik resultaten heb post ik ze natuurlijk.
Berichten: 699
Topics: 116
Lid sinds: Nov 2009
Vandaag even het koelsysteem geflushed. Water was bruinig maar geen derrie iig. Lekker idee dat het nu iig schoon is. Temperatuur is ongewijzigd door deze aktie. Tevens de elektrische fan gemonteerd, ik laat voorlopig de stalen fan zitten en verwijder deze als ik wat vertrouwen heb in de elektrieke variant. Wel handig is dat ik nu een knop heb waarmee ik de elektra. fan handmatig aan kan zetten, oververhitten in de file zal nu niet gebeuren lijkt me.
Een ander vervelend iets wat ik maar niet kan vinden is volgende: bij ongeveer 2500 toeren resoneert er iets en maakt een behoorlijke herrie. Ik heb volgens mij alles al bevoelt en gedaan maar kan maar niet vinden wat hier de oorzaak van kan zijn. Lijkt uit het vooronder te komen maar lastig te plaatsen. Je hoort het goed als je gas loslaat en het toerental komt in de buurt van de 2500 hoop herrie onder de 2000 weer stil. Zou het lager van de koppeling (diegene die aan de vork zit) zo'n herrie kunnen maken? Zo ja is daar wat aan te doen, misschien staat het geheel wat te los en is er daardoor ruimte tot resoneren? Raar is ook dat het bij het b18 blok ook al het geval was.
Berichten: 6.715
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
wellicht de gasstangetjes, vooral als ze aan je schutbord zitten kan dat geluid maken.