Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Volvo Amazon komt "de witte" vergezellen
Sensor van je b18 een keer overschroeven?
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
Volvo 142 B23 schreef:Sensor van je b18 een keer overschroeven?

Ik heb dezelfde "sensor" er weer ingeschroefd, zou geen verschil moeten maken:

[Afbeelding: Volvo_673998R.JPG]

Ik zat net wel te denken dat misschien toch wat koelkanalen verstopt kunnen zijn. Als bv de achterste (weet niet of dit kan) wat verstopt zijn loopt hier natuurlijk minder vloeistof langs en zal dan ook minder koelen. Toch maar flushen dan.
Antwoord
Ow dat is nog de oldschool meter met een capillair. Sja beetje vreemd dat ie stationair warm word. Thermostaat gaat wel volledig open?
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
Volvo 142 B23 schreef:Ow dat is nog de oldschool meter met een capillair. Sja beetje vreemd dat ie stationair warm word. Thermostaat gaat wel volledig open?

Ik heb er een therm. van 82 gr ingezet en wat ik meet (met de thermometer, bovenin de radiator) is ook 82gr. Vandaar dat ik nu begin te denken dat er misschien toch ergens een vernauwing in het systeem zit. Vloeistof neemt toch de weg van de minste weerstand lijkt me. Maar wie weet werkt het niet zo in een motorblok, geen idee hoe die kanalen lopen en onderling verbonden zijn.
Antwoord
Tja dat zou ik zo ook niet weten. Voor de b21/23 staat dat wel in de greenbooks. Als ik me niet vergis staan die voor de b20 ook op http://www.k-jet.org.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
De sensor bedoeld voor een B18 is anders dan die voor een B20. Jij hebt een sensor voor een B18. Die van een B20 heeft een rood vlakje aan de rechterkant. De hebben een iets verschillende schaalverdeling. Die staat op het bovenste randje. Als je schuin naar boven kijkt, kun je hem misschien net aflezen, anders moet hij eruit om dat te kunnen zien.
Maar het maakt niet zoveel uit. Je kunt ze gewoon uitwisselen en beide gebruiken.
Ik denk dat je wijzer wel OK is en overeenkomt met een bloktemperatuur van 82 graden.
Wat voor thermostaat zat er in je B18? Het zou kunnen dat daar een 75 graden exemplaar in zat er daardoor wat kouder liep.

Zie je de meter wel even oplopen, doorschieten en weer wat terugkomen?
(Het openen van de thermostaat)
Anders zou je de thermostaat ook nog even kunnen wisselen met je oude of helemaal vernieuwen voor de zekerheid.

De huidige waarden vind ik nog niet duiden op problemen met koelkanalen.
Wat soms wel eens voorkomt is dat de doorvoerpijp in de kop los raakt of verroest en zo verstopt raakt.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
oudevolvo schreef:De sensor bedoeld voor een B18 is anders dan die voor een B20. Jij hebt een sensor voor een B18. Die van een B20 heeft een rood vlakje aan de rechterkant. De hebben een iets verschillende schaalverdeling. Die staat op het bovenste randje. Als je schuin naar boven kijkt, kun je hem misschien net aflezen, anders moet hij eruit om dat te kunnen zien.
Maar het maakt niet zoveel uit. Je kunt ze gewoon uitwisselen en beide gebruiken.
Ik denk dat je wijzer wel OK is en overeenkomt met een bloktemperatuur van 82 graden.
Wat voor thermostaat zat er in je B18? Het zou kunnen dat daar een 75 graden exemplaar in zat er daardoor wat kouder liep.

Zie je de meter wel even oplopen, doorschieten en weer wat terugkomen?
(Het openen van de thermostaat)
Anders zou je de thermostaat ook nog even kunnen wisselen met je oude of helemaal vernieuwen voor de zekerheid.

De huidige waarden vind ik nog niet duiden op problemen met koelkanalen.
Wat soms wel eens voorkomt is dat de doorvoerpijp in de kop los raakt of verroest en zo verstopt raakt.

Dank voor je reactie. Temp loopt idd in het begin op en zakt na een tijdje wat, ook te zien is dat er dan beweging komt bovenin de radiator. Ik had in eerste instantie een nieuwe thermostaat gekocht en deze na een testrit weer vervangen door de oude. Zelfde warmtegraad zelfde resultaat.

Gister ook de waterpomp vervangen voor de zekerheid, oude zag er wel aardig gaar uit. Maar nog geen vooruitgang. Ga proberen vandaag een elektrische fan (kwam met het blok :-) te plaatsen en van de week het systeem te flushen.

Dat van die doorvoerpijp had ik begrepen via het vkv forum, ik hoop niet dat dat het geval is. Lijkt me een vervelende klus om te vervangen :-(

Keep you posted.

-edit: huidige b20 blok is een aantal jaren geleden volledig gereviseerd, is zo'n waterpijp dan iets wat ze uit voorzorg vervangen? Mijn vorige blok was veel ouder en nooit gereviseerd bij mijn weten en had hier geen probleem mee.
Antwoord
Volgens mij is de stand niet heel vreemd voor een B20 hoor. Achterin is de motor altijd wat warmer dan voorin. Als de temperatuur vooraan gewoon netjes de temperatuur van je thermostaat is, lijkt de koelcapaciteit me prima. Een extra fan of zwaardere radiator zal dan dus niet heel veel helpen.

Ik heb even een foto gemaakt van de schaal:
[Afbeelding: 7232053304_3dac69704b_m.jpg]
(Grotere foto)
Volgens mij geeft jouw wijzer iets van 90 graden aan.

Ik heb hetzelfde gehad met mijn blok, maar dan werd de temperatuur nog wel een stuk hoger (tot buiten de rode B20 schaal).
Bij mij was het uiteindelijk wel die doorvoerpijp. Alle andere oplossingen (5-blads fan, dikke radiator) waren puur symptoombestrijding.
Die doorvoerpijp zit in de kop. Ik heb het opgelost door gewoon de kop te wisselen.
Als hij los zit, dan moet je hem kunnen horen rammelen als de de kop eraf hebt en die schudt.
In mijn geval was de doorvoerpijp echter gewoon verroest en daardoor van binnen kleiner geworden. Hierdoor kreeg de vierde cilinder minder koeling terwijl de temperatuur vooraan prima was. Bij een koprevisie denk ik dat ze niet bijzonder veel aandacht aan die doorvoerpijp besteden. Je kunt hem inspecteren door een vriesplug te verwijderen.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
Thanks! Helaas vergeten te schudden met de kop gister :-)

Kopwissel zit ik niet echt op te wachten, ik heb nu een kop met geharde zittingen en grote kleppen. Ik heb nog wat hoop op een goede flush.
Antwoord
schudden voor gebruik... als die pijp verroest is en hopelijk de boel niet blokkeert loopt ie juist warm omdat er niet voldoende druk op kan worden gebouwd, en helaas wordt ie bij revisie vaak vergeten omdat men het niet weet..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 41 4.704 , 22:36
Laatste bericht: BartJu
  Even voorstellen: Volvo 340 van Wout Wout_Holsbeek 5 352 17 April 2025, 21:00
Laatste bericht: BartJu
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 4.704 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 800 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 219.986 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 1.890 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 65.312 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
  eigenaar volvo 245 1979 HenkMar 245 5 3.631 31 July 2022, 14:10
Laatste bericht: pepijnwk
Big Grin Volvo 940 2.3 i Polar LPT Bacchus 1 1.782 3 January 2022, 15:40
Laatste bericht: Marc1970
  Voorstellen met volvo 265 Wouter265 1 2.239 18 July 2021, 08:48
Laatste bericht: pepijnwk

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)