Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Markfranken - Volvo 245 DL 1975 K-Jet B20F
Gisteren wat meters kunnen maken:
- het laswerk aan de body is klaar! nu nog afwerken, glad maken en in de juiste kleur zetten

Hier een paar foto's (de krappe ruimte rondom de wagen beneemt mij de mogelijkheid mooie foto's te nemen Big Grin )

De laatste gaten:
[Afbeelding: DSC03275.JPG]
[Afbeelding: DSC03276.JPG]

En dicht!
[Afbeelding: DSC03277.JPG]

Uiteraard opperste veiligheid:
[Afbeelding: DSC03278.JPG]

En zo staat ie er nu bij:
[Afbeelding: DSC03283.JPG]
[Afbeelding: DSC03282.JPG]
[Afbeelding: DSC03284.JPG]

Op naar de volgende stap!
Antwoord
Vandaag (en gisteren) weer bezig geweest. Beetje plamuren en schuren en ook wat (mechanisch) werk om de motor over te zetten.
Omdat het maar saaie plaatjes zouden worden heb ik er geen foto's van gemaakt
De automatenbak is nu ontkoppeld van de aandrijfas (ging gelukkig goed!)
de uitlaat gaf wat meer weerstand. Ik had een boutje dat niet mee wilde werken (uiteraard op een onmogelijke plaats) en die is nu dolgedraaid. Daarom heb ik (met mijn volle verstand) bedacht dat ik dan het uitlaatspruitstuk moest losmaken van het blok. Oorspronkelijk was mijn idee om dit niet te doen en lekker te laten zitten (gaf geen last met de ombouw). Helaas zijn er bij het verwijderen van het uitlaatspruitstuk 2 boutjs afgebroken. Ik (wellicht iemand anders) kan er nog moertje op vastlassen, en dan hopen dat ik de bouten uit de kop gedraaid krijg. Andere bouten kan ik wel uit de reserve kop halen.

Verder ook de benzine toevoer onderzocht, hier zitten wel wat verschillen tussen de rode en de witte, maar het lijkt niet onmogelijk om het aan te passen.
Volgende stap is het losmaken van de remleidingen en de bouten van de baksteun en de voortrein, dan kan het blok (plus de voortrein) er helemaal onderuit en kan ik de pakking van de automatenbak vervangen (is gaan lekken), de moertjes in de kop vervangen, nieuwe schokdempers erin (liggen al klaar), airco pomp monteren en dan kan alles weer onder de rode!
Antwoord
Binnen wil ik dus de gehele voortrein, inclusief motor en bak verwijderen, door dit in zijn geheel onder de auto uit te halen (lees auto er overheen tillen). Nu heb ik vorige keer bij een andere 240 zitten klooien met de stuurstang. Waar zou ik deze het makkelijkste los kunnen maken, zodat de koppeling tussen voortrein en "de rest van de auto" los is? Er zit een koppeling in het midden (van onderuit goed te bereiken) alleen kreeg ik deze bij de vorige niet goed los (laat staan dat ik hem weer goed en netjes vast kon krijgen). Iemand nog tips??
Antwoord
Is het niet makkelijker om een motorheftakel te nemen en hem er gewoon via "boven" uit te halen? Of bedoel je ook de complete besturing (met draagarmen en dergelijken)? Aan de bakzijde moet je toch alles los halen, of je hem nou via boven of onder laat zaken. Aan de motorzijde zit je dan alleen nog maar met 2 motorsteunrubbers.

Wat betreft de stuurstang, als het niet los komt, gewoon heet stoken. Heb er zelf geen problemen mee gehad qua los maken, maar ik had eerst alles goed ingespoten met WD40.
Antwoord
Het is wel makkelijker om met een motorheftakel de motor en bak eruit te halen (zit nu inderdaad enkel met de motorsteunen nog vast). Misschien dat ik dat ook wel doe.
Maar de draagarmen en dergelijke gaan ook mee over, wilde het eigenlijk in 1 keer doen.
Dennis, heb jij een motorheftakel die ik kan lenen? Wij hebben alleen een portaal met een lier, is niet verrijdbaar (je tilt de motor op en rijdt de auto naar achteren)
Antwoord
Ik heb er 1 staan, maar die is niet van mij. Die is van de vader van Dirk. Daar ga ik dus niet over beslissen haha. Misschien is het dan beter om Dirk even een belletje te geven.
Antwoord
Zooo, hier nog een tweetal plaatjes van de voorbije werkzaamheden:

Beetje aan het spelen geweest met plamuur en schuurpapier.
Het lijkt zo makkelijk als de expert het doet, het tegenovergestelde is waar als je er zelf aan begint!

[Afbeelding: DSC03304.JPG]

[Afbeelding: DSC03305.JPG]

wat een rotklus, dat strak maken. Je hebt echt veel geduld nodig (heb ik niet) en moet secuur kunnen/willen werken (lukt mij ook al niet!)
Maar goed, we gaan gewoon door.
Ondertussen ook al wat onderdelen rondom de donor motor losgehaald, die kan al bijna over!
Antwoord
Ik zag gisteren (pas) dat de stalen ondersteuningbogen/balken om het dak in vorm te houden niet vast zaten aan het dak. Ik kan er toch zeker een vinger tussen stoppen. Hoort hier normaal nog iets tussen te zitten, of horen deze bogen aan het dak vast te zitten? Het lijk erop dat het laatste niet mogelijk is....
Antwoord
Is dan wel van een 240 uit 1990 maar wellicht heb je iets aan deze foto's.

[Afbeelding: P1060332.jpg]

[Afbeelding: P1060331.jpg]

[Afbeelding: P1060330.jpg]
Volvo 240 1990
volvo V70 1998
Antwoord
markfranken schreef:Ik zag gisteren (pas) dat de stalen ondersteuningbogen/balken om het dak in vorm te houden niet vast zaten aan het dak. Ik kan er toch zeker een vinger tussen stoppen. Hoort hier normaal nog iets tussen te zitten, of horen deze bogen aan het dak vast te zitten? Het lijk erop dat het laatste niet mogelijk is....
Dat klopt, je kunt er nog gewoon een vinger tussen stoppen. Althans dat ligt aan de dikte van je vinger.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 45 6.445 21 May 2025, 00:57
Laatste bericht: IVARIO
  Even voorstellen: Volvo 340 van Wout Wout_Holsbeek 5 590 17 April 2025, 21:00
Laatste bericht: BartJu
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 5.514 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 1.141 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 231.056 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 2.195 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 68.258 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
  eigenaar volvo 245 1979 HenkMar 245 5 4.056 31 July 2022, 14:10
Laatste bericht: pepijnwk
Big Grin Volvo 940 2.3 i Polar LPT Bacchus 1 2.017 3 January 2022, 15:40
Laatste bericht: Marc1970
  Voorstellen met volvo 265 Wouter265 1 2.462 18 July 2021, 08:48
Laatste bericht: pepijnwk

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)