Berichten: 1.244
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
Bij een sleuteldag onlangs bij Nordicar werd ik opmerkzaam gemaakt dat mijn achterveren opgehoogd zijn met een blok. Ik denk dat dit destijds is gebeurd bij het plaatsen van de gastank. Nou ben ik daar eens over na gaan denken en ik krijg het vermoeden dat dit ook de reden is dat mijn auto zo overhelt in bochten en behoorlijk zijwindgevoelig is.
Heeft het zin om die blokken inclusief veren te verwijderen en te vervangen door versterkte veren zodat Ãn mijn auto niet achterover helt Ãn niet meer zo ver overhelt in de bochten.
1. Is zoiets eenvoudig te doen met een garagekrik en steunen?
2. Hoe sterk moeten die veren zijn? [bij 50 liter inbouwtank]
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
Ja, sterkere veren kunnen helpen. Ik zou kijken naar overloadveren, dan kun je waarschijnlijk weer door het leven zonder de blokken en kan er meer lading in voordat je aan de grond staat. Is wel iets minder soepel, maar dat zou ik liever hebben dan een auto die van de weg waait. Op zich zijn die blokken geen slechte oplossing (heb ik er ook op zitten omdat de verlagingsveren iets te sterk de boel verlaagden) maar ze maken de veer niet stijver. 200 kg in de bak = 10 cm door de veren, je begint alleen met een auto die een cm of 3-4 hoger hangt dus je komt minder snel aan de bumpstops aan het einde van de veerweg.
Als ie echt zijwindgevoelig is, alle kogelgewrichten nalopen van de vooras, bussen achteras (reactiestangbussen zijn gevoelig en bijna altijd slecht als er de laatste 5 jaar niets aan is gedaan, evenals de grote bussen van de achteras tussen as en draagarmen). Schokbrekers nieuw/oud/origineel? kan ook veel schelen. Achterdempers is met garagekrik, assteunen en wat gedoe te doen, veren ook maar daarbij kan een veerspanner handig zijn (20-30 euro bij de automaterialenzaak). Kogelgewrichten vooras is ook zelf te doen, bussen niet zo goed.
Is wel altijd een flink pak werk maar een 240 rijdt nog beter met al die spullen lekker op orde. Heb zelf ook tijden rondgereden met enkele behoorlijk matige bussen in de achteras, slappe dempers en veren (ook achter) en versleten fuseekogels. Kwam ie gewoon mee door de apk. was een flinke verbetering toen dat er nieuw op zat. Wel weer voor een paar 100 euro aan delen maar op de tijd en km's die je in een paar jaar maakt schrijf je dat zonder problemen weg qua kosten.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 6.730
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
23 January 2012, 22:32
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23 January 2012, 22:35 door Dopski.)
Het is best een makkelijk klusje ja. Een krik en assteuntje is wat je nodig hebt.
Je hebt voor de estate gewone achter veren en verzwaarde veren. Ik lees veel ervaringen dat de verzwaarde veren te stug zijn voor onbeladen rijden.
Waarschijnlijk helpt het vervangen van de originele uitgelubberde veren best goed tegen het overhellen.
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
DopdeDouwer schreef:Het is best een makkelijk klusje ja. Een krik en assteuntje is wat je nodig hebt.
Je hebt voor de estate gewone achter veren en verzwaarde veren. Ik lees veel ervaringen dat de verzwaarde veren te stug zijn voor onbeladen rijden.
Waarschijnlijk helpt het vervangen van de originele uitgelubberde veren best goed tegen het overhellen.
Maar hij rijd al constant met een lpg tank als 'belading'. Of zouden ze dan nog te stug zijn?
Berichten: 1.244
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
OK, als jullie het zeggen, ga ik toch maar eens voor de verzwaarde veren. Zo'n veerspanner kan ik wel aankomen.
Daarna zonodig bussen [laten] vervangen. Ik ben al wezen zoeken voor een instructiefilmpje op YouTube maar vind nog niet echt iets waar ik iets mee kan. Iemand misschien een tip?
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 6.730
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
23 January 2012, 22:53
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23 January 2012, 23:29 door Dopski.)
1. Wielbouten alvast een heel kleinbeetje lossen.
2. krik onder het midden van je dif, auto flink omhoog.
3. steuntjes onder de achterste 2 kriksteunen zetten.
4. krik weer laten zakken zodat de auto op de steuntjes komt te staan. En de wielen moeten nu los van de grond zijn, die kunnen er nu ook af.
5. De acheras hangt nu aan de schokdempers en de achterveren, even checken of er nog spanning op de veren staat (zie 4b).
5b. Misschien moet je de schokdempers ook losmaken om de veren echt zonder spanning te krijgen
6. boutje in de veer losdraaien, en veer wegpakken. (krik staat onder de draagarm op het gewicht op te vangen.)
6b. met de krik kan je de achteras nog een beetje hoger lager doen om makkelijker te werken.
7a. veerschotels controleren en schoonmaken, boutjes ook even checken.
7b. nieuwe veren monteren.
Alles weer vast schroeven.
Berichten: 283
Topics: 25
Lid sinds: Nov 2009
Nicolaas H schreef:Zo'n veerspanner kan ik wel aankomen.
Die heb je voor vervangen achterveren niet nodig.
Nicolaas H schreef:Daarna zonodig bussen [laten] vervangen. Ik ben al wezen zoeken voor een instructiefilmpje op YouTube maar vind nog niet echt iets waar ik iets mee kan. Iemand misschien een tip?
Ik heb ze laatst laten vervangen. Ze waren goed kapot. Een uurtje per kant. Veel met de pneumatische beitel.
245 DL 1983
Berichten: 294
Topics: 46
Lid sinds: May 2010
Nicolaas H schreef:OK, als jullie het zeggen, ga ik toch maar eens voor de verzwaarde veren. Zo'n veerspanner kan ik wel aankomen.
Daarna zonodig bussen [laten] vervangen. Ik ben al wezen zoeken voor een instructiefilmpje op YouTube maar vind nog niet echt iets waar ik iets mee kan. Iemand misschien een tip?
Ik heb de veren vervangen zonder spanner. Bevestiging veer op de draagarm losmaken, krik onder de draagarm, schokbreker losmaken, krik laten zakken, veer er uitnemen. Montage in omgekeerde volgorde. Was ca. 25 minuten werk per kant en dan deed ik het erg rustig aan.
Succes.
Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden
Berichten: 9.909
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Je hebt geen veerspanner nodig. Je haalt de schokbreker bovenaan los en de achteras valt als een blok naar beneden. Dus pas op de remleidingen.
Mijn 240 heeft dezelfde opzet als de jouwe, estate, blokken, LPG, oude standaardveren. Vorig jaar heb ik nog ongeveer 600 kg straatstenen achterin gehad (tot de bumpstops), daarna was-ie wel even onder de indruk maar na een dag weer de oude, die veren zijn zo slecht nog niet.
Het zwabberen en rollen lijkt heel wat maar stelt weinig voor. Ik denk dat een stabilisatorstang de enige oplossing is tegen het gezwabber in zijwind. Die heb ik liggen voor als ik er ineens wel 'last' van krijg. Nadeel daarvan is weer het extra overstuur.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.244
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
Dus ik begrijp dat het essentieel is dat je krik onder de achteras staat. Of moet ik de remleidingen van tevoren los halen?
Marc1970 schreef:Je hebt geen veerspanner nodig. Je haalt de schokbreker bovenaan los en de achteras valt als een blok naar beneden. Dus pas op de remleidingen.
Mijn 240 heeft dezelfde opzet als de jouwe, estate, blokken, LPG, oude standaardveren. Vorig jaar heb ik nog ongeveer 600 kg straatstenen achterin gehad (tot de bumpstops), daarna was-ie wel even onder de indruk maar na een dag weer de oude, die veren zijn zo slecht nog niet.
Het zwabberen en rollen lijkt heel wat maar stelt weinig voor. Ik denk dat een stabilisatorstang de enige oplossing is tegen het gezwabber in zijwind. Die heb ik liggen voor als ik er ineens wel 'last' van krijg. Nadeel daarvan is weer het extra overstuur.
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]