Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Markfranken - Volvo 245 DL 1975 K-Jet B20F
Hmmm, Er zit een aparte koeler voor de automaat in, die is afgetapt van de leiding die in de radiator gaat...
Hoe kan ik de radiator inwendig controleren?

De kop wordt nu afgeperst en mocht blijken dat ie goed is, monteer ik hem weer.
Antwoord
Je zou eerst eens de peilstok van de automaat kunnen checken. Daar zit dan vast ook vla aan.
Vervolgens olieleidingen van de radiator af halen, een gat dicht zouden en op de andere blazen / luchtdruk zetten.
Jouw auto heeft dan blijkbaar twee koelers, had mijn 245GLE ook.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
en er zit inderdaad ook vla aal de peilstok van de automaat...Hoe kan ik die maken? Ik hoop dat het minder werk is als een koppakking vervangen...
Antwoord
Koppakking zal je alsnog moeten vervangen omdat de hele boel nu gedemonteerd is. afpersen en controle van de klepgeleiders is zowiezo geen overbodige luxe in mijn ogen.

Verder moet je op zoek naar een andere radiator incl. oliekoeler, en deze monteren.
en natuurlijk de hele automaat boel doorspoelen met bakolie tot hier geen vla meer uit komt.
Antwoord
Gelukkig heb ik nog een ander radiator van een automaat, ik zal die er tussen zetten. En ik zal dan gelijk de externe koeler demonteren, dan weet ik in ieder geval dat het daar niet meer aan kan liggen. Kan je de automaat ook zelf spoelen?
Antwoord
Die externe koeler zou ik juist lekker laten zitten. Daar zit alleen olie in en die kan hooguit lek gaan, maar geen gevaar voor vermenging met koelvloeistof.
Zelf spoelen (flushen) kan ook.
Zie http://volvo2.homestead.com/aw70.html of http://www.ohio.edu/people/ridgely/volvo...yflush.pdf
Reken er wel op dat je er iets van 15 liter Dexron II olie doorheen moet spoelen voordat je weer mooi rode olie hebt.
En dan maar hopen dat er niet te veel/lang gereden is met de lekke radiator. De automaat vindt vla vast niet zo lekker.

Wat in jouw geval nog kan helpen om minder Dexron te verspillen is om de automaat eerst af te tappen en dan weer tot het juiste niveau aan te vullen met schone Dexron. Dan ben je al een groot deel van je vla kwijt.
Antwoord
Gelukkig, het ziet eruit alsof het allemaal goed te doen is! Automatenbak olie heb ik al eens vervangen, dus dat moet ook wel lukken (nieuw zeefje eronder en gaan). Hopelijk komt deze week de kop weer terug en kan ik vrijdag alles weer monteren. En als de auto dan start (is altijd maar de vraag) de automatenbak olie vervangen!
Antwoord
Heb je een compressor thuis? zo ja wat je dan ook nog zou kunnen proberen, is om de boel zoveelmogelijk vla er met luchtdruk uit te persen. alles wat er uit komt scheelt weer met flushen.

enne, vergeet niet je koelvloeistof (en motorolie) gelijk ff te verversen. ;-)
Antwoord
De kop is afgeperst en goed bevonden. Nu wordt ie nog gevlakt en voorzien van nieuwe klepseals.
Hopelijk kan ik vrijdag weer aan de gang om alles er terug in te bouwen, dan kan ik van het weekend een rondje gaan testrijden!
Antwoord
Mooi dat je kop goed is en nog beter wordt Wink
Wel zou ik eerst je automaat flushen voordat je gaat proefrijden.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 45 6.459 21 May 2025, 00:57
Laatste bericht: IVARIO
  Even voorstellen: Volvo 340 van Wout Wout_Holsbeek 5 593 17 April 2025, 21:00
Laatste bericht: BartJu
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 5.521 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 1.141 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 231.231 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 2.196 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 68.270 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
  eigenaar volvo 245 1979 HenkMar 245 5 4.058 31 July 2022, 14:10
Laatste bericht: pepijnwk
Big Grin Volvo 940 2.3 i Polar LPT Bacchus 1 2.017 3 January 2022, 15:40
Laatste bericht: Marc1970
  Voorstellen met volvo 265 Wouter265 1 2.465 18 July 2021, 08:48
Laatste bericht: pepijnwk

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)