Berichten: 184
Topics: 12
Lid sinds: Oct 2011
Ik heb hier nog een K-nokkenas liggen uit een R-sport set.
Heeft iemand ervaring met zo'n as (en bijbehorende ontsteking) in 'n B21ET?
Berichten: 9.909
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Geen ervaring mee maar de overlap van die as maakt hem nogal een uitdaging in een turbo. Met veel overlap wordt het door de druk in de uitlaat vóór de turbo steeds moeilijk voor de turbo om van de andere kant nog iets in de cilinder te persen.
De K heeft 30 graden overlap, de standaard T maar 8.
Turbobricks is natuurlijk de beste plek voor dit soort vragen, bijvoorbeeld:
http://forums.turbobricks.com/archive/in...49676.html
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 18
Topics: 0
Lid sinds: Sep 2011
21 November 2011, 19:37
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 21 November 2011, 19:40 door Boso.)
Wel ervaring mee maar dan in een B230.
Gaat volgens mij wel prima hoor.
Hoe (fijn) rijdbaar de nokkenas in jouw B21ET (hoe de nokkenas presteert) hangt grotendeels af van je afstelling wat betreft ontsteking en injectie.
Zijn genoeg draadjes te vinden op tbricks maar ook op savar.
Misschien dat je door de uber lage cr van de B21ET meer plezier hebt van een andere nokkenas.
Berichten: 15
Topics: 3
Lid sinds: Apr 2010
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=146663
Alleen maar goede verhalen over de K-cam.
Veel waar voor je geld.
Goede performance nokkenas
Vergelijkbaar met IPD turbo cam, alleen iets minder koppel onderin.
Wat minder sterk onderin, sterk in het middengebied en heel sterk bovenin.
Ideaal i.c.m. handgeschakelde versnellingsbak.
Ideale werkgebied tussen 3000-6000 toeren.
De K-cam (12 mm) heef 20 procent meer lift dan de T-cam (10 mm)
Duration 270 graden voor K en 245 voor de T.
Bron:
http://turbobricks.com/resources.php?content=camspec
Andere nokkenassen die veel genoemd worden als upgrade zijn de A, V, VX, VX3 en IPD turbo cam.
Groet, Mark
Berichten: 296
Topics: 15
Lid sinds: Feb 2010
Heb ook een K as in mijn 240 b230k gehad met nieuwe dubbele Weber carburateur en wat een verschil was dat met de originele T as die er origineel in het blok zat.
Ja ook een b230K blok uit 1986 heeft een T as.
Denk ook dat de spoeling bij een turbo blok met K as niet echt goed gaat verlopen, mits je er natuurlijk een verstelbaar nokkenas tandriemwiel op gaat gebruiken zodat je de boel beter kunt afstellen.
Ikzelf ga het ook zeker een keer proberen om te kijken of het allemaal goed loopt, stiekem hoop ik er wel op.
240 GL was b230k en nu b230fb bj 1986 wit van mijn vrouw, 264 GLE 2.7 PRV bj 1979 zilver rijdend project, Volvo 940 estate b230fk blauw groen 1998 , Kawasaki Z 1000 MK2 1979 zwart, Suzuki DR 500s 1984 geel, Mercedes Sprinter 211 CDI mijn werkpaard
Berichten: 11.679
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
er zullen toch wel voorbeelden van te vinden zijn..? Juiste sproeiers voor de carbs is ook belangrijk ntl..
Berichten: 11.679
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
Zuurstar schreef:....mits je er natuurlijk een verstelbaar nokkenas tandriemwiel op gaat gebruiken zodat je de boel beter kunt afstellen.
wel mooi spul, en dan zonder deksel ntl...
Berichten: 1.442
Topics: 28
Lid sinds: Mar 2005
K-as is niet top in B21ET
VX3 is een aanrader
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Kaasie is terug! En een A-as? Heb er hier een liggen maar twijfel nog of ik er wat mee opschiet, hoor der verschillende dingen over.
Berichten: 1.442
Topics: 28
Lid sinds: Mar 2005
A-as is redelijk
je kan wel wat verschil merken met de T-as
als je een A wilt monteen kan je beter een B-as monteren
net ff groter dan de A