Berichten: 1.152
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
Hoewel ik me niet kan voorstellen dat er niet al uitvoerig over geschreven is, kon ik het toch niet vinden.
Hoe werkt bij een B23 het "building distribution from scratch"?
Dus als de riem eraf is geweest, de boel verdraaid is geraakt en het er dan weer op moet.
Ik kwam uit op het volgende:
1. Nokkenaswiel bij uitsparing en 1 merkteken op de riem
2. Timing merkteken bij 1 merkteken op de riem
3. Krukas tandwiel in eerste instantie naar boven wijzend met 'spie' in lijn met bout nokkenas wiel (en eerste zuiger bovenaan), daarna bij iets verdraaien overeenkomend met merkteken met twee streepjes op de distributieriem.
Klopt dit of moet ik nog meer checken?
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Feitelijk zet je de tandwielen goed en hoe je de merktekens dan zet maakt niet uit. Ook een riem zonder tekentjes kan je erop leggen. Zolang je de tandwielen maar niet verdraait.
Dat is dus niet goed gegaan. Je begint bij de krukas, en legt de dubbele streep op z'n plek. Dan door naar hulpas en dan de nokkenas. Tijdens de laatste operatie trek je de riem strak en tilt hem van z'n krukasmerkje af.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.152
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
Nog een kleine aanvulling (in de hoop dat het toch goed is):
De laatste foto is dus na het verdraaien genomen. Bij de derde foto staan 1 en 2 alweer anders.
Toen foto 1 en 2 genomen werden, wees de spie van de krukas naar linksboven.
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Om de krukasmerkjes bij elkaar te krijgen, moet je de boel verdraaien, dat klopt.
Als nokkenas en hulpas op hun plek staan, zweeft het krukasmerkje boven z'n tandwiel. Ik ben niet bekend met de poelies op de oudere motoren maar als ze in lijn stonden toen de riem erop ging, is het goed.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.152
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
Het lastige is even dat de onderste poelie ontbreekt (en ik dus niet kan kijken naar de schaalverdeling op de plastic kap) en er verder op het onderste tandwiel niet echt merktekens staan die dan weer uitlijnen met een nokje. In het handboek staat het ook vrij vaag.
Maar volgens mij klopt het zo dan wel. Dank voor het meedenken.
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Op het motorblok zit een nokje toch? En er zit een inkepinkje in de achterste riemgeleidingsschijf van het nokkenasastandwiel.
De groef in de krukas zit op BDP van cil 1 en 4, ook nog.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.152
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
Het gaat me meer om de onderste. Daar is niet echt een heel scherp ijkpunt.
Ik had hem nu zo staan:
![[Afbeelding: 6448232469_ff166ac5b9_z.jpg]](http://farm8.staticflickr.com/7030/6448232469_ff166ac5b9_z.jpg)
Het BDP is dan niet zo precies dat bij het terugdraaien de twee streepjes de eerste keer niet precies tegenover de spie zaten, maar 1 nokje scheef.
De tweede keer wel.
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Excuuuuuses voor deze verwarde boodschap: "Op het motorblok zit een nokje toch? En er zit een inkepinkje in de achterste riemgeleidingsschijf van het nokkenasastandwiel."
Verbeterde boodschap:
De krukas heeft een duidelijke markering voor BDP. Op het motorblok zit een nokje. En er zit een inkepinkje in de achterste riemgeleidingsschijf van het KRUKastandwiel.
Plaatje:
http://www.threefattigers.com/Protocore/...-1825d.jpg
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.152
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
Het ziet er bij mij net iets anders uit, maar gevonden!
Ook bij het tandwiel voor de hulpas zat achterop de metalen beschermplaat een streepje.
Dit staat allemaal netjes in lijn. Verder afbouwen dus maar!