Berichten: 4.732
Topics: 135
Lid sinds: Mar 2005
Jerry schreef:De olie retour leiding van de turbo misschien verstopt of zeg ik iets geks :confused:
Kan wel. Zit vaak dichtgekoekt!
Te controleren; alle banjo bouten waar olie doorheen gaat goed nalopen. Kan zijn dat er eentje wat los zit en dus olie op de uitlaat sproeit. Is je achterklep ook vettig van de olie? Of is het enkel verbrande olie?
TIP: Leeg je intercooler eens en spoel deze met bijv. een beetje benzine. Kan zijn dat deze nog vol zit met olie van de keer dat de turbo kapot was!! Eerder al zelf meegemaakt.
Succes
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Berichten: 15
Topics: 3
Lid sinds: Apr 2006
Ik zal al de bouten eens checken ... geen olie aan de achterkant, enkel dampen. Een intercooler heb ik ook niet.
Nog een ideetje vandaag, heeft er al iemand ooit een te hoge oliedruk gehad? Mijn metertje gaat maar tot 3 bar, ik zal eens rondkijken hoe ik de werkelijke druk kan meten.
Berichten: 15
Topics: 3
Lid sinds: Apr 2006
Ondertussen een metertje dat tot 5 bar gaat gemonteerd. Bij koude motor staat de wijzer een eind voorbij de 5 bar. Als de motor op temperatuur is, hangt het bij stationair draaien ergens tussen 3 en 4 bar. Zodra ik iets gas geef, schiet de druk naar boven, hoger dan het metertje kan aangeven, dik voorbij de 5 bar dus. Lijkt mij toch wat teveel.
Berichten: 4.732
Topics: 135
Lid sinds: Mar 2005
eric schreef:Ondertussen een metertje dat tot 5 bar gaat gemonteerd. Bij koude motor staat de wijzer een eind voorbij de 5 bar. Als de motor op temperatuur is, hangt het bij stationair draaien ergens tussen 3 en 4 bar. Zodra ik iets gas geef, schiet de druk naar boven, hoger dan het metertje kan aangeven, dik voorbij de 5 bar dus. Lijkt mij toch wat teveel.
Zou je even moeten navragen bij een specialist, wat de gangbare druk hoort te zijn. Het zou inderdaad aan je zuigerveren kunnen liggen. Zijn wellicht versleten. Heb je ook al compressie gemeten?
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Berichten: 15
Topics: 3
Lid sinds: Apr 2006
Ik heb in de vraagbaak en autodata de gegevens voor een B23F gevonden (voor een B21ET niet te vinden), dit is tussen de 2 en 6 bar bij 2000 rpm... best wel vaag.
Maar goed, de dag voor ik mijn oliedruk wilde meten (had al een meter geregeld), wilde mijn 4e cilinder niet meer mee (dit probleem ga ik in een ander topic aankaarten). Daarom heb ik opnieuw mijn compressiedruk gemeten, die schommelde deze keer tussen de 8 en de 9 bar voor elke cilinder, iets minder dan vorige keer, maar volgens mij dus goed.
Berichten: 1
Topics: 0
Lid sinds: Dec 2011
Is Dit probleem al opgelost?
Groet,
Casper
C&E Turbochargers b.v. - Amersfoort
Berichten: 15
Topics: 3
Lid sinds: Apr 2006
Nee nog niet. Volgende vrijdag heb ik een afspraak gemaakt om een cilinderlektest uit te voeren. De mensen van de Volvogarage zeiden dat mijn idee over te hoge oliedruk niet kan en dat ik best eerst de lektest doe omdat het waarschijnlijk de olieschraapveren zijn die dit veroorzaken.
Als die lektest niets brengt zal ik alsnog de absolute oliedruk gaan meten. Hopelijk volgende week meer dus.
Berichten: 15
Topics: 3
Lid sinds: Apr 2006
Een update. Een absolute cilinderlektestmeting heb ik jammer genoeg niet kunnen doen. Wat ik wel heb kunnen doen is op elke cilinder druk zetten en vervolgens een heel dun papieren doekje op de olie-vulopening gelegd. Bij 2 van de 4 cilinders waaide dit doekje weg, bij de andere 2 bleef het nog wel liggen, maar zag je toch wat wind langswaaien. In overleg met de Volvo garage besloten dat het blok dan toch de oorzaak zal zijn.
Ondertussen rondgehoord voor prijzen voor revisie van het onderblok, da's effe slikken! Zelfs als je het volledig gedemonteerd binnenbrengt.
Daarna rondgekeken naar een tweedehandsmotor. Bij een sloper niet ver hiervandaan hadden ze er nog verschillende liggen, allemaal motoren uit ex-politiewagens. Kostprijs 1650 euro ... . Da's dan helemaal slikken en wat verder zoeken.
Uiteindelijk een compleet blok op de kop kunnen tikken voor een vÃÃÃÃl redelijkere prijs. Inclusief spruitstukken, turbo en complete K-Jetronic. Volgens de vorige eigenaar nog in goede staat toen het enkele jaren geleden uit de auto werd gehaald.
Ik denk dat ik in eerste instantie dit blok gewoon ga monteren zoals het is, enkel in de olietoevoer naar de turbo met een spuit wat olie onder druk inspuiten om het lager terug klaar te maken voor gebruik en nieuwe dichtingen voor de krukas monteren.
Montage van dit blok zal waarschijnlijk voor april worden.