11 November 2011, 00:34
Hallo,
Ik ben niet echt nieuw hier, maar toch een beetje. ât Is te zeggen, ik heb al veel op het forum gelezen maar niet echt heel actief geweest dus.
Heel kort wat over mezelf : woonachtig in België, sinds mijn 3e gek van Volvo, ondertussen al 5 jaar werkzaam op een ontwikkelings- en testcentrum van een ander automerk en bezitter van een V70 2.5T (dagelijks rijden) en een 240 Turbo van â84. Deze laatste is mijn hobby-wagen, maar ondertussen ook een frustratie aan het worden ⦠tijd voor een korte historiek hierover :
- Gekocht in 2004 van een oude man toen ik als jobstudent-mechanieker werkte in een Volvo garage, auto had toen 222.000 km op de teller en was in prima staat.
- Na afstuderen auto ingeschreven in 2006, paar kleinigheidjes verholpen en lpg ingelegd (gasplaat, niks geavanceerd dus), nooit helemaal goed afgesteld gekregen, bij deellast steeds bleef hij altijd een tikje te arm.
- Op 2 jaar tijd 60.000 km gereden. Toen begon de turbo te fluiten ⦠omdat ik 3 dagen laat naar Zuid-Frankrijk op vakantie ging, snel een aardig versleten Turbo gemonteerd. Tijdens deze reis af en toe serieus wat rook uit de uitlaat ⦠kon volgens mij niets anders zijn dan die versleten turbo. Op de terugweg, plots vermogenverlies, compressie weg in 2 cilinders ⦠2 uitlaatkleppen verbrand bleek achteraf ⦠lpg :-(
- Auto aan de kant, V70 gekocht, rustig zelf de cilinderkop gereviseerd (klepgeleiders niet vervangen omdat die volgens de Volvo garage nog goed waren). In oktober 2008 eindelijk terug rijdend en daarna droog gestald tot maart 2011.
- Maart 2011 auto terug ingeschreven, nog steeds met versleten turbo. Na ongeveer 2000 km en af en toe veel te veel rook en verbrandde oliegeur, besloten mijn originele turbo naar een revisiebedrijf te sturen.
- Na montage van deze turbo onmiddellijk enorm ontgoocheld dat bij het stationair warm draaien de uitlaat hevig begon te roken. Ik dacht dat het wel zou over gaan, maar jammer genoeg niet dus. Met momenten erger roken dan ooit tevoren. Het revisiebedrijf geloofde niet dat de turbo slecht gereviseerd was. Ik ben dan begonnen met de compressie te meten. Heb ik wel bij koude motor gedaan, maar gaf op cilinders 1-2-3 9 bar , op cilinder 4 10 bar, goed dus. Naar de Volvo garage gegaan, volgens hen was het zeker de turbo die slecht was gezien de symptonen.
- Daarom maar de turbo terug naar het revisiebedrijf voor onderzoek. Volgens hen dus echt niets aan, enkel sporen van olie gevonden in de inlaat van de turbo, terug een ferme rekening zonder een stap verder. Omdat ik het toch niet zomaar geloofde, turbo terug gemonteerd ipv de raad van het revisiebedrijf op te volgen en mijn motor open te gooien. Niks rook bij warmdraaien, eerste 150 km geen rook, maar tot mijn teleurstelling daarna gewoon terug roken zoals ervoor.
- Het roken is niet constant, maar komt gewoon af en toe, meestal bij deellast in 3e of 4e versnelling, bij decelleratie van een hogere snelheid en dit meestal in 4e of bij stationair draaien. Van de oliegeur word je dan gewoon niet goed.
- Ik ontdekte een beetje olie aan de inlaat van de turbo, daarom een catch-bottle in de carterventilatie leiding opgenomen, daar heb ik nu 130 km mee gereden, heel klein beetje olie in de fles, maar het roken blijft gewoon even erg.
- Bij draaiende motor blijft mijn olievuldop mooi liggen op het kleppendeksel als ik die losdraai (wat er volgens de Volvo garage op wijst dat de carterdruk niet te hoog is)
- Nog een klein iets dat ik merkte met mijn hoofd onder de motorkap en bij draaiende motor, af en toe stijgt er een wolkje op in de buurt van de turbo ⦠van waar dit komt heb ik nog niet kunnen achterhalen.
- Dikkere olie, 15W40 ipv 10W40 helpt ook niet.
Na dit lange verhaal heb ik natuurlijk wat vragen.
Heeft er iemand al een soortgelijk probleem gehad?
Kan het zijn dat mijn klepsteelgeleiders toch slecht zijn?
Kan het, ondanks dat de compressiemeting goed is, zijn dat er toch een te hoge carterdruk ontstaat ?
Kan er nog zoveel olie in mijn uitlaat zitten die eventueel door die slechte turbo is gelekt en de rook veroorzaakt? Zou dit na ondertussen 4000 km niet moeten weg zijn? Ik kan me ook niet voorstellen dat direct na het starten met koude motor dit al begint te roken.
Zo lang ik niet zeker ben van de turbo heb ik niet veel zin om mijn motor open te halen. Maar als ik zeker wist wat het probleem is, zou ik er ondertussen zelfs met plezier aan beginnen.
Is er iemand die mij misschien effe een goeie turbo kan lenen, zodat ik tenminste zeker kan zijn of het al dan niet de turbo is? Ik wil er gerust een vergoeding voor geven.
Alvast bedankt voor het meedenken en de hulp.
Ik ben niet echt nieuw hier, maar toch een beetje. ât Is te zeggen, ik heb al veel op het forum gelezen maar niet echt heel actief geweest dus.
Heel kort wat over mezelf : woonachtig in België, sinds mijn 3e gek van Volvo, ondertussen al 5 jaar werkzaam op een ontwikkelings- en testcentrum van een ander automerk en bezitter van een V70 2.5T (dagelijks rijden) en een 240 Turbo van â84. Deze laatste is mijn hobby-wagen, maar ondertussen ook een frustratie aan het worden ⦠tijd voor een korte historiek hierover :
- Gekocht in 2004 van een oude man toen ik als jobstudent-mechanieker werkte in een Volvo garage, auto had toen 222.000 km op de teller en was in prima staat.
- Na afstuderen auto ingeschreven in 2006, paar kleinigheidjes verholpen en lpg ingelegd (gasplaat, niks geavanceerd dus), nooit helemaal goed afgesteld gekregen, bij deellast steeds bleef hij altijd een tikje te arm.
- Op 2 jaar tijd 60.000 km gereden. Toen begon de turbo te fluiten ⦠omdat ik 3 dagen laat naar Zuid-Frankrijk op vakantie ging, snel een aardig versleten Turbo gemonteerd. Tijdens deze reis af en toe serieus wat rook uit de uitlaat ⦠kon volgens mij niets anders zijn dan die versleten turbo. Op de terugweg, plots vermogenverlies, compressie weg in 2 cilinders ⦠2 uitlaatkleppen verbrand bleek achteraf ⦠lpg :-(
- Auto aan de kant, V70 gekocht, rustig zelf de cilinderkop gereviseerd (klepgeleiders niet vervangen omdat die volgens de Volvo garage nog goed waren). In oktober 2008 eindelijk terug rijdend en daarna droog gestald tot maart 2011.
- Maart 2011 auto terug ingeschreven, nog steeds met versleten turbo. Na ongeveer 2000 km en af en toe veel te veel rook en verbrandde oliegeur, besloten mijn originele turbo naar een revisiebedrijf te sturen.
- Na montage van deze turbo onmiddellijk enorm ontgoocheld dat bij het stationair warm draaien de uitlaat hevig begon te roken. Ik dacht dat het wel zou over gaan, maar jammer genoeg niet dus. Met momenten erger roken dan ooit tevoren. Het revisiebedrijf geloofde niet dat de turbo slecht gereviseerd was. Ik ben dan begonnen met de compressie te meten. Heb ik wel bij koude motor gedaan, maar gaf op cilinders 1-2-3 9 bar , op cilinder 4 10 bar, goed dus. Naar de Volvo garage gegaan, volgens hen was het zeker de turbo die slecht was gezien de symptonen.
- Daarom maar de turbo terug naar het revisiebedrijf voor onderzoek. Volgens hen dus echt niets aan, enkel sporen van olie gevonden in de inlaat van de turbo, terug een ferme rekening zonder een stap verder. Omdat ik het toch niet zomaar geloofde, turbo terug gemonteerd ipv de raad van het revisiebedrijf op te volgen en mijn motor open te gooien. Niks rook bij warmdraaien, eerste 150 km geen rook, maar tot mijn teleurstelling daarna gewoon terug roken zoals ervoor.
- Het roken is niet constant, maar komt gewoon af en toe, meestal bij deellast in 3e of 4e versnelling, bij decelleratie van een hogere snelheid en dit meestal in 4e of bij stationair draaien. Van de oliegeur word je dan gewoon niet goed.
- Ik ontdekte een beetje olie aan de inlaat van de turbo, daarom een catch-bottle in de carterventilatie leiding opgenomen, daar heb ik nu 130 km mee gereden, heel klein beetje olie in de fles, maar het roken blijft gewoon even erg.
- Bij draaiende motor blijft mijn olievuldop mooi liggen op het kleppendeksel als ik die losdraai (wat er volgens de Volvo garage op wijst dat de carterdruk niet te hoog is)
- Nog een klein iets dat ik merkte met mijn hoofd onder de motorkap en bij draaiende motor, af en toe stijgt er een wolkje op in de buurt van de turbo ⦠van waar dit komt heb ik nog niet kunnen achterhalen.
- Dikkere olie, 15W40 ipv 10W40 helpt ook niet.
Na dit lange verhaal heb ik natuurlijk wat vragen.
Heeft er iemand al een soortgelijk probleem gehad?
Kan het zijn dat mijn klepsteelgeleiders toch slecht zijn?
Kan het, ondanks dat de compressiemeting goed is, zijn dat er toch een te hoge carterdruk ontstaat ?
Kan er nog zoveel olie in mijn uitlaat zitten die eventueel door die slechte turbo is gelekt en de rook veroorzaakt? Zou dit na ondertussen 4000 km niet moeten weg zijn? Ik kan me ook niet voorstellen dat direct na het starten met koude motor dit al begint te roken.
Zo lang ik niet zeker ben van de turbo heb ik niet veel zin om mijn motor open te halen. Maar als ik zeker wist wat het probleem is, zou ik er ondertussen zelfs met plezier aan beginnen.
Is er iemand die mij misschien effe een goeie turbo kan lenen, zodat ik tenminste zeker kan zijn of het al dan niet de turbo is? Ik wil er gerust een vergoeding voor geven.
Alvast bedankt voor het meedenken en de hulp.

