Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Laadspanning
#1
Al sinds een langere tijd sta ik regelmatig met een lege accu met de s70. Accu is reeds twee maal vervangen maar dat is natuurlijk een dure hobby. Volop gezocht naar lekspanningen, niks geks gevonden. Dus vanuit die hoek verwacht ik niks meer.
Nu ben ik eens gaan meten aan het laadsysteem en ik meet 0,22 tot 0,44 volt spanningsval over de pluskabel. Veel te veel denk ik zo. Hierbij varieert de laadspanning op de accupolen van 13,33v tot 13,75 volt afhankelijk van het aantal gebruikers. Terwijl ik op de dynamo 13,81 tot 13,92 volt meet.

Een ding is me duidelijk, de pluskabel mag wel eens nagekeken worden. Maar er rijzen twee vragen.

Vraag 1: is 13,81 tot 13,92 volt genoeg aan de dynamo?

Vraag 2: kan een te lage laadspanning er voor zorgen dat de accu sneller leegloopt/spanning verliest?
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#2
Laadspanning ligt normaal tussen de 13,8 en de 14,4 volt. Volt meten alleen is niet genoeg, je moet ook meten hoeveel ampere's de dynamo levert met alle verbruikers aan. Een dynamo kan genoeg volt leveren maar ook te weinig ampere's. Als er een diode stuk is in de dynamo , zal de dynamo de accu traag leeghalen bij stilstaan van de auto.
Antwoord
#3
Ampères meten is lastig te doen denk ik? Zie niet in hoe ik dit ga doen zonder de juiste amperetang. De spanningsval over de kabel doet mij echter vermoeden dat hier een groter probleem zit? 13,8 volt word tenslotte net gehaald, dit was overigens met een geladen accu.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#4
Zit die diode overigens in de spanningsregelaar? Wellicht vervang ik die dan ook maar. Kost een paar tientjes zie ik.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#5
De diode's zitten ingebouwd in de dynamo op een diodebrug. Om de diode's te vervangen moet de dynamo open.
Antwoord
#6
Te lage laadspanning betekent dat de accu nauwelijks op capaciteit komt. Het verschil tussen een volle en een 'lege' accu is maar 0,8 Volt, je moet 12,7 volt meten voor een volle accu.

Laadspanning van 13,8 Volt bij de accupool is echt het minimum, ik kan me herinneren dat de plus kabels van de 850 niet geweldig waren, en de accupolen al helemaal niet.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
Mark, het gaat hier over een S70, niet over een 850. Bij de 850 was dit een gekend probleem als ze iets van ouderdom hadden. Bij de S70 was de pluskabel in een beter materiaal gemaakt. Bij de 850 corrodeerde de pluskabel in zijn omhulsel, met het probleem dat de kabel veel weerstandverlies had tijdens het starten of het opladen van de accu.
Antwoord
#8
Zal de pluskabel er eens uittrekken en alle verbindingen nalopen. Wellicht de spanningsregelaar ook gelijk vervangen. Viel me zojuist nog op tijdens het rijden (al vaker gemerkt overigens), tijdens het inschakelen van de achterruitverwarming dimmen de lampjes op het dashboard ietsje. Lijkt me toch een chronisch tekort aan prik vanaf de dynamo.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#9
Nog even op volvo850forum.nl gekeken. Daar blijkt inderdaad dat er regelmatig problemen zijn met de accuklem op de pluspool. Als dat daadwerkelijk de oplossing is na anderhalf jaar rondrijden met startkabels op de passagiersstoel dan ben ik heel gelukkig.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#10
Vanochtend de boel eens schoon gemaakt en nu 13,8 volt op de polen bij flinke belasting. Met normale gebruikers 13,9v. Nog steeds niet erg denderend, maar kan dit door de spanningsregelaar komen of gewoon een rotte dynamo?
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Problemen laadspanning Volvo 850 2.5gle bj93 - 415000km Ernie 2 3.008 6 May 2012, 16:30
Laatste bericht: Ernie
  laadspanning te hoog? volvoman0_0 2 2.309 28 January 2012, 23:17
Laatste bericht: volvoman0_0
  Laadspanning over accupolen slechts 12,3 V JDDV 1 1.846 27 July 2011, 08:07
Laatste bericht: JDDV

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)