Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Witte Volvo geruild
#11
Ziet er netjes uit hoor!
Patrick Volvo 240 DL - 1986 - B230A - M47
Volvo 940 - 1997 - B230FK - M90
Antwoord
#12
Heb ze ook als wintersetje, staat inderdaad goed onder een 2 serie.
Antwoord
#13
Ik begon me een beetje te ergeren aan het LPG tanken elke paar honderd kilometer (1:6 hooguit), vroeger ging-ie veel verder op een tank, 1:8 ongeveer.

Dit is een soort vacuumgestuurde flowregelaar, hij zit in de drooggasslang, volgens mij regelt deze klep de hele LPG toevoer behalve stationair.
[Afbeelding: Vialleregelaar003.jpg]
Deze een paar slagen ingedraaid met bij wijze van CO meting testritjes volgas over de snelweg, ging nog rap tot de 150 zonder pingelen of ingrijpen vd pingelsensor (al is dat slecht te horen in de supergeluidsloze 240). Ik ben benieuwd.

Hoe heet deze regelaar? Vialle 16170 staat er onderop, maar ik kan er niks over vinden.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#14
Ik neem aan dat hij hetzelfde zal proberen te doen als wat mijn 123/LPG schakeling doet. Die regelt naar aanleiding van oa. de hoeveelheid zuurstof in de uitlaatgassen (lambda) de gastoevoer. Die varieert momenteel tussen de 30 en 62%. Dat zijn met rij-ervaring bepaalde, zelf ingestelde waarden. En net 1:8 gereden met mij 145. En dat kan nog beter, want het blok draait nog niet echt mooi rond.
Jouw klep zal op basis van de onderdruk in het inlaatspruitstuk de LPG toevoer sturen. Juist bij stationair (hoge onderdruk) zal de klep dicht moeten sturen en bij maximale vermogensvraag (geen onderdruk meer) open.
Antwoord
#15
Dat doet-ie inderdaad. Erin zit een schuifje wat met vacuum op en neer gaat. Het regelbereik van dat schuifje lijkt erg klein, maar een mm of 8, die moet dan het hele stuk vanaf stationair tot 5000 rpm regelen. Zodoende vraag ik me af of er nog meer mogelijkheden zijn om dit klepje te benutten/af te stellen.

Het instellen gaat met een 3 mm inbus sleuteltje.

Het is een niet-lamda gestuurde installatie op een B230F uit 1988, met een lamda simulator die de ECU braaf "lamda=1" zendt.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#16
Niet ontevreden tot zover. Zelfs mijn vrouw merkte dat de 240 wat meer respons gaf. Dan liep de motor dus eerst zo rijk dat-ie er last van kreeg. Hmmm.

Dat zal dan zeker tijdens accelereren zo zijn geweest (weinig/nul inlaat vacuum = maximale opening in de regelklep). Op een binnendoorritje van 14 km met 4 km snelweg gaat er dan een hoop brandstof doorheen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 40 4.696 2 uren geleden
Laatste bericht: IVARIO
  Even voorstellen: Volvo 340 van Wout Wout_Holsbeek 5 351 17 April 2025, 21:00
Laatste bericht: BartJu
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 4.704 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 799 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 219.964 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 1.890 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 65.305 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
  eigenaar volvo 245 1979 HenkMar 245 5 3.630 31 July 2022, 14:10
Laatste bericht: pepijnwk
Big Grin Volvo 940 2.3 i Polar LPT Bacchus 1 1.782 3 January 2022, 15:40
Laatste bericht: Marc1970
  Voorstellen met volvo 265 Wouter265 1 2.235 18 July 2021, 08:48
Laatste bericht: pepijnwk

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)