Berichten: 203
Topics: 30
Lid sinds: May 2010
Marc1970 schreef:Dus de kop lekt zo'n beetje langs de hele aansluiting op het onderblok? Of loopt de olie vanaf de lekkende nokkenaskeerring naar achter enzovoorts?
Dat moet toch te stoppen zijn zo'n lek, misschien kan je de carterontluchting helemaal open laten, met een slang ri. de grond erop, kijken wat-ie dan doet.
Heb je de keerring al bekeken, zit het veertje er nog in?
Ik kwam een foto van de achterkant vd kop tegen: http://personal.tmlp.com/foster/volvo/b230-head.jpg ik had niet bedacht dat de opening groter was dan in de oude kop.
Zit idd een aardig verschil in formaat

hocked:
Eerst een weekendje weg en dan vol goede moet de sporen volgen. idd de keerringen (wel 2x vervangen..) kleppendeksel achter.
Ga alles schoonmaken met remreiniger en dan maar eens kijken met spiegeltje
245 B21 1975<br />Renault 4 GTL 1986 lopend project<br />V70 XC; 2.5 turbo 1998
Berichten: 203
Topics: 30
Lid sinds: May 2010
Ok... achter lijkt verholpen. die blinde plaat leek niet goed te zitten.
Alleen voor is het moeilijk op te sporen:frown:
De olie ligt in de vinnen van de waterpomp... kan ook niet echt het spoor volgen omdat de olie zo schoon is.
Iemand een idee waar het vandaan kan komen?
245 B21 1975<br />Renault 4 GTL 1986 lopend project<br />V70 XC; 2.5 turbo 1998
Berichten: 6.729
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
de voorste nokkenaskering misschien?
Berichten: 203
Topics: 30
Lid sinds: May 2010
DopdeDouwer schreef:de voorste nokkenaskering misschien?
Dat was ik vergeten te melden dat ik die wel vernieuwd heb... Maar inmidels lekt het daar niet meer.
Ik had gehoopt deze draad te kunnen sluiten maar helaas is het nog niet zo ver:frown:
Ik vind dat er weinig power in zit... Na een snelwegrit checkte ik alles onder de kap en nu blijkt dus dat er via de carterontluchting toch nog een boel olie via de luchtfilter naar buiten komt??
Dus zit wss mijn luchtfilter ook helemaal vol met olie? Dit heeft neem ik aan ook invloed op het rijeigenschappen...
Kennelijk nog steeds onderdruk? Is hier nog iets aan te doen? Opzich rijd ie best goed.
Iemand nog tips en tricks?
245 B21 1975<br />Renault 4 GTL 1986 lopend project<br />V70 XC; 2.5 turbo 1998
Berichten: 217
Topics: 10
Lid sinds: Jul 2012
Carterdruk is altijd overdruk.
heb je nadat de kop gemonteerd is nog een compressietest uitgevoerd?
als ik dit zo hoor verbaasd het me niet als je zuigerveren versleten zijn.
luchtfilter zal vol met olie zitten, maar normaal gesproken hoor je dat te verbranden. zie je geen rookwolken op de snelweg?
Berichten: 203
Topics: 30
Lid sinds: May 2010
Gerald schreef:luchtfilter zal vol met olie zitten, maar normaal gesproken hoor je dat te verbranden. zie je geen rookwolken op de snelweg?
Helemaal niets..
245 B21 1975<br />Renault 4 GTL 1986 lopend project<br />V70 XC; 2.5 turbo 1998
Berichten: 203
Topics: 30
Lid sinds: May 2010
Zal idd nog maar eens een compressietest doen.... ben er een beetje bang voor...
Maar met de oude (lekke)kop vond ik hem helemaal niet slecht rijden
245 B21 1975<br />Renault 4 GTL 1986 lopend project<br />V70 XC; 2.5 turbo 1998
Berichten: 217
Topics: 10
Lid sinds: Jul 2012
ehm..
gekke gedachte.
lees dit topic nog eens door en controleer de carterslangen.
http://volvolvo.nl/threads/12881-koude-s...post313955
Berichten: 203
Topics: 30
Lid sinds: May 2010
Bij mij zitten ze ook zo. Hat verschil is alleen dat mijn B21A niet zo'n cartehuisje heeft.....
Miss wel nodig nu met een B230 kop?
245 B21 1975<br />Renault 4 GTL 1986 lopend project<br />V70 XC; 2.5 turbo 1998
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
9 November 2012, 16:02
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 9 November 2012, 16:10 door Marc1970.)
DAt ziet er uit als een redelijk reproductie van de originele opzet. Alhoewel het oude deksel een behoorlijke omweg aan schotten had voor dat de carterdampen ri. het luchtfilter gaat. Die schotten werken dan als olieafscheider, wat het carterhuisje in de eerdere B20 en latere modellen B21 ook doet.
Je kan het latere huisje jammergenoeg niet kwijt op dit blok, er is een afvoergat te weinig.
Die lage olievuldop vd B20 heeft een redelijk opening aan de zijkant, waar bijna rechtstreekse de rondspetternde olie vd nokkenas invliegt, zo kan er aardig wat olie omhoog verdwijnen ri. filterhuis. Misschien kan je er een extra schotje inplakken? Of een extra schot in het kleppendeksel vastschroeven.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969