Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Visco fan plaatsen ipv vaste fan? 142 B20 1972
ik heb op mijn 142 B20 een 240 plastic fan gemonteerd met 5 bladen "moest wel even nieuwe gaten boren maar dat is 5 minuten werk.. nooit temperatuur problemen. plus het is lichter en als er iets mis gaat slaat ie niet alles kapot onder de motorkap.

is er niet iets lek waardoor je koelvloeistof of water verliest en de radiateur af en toe bij moet vullen?

ennuh een elektrische fan kan natuurlijk nooit kwaad is ook voldoende ruimte voor...
V142 BJ1968
L.B. Racing
Antwoord
Als alles voor het rode gebied normaal is dan is er niks aan de hand.
Koelwater verlies ik niet en hij bouwt normaal druk op ook.
Slangen zijn niet overdreven hard of zo.
Mijn fan staat er een cm of 4 vanaf dus dat zal dan wel goed zijn maar mijn radiator mist aan de voorkant drie rijen lamellen ongeveer.
Dat is niet echt goed voor het koelvermogen natuurlijk hahahaa.
Ik zal volgende week eens kijken of er nog een fan van een 740 rond zwerft in de werkplaats, das volgens mij de zelfde als die van de 240.
Dan maak ik die wel pas.
Das nu weer een klusje wat nog wel te doen is met mijn been.
Mijn kachelkraan gaat niet helemaal dicht en die zit op een rot plek dus dat lukt me nog niet met zo,n stelage aan mijn been.
De achterruit verwarming doet het ook niet en ik kwam er achter dat ik wel op de achterbank kon komen maar er weer uit dat lukte pas na
veel gevloek.
Dan is zo'n 142 toch lastig hoor.
Wel stroom op de achteruit en ook massa maar werken ho maar.
Alle draadjes zien er ook heel uit.
Nou ja ik kan nu wel even zonder en tegen de tijd dat ik hem weer nodig heb ben ik weer wat mobiler en leniger.
Af en toe een beetje en zo langzaam aan kom ik steeds verder met de oude volvo.
Hij brengt me toch elke keer weer netjes naar Pellenberg toe en weer terug dus dan moet je zo,n oud beestje af en toe
verwennen met een beetje aandacht toch.
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
ok als de meter dan 3 kwart temperatuur geeft hoor je hem dan ook afblazen in het expansievaatje? zit een gaatje bovenin daar moet je dat dan horen "als ie aan de kook zou zijn"

een ander voorkomend probleem is wel eens dat de temperatuur indicator kapot is en dan een te hoge temperatuur aangeeft terwijl alles in orde is.
je zou het kunnen meten met een infrarood temperatuur meter "die moet je dan wel hebben of iemand kennen waar je die even van kan lenen"
en dan checken als die temperatuur weer hoog aangeeft expansievatdop eraf halen om de nodige druk eraf te laten en dan de radiateur dop en dan gewoon het water meten.

ik had eerst ook een redelijk slechte radiateur die wel meer dan drie rijen lamellen miste meer 50% maar ook daar heb ik nooit een te hoge temperatuur gehad.
toch heb ik die vervangen door een andere "zag er wat netter uit"

blijft lastig zo'n probleem. zoals je zelf al aangaf een nieuwe thermostaat zou het ook kunnen verhelpen.

val hier en daar mss in herhaling, just trying to help.

Tip voor de achterbank. de twee bankdelen zijn heel eenvoudig eruit te halen dan heb je zeeën van ruimte.
heb je het raam al eens doorgemeten?
je kan natuurlijk wel massa en plus erop zetten maar als er een breuk zit dan is het ook snel afgelopen.
V142 BJ1968
L.B. Racing
Antwoord
Jerry schreef:Ik zal volgende week eens kijken of er nog een fan van een 740 rond zwerft in de werkplaats, das volgens mij de zelfde als die van de 240.
Klopt. Ik heb ook de visco met fan van een 740 in m'n 240 zitten.
`88 245, B230K, M47
Antwoord
Ja ik heb het raam ook gemeten en dat is ook gewoon goed.
Ik heb het idee dat er te weinig stroom heen gaat, misschien de draden te dun?
Komt wel goed als ik weer beter te been ben.
De koppakking is niet lek en ik verlies ook geen koelvloeistof meer sins ik het overloopslangetje
van de radiator naar het expantie vaatje voorzien heb van een slangeklem.
Antwoord
Ik zou niet investeren in lapmiddelen, maar in het reinigen en nalopen van je koelsysteem. Het is, als alles in orde is, gewoon goed! Zeker bij de 140 serie. Radiateur schoonspoelen, maar voordat je dat doet, voel na warmdraaien eens ( met stilstaande motor!!!) op verschillende plekken van de radiateur? Waarschijnlijk zit hij hier en daar verstopt en dat kun je voelen doordat het daar kouder blijft. Remedie: doorspoelen met soda en eventueel een nieuw koelblok.
Amazon Combi 1967---144deLuxe 1972---2x 780 Bertone V6 1986---240DL 1988---940 estate Sports Edition 1997---XC60 D4 AWD 2015

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Antwoord
ik heb nog wel een radiateur liggen. is op 1 plek lek en heb verder geen zin om hier aan te solderen/prutsen. voor de rest ziet die er nog goed uit mag weg voor 25 euro.
V142 BJ1968
L.B. Racing
Antwoord
Vandaag een uur file gereden vanuit belgie naar nederland en geen enkel probleem meer gehad.
Gisteren heb ik de ontsteking wat verdraaid en ik heb nu meer koppel onderin en hij lijkt minder
warm te worden.
Ik heb hem bijna een uur stationair laten draaien in de volle zon en de temperatuur is in dat uur
wel wat opgelopen maar niet heel erg verontrustend.
De naald stond een mm of 3 voorbij het midden.
Zodra je begint te rijden zakt hij weer naar 3 mm voor het midden.
Lijkt me prima in orde.
Antwoord
zo hoort het ook..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Zo hoort het ook......

Ik ben de 7 en de 9 serie gewend en daar klimt de naald naar het midden en blijft daar staan wat je ook doet.
Caravan en een beladen auto met een totaal gewicht van 3500kg dakkoffer op het dak en 120 omhoog de helling op met de airco
aan.
Naald van de temperatuurmeter staat altijd in het midden ahhaaa.
Was met de 945 lpt.
Ook zo,n geval van een overbemeten koeling.
Ik ben in ieder geval blij dat het met de 142 allemaal in orde is.
Gebruikt wel wat meer lpg dus heb ik de schroef in de slang maar iets geknepen.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Voorruit en sierlijst plaatsen Kees144 4 4.733 11 December 2012, 13:47
Laatste bericht: twaintje
  164 uit 1972 gekocht! Nomen Nescio 60 39.696 24 April 2011, 08:29
Laatste bericht: f3rdy
  hoe haal ik visco los van waterpomp B30E ? pwassink 2 3.208 15 March 2009, 12:41
Laatste bericht: pwassink

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)