Berichten: 15
Topics: 3
Lid sinds: Sep 2012
Eindelijk ben ik in het bezit van een Volvo!
Het is een rode Volvo 240 GL U9 uit '92.
160k op de teller en loopt als een treintje...(verliefd)
Enige minpuntjes; 2 gaatjes in bekleding stoel bestuurder, en km.teller en dagteller zijn kapot.
Wie heeft er tips voor mij?
Ik zal later wat foto's erbij zetten.
Grtz!
Berichten: 691
Topics: 159
Lid sinds: Dec 2009
Gefeliciteerd met je aankoop en veel veilige km toegewenst. Gaatjes in de bekleding kun je oplossen door de stoel/stof om te ruilen voor een andere gebruikte die wel gaaf is. Op internet wordt dit regelmatig aangeboden.
Km-teller telt niet door, is waarschijnlijk een kunststoftandwieltje dat stuk is in de tellerbak. Door de jaren heen verliezen deze kunststof tandwieltjes hun weekmakers,waardoor er tandjes afbreken en het doortellen stopt.Is regelmatig over geschreven, even zoeken op dit forum m.b.v de zoekfunctie. Nieuwe tandwieltjes bestellen en verwisselen voor de kapotte. Dit klusje is goed zelf te doen. Wel goed kijken welke tandwieltjes je nodig hebt 25 of 26 (de tandjes tellen) er zijn verschillende soorten.
Ik heb het bij de mijne ook verwisseld, tandwieltjes besteld in de VS (google op: odometer
gears Jeff Caplan Newport News). Hij heeft ook een beschrijving op zijn site staan.Een tandwieltje kostte mij destijds 25 dollar + 4 dollar verzendkosten.
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
Berichten: 15
Topics: 3
Lid sinds: Sep 2012
Berichten: 718
Topics: 36
Lid sinds: Sep 2010
Die tandwieltjes heb je ook voor 30 euro in NL en dan heb je een messing of bronsen tandwiel.
Berichten: 6.729
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Of voor 19euro bij een forum sponsor.
MAar die is van plastic.
Berichten: 17
Topics: 1
Lid sinds: Sep 2011
Hartelijk gefeliciteerd met je aankoop. Goed dat hij zo fijn rijdt, vind ik toch het belangrijkste als je ergens noffelijk in wilt zitten.
Vraag over tandwieltjes van odometer: wat is beter als je moet vervangen: plastic of brons / messing?
Berichten: 1.304
Topics: 54
Lid sinds: Apr 2007
Wat maakt het uit? De vorige heeft er ook 30 jaar in gezeten voor ie stuk ging.
Groeten van Frans
Berichten: 2
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2012
Wat het telwerk betreft; zelf een 244 GL `80 gerestaureerd (wiel randen en reservebakken).
Het telwerk bleef op een gegeven moment staan terwijl dag teller wel door liep. De klok uit het paneel gedemonteerd en op een zachte doek voorzichtig uit elkaar gehaald en schoongemaakt. De wieletjes zijn vanaf fabriek enigzins in gevet en dit vet verhard op termijn waardoor raderen niet meer willen draaien om asje.
Na alles te hebben gereinigd en licht in gevet te hebben weer gemonteerd en werkt weer perfect.
Dus alvorens radertjes te regelen eerst kijken of dit het probleem wat ik heb verholpen.
Veel plezier met je wagen en laten we hopen dat men in den Haag beseft dat als men deze categorie auto`s aan pakt, dit weer heel veel banen en werkgelegenheid gaat kosten.
gr. Luuk
Berichten: 1.451
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2009
Inderdaad wat luuk zegt. Schoonmaken, nieuw vet erop en als het tandwieltje nog heel is kan je ook een drupje secondelijm op t asje in t midden van het tandwiel doen. Wel uitkijken dat je de tandwieltjes onderling niet verlijmd natuurlijk hehehe