Topics: 47
Als ze de kop afpersen kunnen ze zien of de kop niet ergens lekt.
Ik denk dan aan verbrande kleppen, kop gescheurd of iets dergelijks.
Een lekke koppakking geeft soms erge schade aan de kop en een cilinderkop met schade weer
terug monteren is een beetje jammer van al het werk.
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Topics: 10
Vervolg. Na vervangen inlaatpakking (lek bij koelkanaal) gestart op benzine en slecht lopen. Na een tijdje pielen en wat testritjes loopt ie goed, ook stationair (water eruit gereden?). Geen dikke slangen en temp ok. Lpg ook ok. Job well done.
Volgende dag slecht lopen, stotteren. Eenmaal op temp. loopt ie goed maar na een tijdje toch weer stotteren, steeds vaker en koud is waardeloos. Zowel op lpg als benzien. Stationair loopt ie prachtig (voor een b21).
Kop eraf en ... koppaking ok! Nergens een lek te vinden. Cil. 4 roestbruin met veel aanslag. Cil 1 wit met misschien een ieniemienie scheurtje op de uitlaatklep. Cil 2&3 geen krassen.
Lekke klep? Lekke kop? Ontsteking? Valse lucht of toch de omvl verdamper (2,5 jr oud ca. 20.000 km)?
Wat is wijsheid? Kop laten afpersen?
ideeen welkom.
ex Amazon P220 67 b20a lpg
ex 244DL 77 b21a lpg (gevalletje Weekers)
144 73 b20a lpg
Topics: 82
Er zijn een aantal scheurtjes mogelijk: tussen de klepzetels, tussen uitlaatzetel en bougiegat en van verbrandingskamer naar koelwaterkanaal. De eerste 2 gaan lang goed, de derde geeft varierende koppakkingachtige problemen met warm en/of koude motor.
Ik heb een oude kop (1000160, die met grote koelkanalen) gehad met die laatste scheur. ALs je de motor warm wegzet, wordt er door de restdruk in de koeling koelwater de cil. ingeperst (wat niet door de draaiende motor weer eruit geblazen wordt) waardoor hij de volgende keer koud slecht start. Of helemaal niet.
Cil. waar koelwater in lekt zijn vaak erg schoon.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Na overweging persen en vlakken gegaan voor een 2e hands kop (1000160). Die zit er nu op but... het koelkanaal bij de inlaat van cil. 1 zit meer naar voren en is afgedopt. Gevolg is dat mijn inlaatspruitstuk nie pas nie. Wie heeft het licht hierover?
Kan ik mijn spruitstuk ook afdoppen (hoe?). Ik neem aan dat dit carborateurverwarming is en die heb ik niet echt nodig op lpg.
Ik heb zo'n stromberg 175? vacuumding.
144 73 b20a lpg
Ik heb het spruitstuk afgedopt met een vriesplugje en geniet nu van een veeeel beter kop. Had ook nog last van een overleden bougie met scheurtjes in de isolator (dat zou het toch niet geweest zijn...). Veel meer pktjes. Helaas mega olielekkerij. Lijkt bij het halve maantje vandaan te komen (hoop, hoop). Kleppendeksel was al ruim van vloeibare pakking voorzien. Wellicht moet ik daar het mijne aan toevoegen. De oliepomp doet het zullen we maar zeggen.
144 73 b20a lpg