Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
B230 op LPG en..........turbo erop?
#21
Ben op dit moment bezig met de cilinderkop. Het betreft een 405-kop. Goed flowende inlaat dus.

Binnenkort wil ik wat van de kop af laten frezen om zo de compressie te verhogen. Ik wil van 9,8:1 naar zo'n 10,5:1.

Iemand die weet hoe je exact kunt bepalen hoeveel er van de kop af moet voordat de CR wordt bereikt?
Antwoord
#22
Ben vandaag dus effe wat aan het meten en berekenen geweest. Wil toch gaan voor een compressie verhouding van 1:11,0.
Daarvoor moet er 1,2mm van de kop af.
Van de week dus effe de freesbank op de zaak opstarten Smile
Antwoord
#23
:o dat is veel, hoe heb je dat berekend?
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
#24
Heb eerst de oppervlakte van de verbrandingsruimte gemeten/berekend.
Inhoud gemeten bepaald van de verbrandingsruimte, koppakking en zuiger.

Daarna om te controleren de kop uitgeliterd.

Dan heb je de inhoud van de complete compressieruimte (ongeveer 50ml). Wetende dat de originele compressieverhouding 9.8:1 is. Doe 11,0 delen door 9,8 en je weet hoeveel je je verbrandingsruimte in moet krimpen: 12%. Datgene haal je dan qua inhoud van je cilinderkop af. Als ik met niet vergis kom je dan op 1,2mm.

De fout die veel mensen maken is dat ze de oppervlakte van de cilinder pakken ipv de kop. Zo halen ze dus te weinig van de kop af.

Een kennis van met heeft een B230FB en heeft daaro 1mm van de kop afgehaald. Hij rijdt nu op benzine en dit bevalt heel goed.

OkÃ, ik wil er nog een turbo op knallen, waardoor je dus eigenlijk met je compressie een stukje lager zou moeten gaan zitten. Op Turbo-bricks is echter te lezen dat aantal gasten een B230E (CR van 10,5:1) hebben voorzien van een turbo. En dat op benzine. Met LPG gok ik dat je dan nog wel een stukje hoger kunt gaan zitten. Gewoon proberen dus Smile
Antwoord
#25
Klinkt allemaal aannemelijk Wink
Ik wil bij die van mij ook de kop laten af frezen, ik heb een B230F onderblok met een 531 kop met een A-nokkenas met een Stromberg carb en een 3-traps automaat op LPG, ik heb nog een VX-3 nokkenas liggen.
Ik heb me laten vertellen dat de 531 een grotere verbrandingskamer heeft en daardoor de compressie lager is. Deze kop is er op gekomen nadat ik mijn oude kop (afkomstig van een B23A) kapot had gereden.
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
#26
Citaat:Op Turbo-bricks is echter te lezen dat aantal gasten een B230E (CR van 10,5:1) hebben voorzien van een turbo.
Ik rijd met een B200F + turbo. Compressie van 10:1.
Antwoord
#27
Drk schreef:Ik rijd met een B200F + turbo. Compressie van 10:1.

zie mijn topic op volvoforum b30 omgebouwd naar bifuel turbo, de benodigde LPG verdamper heb ik voor je liggen.

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?...sc&start=0
Antwoord
#28
Hmmmm, ik denk toch dat deze ombouw niet door zal gaan. Heb de spullen bijna allemaal verzameld maar ik zal er toch zo'n anderhalf jaar mee moeten gaan wachten (vanwege de aankoop van een huis).
Daarna denk ik toch dat het een B6304-ombouw zal gaan worden. Waarom? Gewoon omdat het kan........ En omdat het geluid van zo'n 6-cilinder toch wel wat heeft Wink. Easy-bhp noem je dat. Daarnaast heeft zo'n automaatbak ook wel iets; vooral ook omdat er mogelijkheden zijn om deze manueel-elektrisch aan te sturen.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Backfire 240 Turbo Richard245 3 2.848 9 June 2021, 00:05
Laatste bericht: Volvo240
  Turbo voor B19 et bert240turbo 2 2.810 28 March 2020, 09:42
Laatste bericht: Dopski
  245 turbo, leuk of problematisch? Hanzi 2 3.340 24 July 2019, 10:42
Laatste bericht: marc-f
  verhoogd stationair toerental 240 turbo Gus 3 4.521 12 November 2018, 14:24
Laatste bericht: Gus
  S40 T-4 200 pk turbo 1999 welke dump valve? S40 T-4 3 6.121 8 October 2015, 20:52
Laatste bericht: ronuh
  Artikel Volvo 242 Turbo intercooler in Duitse blad "Autobild Klassik" Kogelman 2 5.882 12 July 2015, 11:27
Laatste bericht: Kogelman
  Verschillen in 245 turbo's mikus 4 7.874 15 June 2015, 09:56
Laatste bericht: ruuds70
  240 gl turbo opbouwen? Royall 10 16.741 15 May 2015, 12:51
Laatste bericht: A_A
  Turbo vinden (Volvo s40 D1.9, 2001) Foxhill 1 11.862 6 November 2014, 15:21
Laatste bericht: Marc1970
  Turbo B21ET vervangen vraagje Karinsky 34 77.214 9 July 2014, 22:22
Laatste bericht: Karinsky

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)