Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Mijn pa heeft een auto gekocht om mee door de Algarve te rijden. Beetje uit de richting qua aandrijving maar toch een echte Volvo, deze 850 GLT. Onder dit nogal brave uiterlijk zit een B5204T van 210 pk, had ik ook niet zo'n erg in toen we de advertentie zagen. Hij heeft nog nooit zo'n snelle auto gehad, en heeft over het algemeen meer aandacht voor alles om hem heen dan de kilometerteller. Gelukkig hebben ze in P niet zoveel politie op de weg.
Hij vindt het erg prettig rijden, zoeft over de weg. Ik zou bijna een reisje boeken om er een stukje mee te blazen.
Er is een klein probleempje met de laadstroom, de lokale garage stelde voor een nieuwe dynamo te installeren twv 500 euro, of een spanningsregelaar twv 300, te bestellen in Spanje.
Dat kan beter. In Portugal heb ik via www twee bedrijfjes die imitatieregelaars leveren gevonden, prijs gevraagd om 20.00 's avonds en binnen een half uur hadden ze allebei antwoord, 30-40 euro. Kom daar maar eens om in NL.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 4.339
Topics: 256
Lid sinds: Mar 2005
Mijn zus en zwager zitten ook in Portugal met een 850, moest ook het een en ander aan gebeuren, waren de auto 5 weken kwijt!
Een Volvo is zeldzaam daar...
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Berichten: 6.718
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Wel bijzonder volgens mij een GLT met turbo.
Wel grappig die uniforme type-aanduiding, die is per land verschillend is
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ja, ik had ook een soort 2.0 10V met airco en plakhout in gedachten maar dat pakte anders uit.
Het laadstroom probleempje wordt na wat voortschrijdend inzicht opgelost met een dingetje van 8 euro, haha, ik denk een nieuwe accuklem of zo. Niet het stevigste onderdeel vd 850.
Het idee dat ik zou kunnen helpen bij het onderhoud vd Volvo pakt al aardig uit. Ik had eigenlijk liever dat-ie een 240 had gekocht, scheelt een hoop zoekwerk naar waar en hoe de massakabels, spanningsregelaars, riemen en zo bij een 850 zitten.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Afgelopen week wat rondgereden in deze 850, viel me niet mee. Zeker niet de degelijke 'hier ben ik' ervaring als toen ik voor het eerst in de 240 stapte en wegreed. Beetje middle of the road.
De 2 liter is veel te klein om de auto zonder turbodruk vooruit te krijgen, je moet voorbij 3000 rpm doortrekken om er iets van te merken. Dan gaat-ie ineens als een wilde ervandoor, om zodra je naar de volgende versnelling hebt geschakeld weer van voor af aan te beginnen.
Soort tegenovergestelde diesel, eerst geen koppel dan een berg. De versnellingsbak is een mooi ding. De besturing dan weer niet, trekt onwijs de bocht in voorbij een bepaalde wieluitslag. Is het stuurwiel gewoon te klein/direct of doet de voorwielaandrijving dat?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Afgelopen week wat rondgereden in deze 850, viel me niet mee. Zeker niet de degelijke 'hier ben ik' ervaring als toen ik voor het eerst in de 240 stapte en wegreed. Beetje middle of the road.
De 2 liter is veel te klein om de auto zonder turbodruk vooruit te krijgen, je moet voorbij 3000 rpm doortrekken om er iets van te merken. Dan gaat-ie ineens als een wilde ervandoor, om zodra je naar de volgende versnelling hebt geschakeld weer van voor af aan te beginnen.
Soort tegenovergestelde diesel, eerst geen koppel dan een berg. De versnellingsbak is een mooi ding. De besturing dan weer niet, trekt onwijs de bocht in voorbij een bepaalde wieluitslag. Is het stuurwiel gewoon te klein/direct of doet de voorwielaandrijving dat?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 591
Topics: 67
Lid sinds: Apr 2005
Misschien moet je je ook even melden op het forum dat speciaal voor dit model is:
http://www.volvo850forum.nl
Berichten: 591
Topics: 67
Lid sinds: Apr 2005
Misschien moet je je ook even melden op het forum dat speciaal voor dit model is:
http://www.volvo850forum.nl
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
Ik zou de hele turbodrukregeling eens bekijken, normaal moet de krachtopbouw toch wat meer lineair zijn (wij hebben een 2.3 t5). Diverse vacuumslangen en een elektronische regelklep waar wel eens wat mee kan gebeuren (alhoewel het bij de onze nooit problemen heeft gegeven).
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
Ik zou de hele turbodrukregeling eens bekijken, normaal moet de krachtopbouw toch wat meer lineair zijn (wij hebben een 2.3 t5). Diverse vacuumslangen en een elektronische regelklep waar wel eens wat mee kan gebeuren (alhoewel het bij de onze nooit problemen heeft gegeven).
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni