Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Wat vragen over de 244 turbo
#1
Beste allemaal,

Mijn naam is Ed en ben al een tijdje gek van volvo. Heb zelf een V70-2 en mijn vrouw een 850. Al een poosje ben ik passief aan het kijken naar een 240 turbo. Met passief bedoel ik dat ik als er iets voorbij komt ga kijken. Heb een Triumph TR-6 gehad, maar met 2 kleine kindjes is dat niet handig en ik reed er bijna niet meer in.

Vorige week zag ik een heel erg mooie zilveren 244 turbo uit 1981 langs de weg te koop staan. De auto zag er erg goed uit volgens mijn vrouw, ik kon zelf namelijk niet van heel dichtbij kijken omdat ik net aan mijn knie was geopereerd en op weg was naar huis. De auto lijkt helemaal origineel, de eigenaar heeft de auto al meer dan 20 jaar in zijn bezit en is volgens hem keihard en origineel. De originele Virgo's zitten er onder, auto is nie verlaagd, alle strips, stickers zijn origineel enz.

Ik heb wel een paar vragen die ik na 2 dagen full-time lezen op dit forum niet helder krijg:

1. Wat is de waarde van een originele 244 turbo in goede en onverprutste staat. Moet uiteraard zelf nog goed kijken, maar de auto ziet er erg goed en strak uit en is volledig origineel en 90.000 km.
2. Zijn er nog verschillen tussen de diverse bouwjaren, en dan met name zaken die ik zeker moet meenemen in een beslissing, bijvoorbeeld dat bouwjaar heeft net het verkeerde type blok enz.

Verder heb ik al wat tips gekregen van o.a. van Thuur over de roestpunten.

Oja, enige punt wat niet goed was volgens de verkoper was de brandstof toevoer. Omdat er bijna niet meer mee gereden werd stotterde hij wat.

Alvast dank voor de imput!
Antwoord
#2
Welkom Ed ,

Het is een 81'er schrijf jij , dat is dus het eerste bouwjaar van de 240 Turbo en is het een flatnose (motorkap) en heeft dus niet de hoge opstaande neus van de latere Turbo's die je vaker ziet .

De motoren zijn van de Turbo's zijn hetzelfde , B21ET met K-jet injectie .

Wat de prijs aangaat heb ik niet echt een idee wat een mooie/goede moet opbrengen kijk eens rond op internet als ze er zijn dan heb je een idee , verder is het net wat de man er voor vraagt en jij er voor over hebt .

Succes met de evt. aankoop.

Geen 940 LPT 1996
en geen onderdelen meer........
Antwoord
#3
zo eentje heb ik ook.

Als ik hem nu zou verkopen, zou ik er toch minstens 3000-4000 voor willen hebben.

Als hij echt helemaal gaaf is (wat zeldzaam is) en met zo weinig kms, mag hij wel meer kosten.
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
#4
Dank voor de antwoorden heren!

Als ik het goed begrijp is een flatnose dus een motorkap zonder verhoging in het midden, of slaat dat op de grill?
De vraagprijs is wel een heel stk hoger, namelijk 8000,-! Ik vind dat echt teveel voor een 240 turbo, maar wellicht als het een heel mooi exemplaar is komen we eruit.
Zit helaas nog thuis vanwege knieoperatie dus zal nog even moeten wachten tot ik weer op de been ben.
Antwoord
#5
Dit is een flatnose (tot/met 1980 EDIT: blijkbaar wat later geleverd, tot begin jaren '80):

[Afbeelding: rodturbo.jpg]
Zoals je kan zien loopt de rand van de motorkap aan de voorzijde helemaal recht van links naar rechts.

Dit is een 'turboneus', je kan zien dat de grille en dus ook de motorkap een stuk vooruitsteken. Op verschillende modellen geleverd tussen 1983 en 1985:
[Afbeelding: v240yfinal.jpg]

8000 euro is een hele bom geld ja,.. maar die vraagprijs verbaast me ook niet. Er worden wel meer zulke hoge vraagprijzen gevraagd voor turbo's als deze in goede staat zijn (en vaak ook nog schaamteloos hoge vraagprijzen als ze in slechte staat zijn). Wellicht dat de verkoper een beetje ruimte laat voor onderhandeling? Je ziet ze niet veel, echt nog mooie turbo's met zo'n lage kilometerstand.

[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
#6
Ik ken de auto natuurlijk niet, maar staar je niet blind op de lage kilometerstand. In dit topic is er al het eea over geschreven: Klik

De meningen op dit vlak verschillen uiteraard...

Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord
#7
Of je bouwt een 240 met een B230FT, ook leuk Wink
Patrick Volvo 240 DL - 1986 - B230A - M47
Volvo 940 - 1997 - B230FK - M90
Antwoord
#8
Rubicon schreef:Dit is een flatnose (tot/met 1980):

[Afbeelding: rodturbo.jpg]
Zoals je kan zien loopt de rand van de motorkap aan de voorzijde helemaal recht van links naar rechts.

Dit is een 'turboneus', je kan zien dat de grille en dus ook de motorkap een stuk vooruitsteken:
[Afbeelding: v240yfinal.jpg]

8000 euro is een hele bom geld ja,.. maar die vraagprijs verbaast me ook niet. Er worden wel meer zulke hoge vraagprijzen gevraagd voor turbo's als deze in goede staat zijn (en vaak ook nog schaamteloos hoge vraagprijzen als ze in slechte staat zijn). Wellicht dat de verkoper een beetje ruimte laat voor onderhandeling? Je ziet ze niet veel, echt nog mooie turbo's met zo'n lage kilometerstand.

Ah, nu wordt het me duidelijk. Begrijp ik nu dat alleen een turbo een flatnose heeft, of hebben ook de normale modellen t/m '80 dat? En is de "turbo neus" met uitstekende grille zoals je hem hier omschrijft voorbehouden aan de turbo modellen? Klinkt wel logisch in elk geval Tongue
Antwoord
#9
Nope, zo makkelijk is het helaas niet Tongue

De flatnose zat tot ong 1982 op alle modellen. Vanaf toen kregen in NL de luxere en sportievere modellen de zogenaamde Big-nose, de DL ed bleven toen de flatnose houden. In Zweden is de flatnose nog wat langer geleverd op de luxere modellen. Meer info staat hier.
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord
#10
Arjan. schreef:Ik ken de auto natuurlijk niet, maar staar je niet blind op de lage kilometerstand. In dit topic is er al het eea over geschreven: Klik

De meningen op dit vlak verschillen uiteraard...

Ik ben het helemaal met je eens. Een auto van deze leeftijd wordt meer beoordeeld op zijn staat dan op zijn km stand wat mij betreft. Er zijn echter bedrijven die alleen maar auto's verhandelen die een extreem lage km stand en zo origineel mogelijk zijn. Daar is de prijs dan ook naar, maar garandeert zeker geen probleemloze auto. Een auto moet gewoon regelmatig rijden anders vervuilt alles en droogt uit. Heb denk ik liever een auto die 3 ton heeft gelopen maar waar goed onderhoud aan is gepleegd met een dito prijskaartje dan een auto met 90.000 km die ook goed is onderhouden maar regelmatig stil heeft gestaan en de hoofdprijs moet kosten.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  240 Turbo naar LH 2.4 HansDAF 0 111 20 July 2025, 23:42
Laatste bericht: HansDAF
  Backfire 240 Turbo Richard245 3 3.088 9 June 2021, 00:05
Laatste bericht: Volvo240
  Turbo voor B19 et bert240turbo 2 2.975 28 March 2020, 09:42
Laatste bericht: Dopski
  245 turbo, leuk of problematisch? Hanzi 2 3.647 24 July 2019, 10:42
Laatste bericht: marc-f
  verhoogd stationair toerental 240 turbo Gus 3 4.794 12 November 2018, 14:24
Laatste bericht: Gus
  S40 T-4 200 pk turbo 1999 welke dump valve? S40 T-4 3 6.430 8 October 2015, 20:52
Laatste bericht: ronuh
  Artikel Volvo 242 Turbo intercooler in Duitse blad "Autobild Klassik" Kogelman 2 6.117 12 July 2015, 11:27
Laatste bericht: Kogelman
  Verschillen in 245 turbo's mikus 4 8.211 15 June 2015, 09:56
Laatste bericht: ruuds70
  240 gl turbo opbouwen? Royall 10 17.436 15 May 2015, 12:51
Laatste bericht: A_A
  downpipe vragen Laurens Zondag 6 13.264 16 March 2015, 15:28
Laatste bericht: Laurens Zondag

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)