7 March 2011, 19:37
Ja dat is de originele cbv die je kunt vinden op de oudere B2x0FT/ET met de Garrett T3. Zit tegen de cilinderkop geschroefd.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
B230 op LPG en..........turbo erop?
|
7 March 2011, 19:37
Ja dat is de originele cbv die je kunt vinden op de oudere B2x0FT/ET met de Garrett T3. Zit tegen de cilinderkop geschroefd.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
7 March 2011, 20:28
Hmmm, da's mooi! Dan heb ik die dus ook al liggen
![]()
22 March 2011, 22:53
Hmmmmm, ik ben er nog niet helemaal uit met het LPG-systeem........
Ik zit er namelijk aan te denken om toch op alles op dampgas injectie te zetten, aangestuurd door MegaSquirt. Waarom? Wanneer ik de huidige verdamper wil gaan gebruiken moet ik alsnog een benzine-systeem gaan regelen. Ongeacht of dit K-jet of LH2.4 is. De K-Jet heb ik liggen, maar hiervan weet ik niet of het uberhaupt gaan werken. LH2.4-spullen zou ik dan aan moeten gaan schaffen. Daarnaast zit ik in m'n maag met dat venturistukje. Volgens mij gaat dat een aardige restrictie vormen in het inlaat-systeem en mijn doel was wel om het rendement van de motor te gaan verhogen. "Maar dat is toch simpelweg op te lossen door de turbo-druk te verhogen?" Ja, inderdaad, maar alles wat de turbo meer moet verpompen kost meer energie, dus verlaagd dat het rendement van de motor. Indien ik alles op MegaSquirt ga draaien behoud ik mooi een open inlaat, kan ik meteen de ontsteking aansturen en naar eigen wens inregelen. Helaas moet ik dan weer wel een andere verdamper, LPG-injectorrail enzo aanschaffen. Maar hiervan valt de prijs me nog mee (330 euro): http://www.bs-autotune.nl/shop/product_i...cts_id/151 Daarnaast nog een MegaSquirt II erbij (dikke 200 euro). Dan kunnen we iig wel serieus aan de slag. Eerst maar eens de boel voorbereiden, dat wil zeggen: - Versnellingsbak (M46) lekt olie. Wou er dus een nieuw pakking-setje in doen. - Als ik dan toch bezig ben; nieuwe koppeling (van turbo of diesel) - Een keer de carterpan wisselen (met eentje waarop een olie-afvoer zit voor turbo). Moet ik nog wel eerst maken ![]() - Dan kan ik er mooi een keer de intercooler inbouwen. - Kabelboom voor MS voorbereiden. Waarschijnlijk het spruitstuk van een B230F monteren. - Uitlaat voorbereiden; effe gauw een keer, turbo + uitlaatspruitstuk monteren en een uitlaat in elkaar bakken. - Wanneer ik dan een keer zin en tijd heb kan ik de huidige B19E cilinderkop vervangen door een 405. Deze kop moet nog uitgelitert worden en wil ik laten afvlakken zodat deze een compressieverhouding gaat geven van 1:10.5 - Dan kan ik mooi meteen overstappen naar een T-nokkenas (kan ik alvast monteren in de kop en kleppen stellen). Ik wil dan de motor op 2 mappings laten draaien; 1 voor LPG en 1 voor Euro95/98. Mocht ik bang zijn voor pingelen (op benzine), dan kan ik er altijd nog een boost-control-regeling in maken (welke de turbo-druk terugregelt bij het rijden op benzine). Moet allemaal opzich wel te doen zijn, toch? 't enige probleem is dat de auto m'n dagelijks vervoer is. Mag dus maximaal 2 dagen stil staan (in het weekend)......
23 March 2011, 01:18
Dat klinkt heel verstandig allemaal
![]() Mocht je MegaSquirt hulp nodig hebben geef maar een gil. ;D
23 March 2011, 14:05
8valve schreef:Dat klinkt heel verstandig allemaal Jij hebt hier dus ervaring mee? Mooi! Ik heb zelf op dit moment ook een Volvo 343 met een B18FT ofwel: 1.7 Turbo IC. Alles aangestuurd door KdFi. Wagentje rijdt aardig maar er zitten nog een paar elektrische probleempjes in (boost-control die niet werkt en hij freet brandstofpomp-relais, af en toe valt de motor stil enzo.......). Ik heb dus al wel een beetje kennis van zaken, maar er is nog een lange weg te gaan. Aangezien het mbt KdFi heel moeilijk is om aan informatie te komen was ik van plan om voor de 244 dus gewoon voor MegaSquirt te gaan. Was dus van plan om op BiFuel op MSII te gaan draaien. Zou ik dan met een standaard boardje vooruit kunnen of zouden er al meteen een paar uitbreidingen aan komen?
23 March 2011, 15:26
Sowieso table-switching
![]() ik heb ook Kdfi draaien (en ook megasquirt2) maar ik heb weinig problemen met de Kdfi. Maar ik kan je keuze wel begrijpen. Laten we het wel on-topic houden trouwens. En Erik, ik ben dezelfde Jelmar als op driftforum met 780 Turbo ![]() Dus ja ik heb wel de nodige ervaring met megasquirt, Kdfi en bifeul.
24 March 2011, 20:26
Aha, nu snap ik het
![]() Okà ik snap dat je inderdaad met table-switching moet werken, maar kun je zoveel injectoren (8 stuks) aansluiten op de MegaSquirt, misschien per 2 aansluiten of wordt het dan uitgangen omschakelen met een relais bijvoorbeeld? Welke opties zitten er trouwens standaard allemaal op de MSII? Is moeilijk te vinden imho....8-)
26 March 2011, 12:35
De injectoren schakel je om.
Opties op de MSII ? Die zul je helemaal zelf toe moeten voegen naar wens ;D Ik heb gister ook weer wat LPG injectie spullen opgehaald bij Jeroen, met een beetje zijwind heb ik de auto op Elandrun staan, kun je eens kijken en eens verder ouweh*eren als je er ook bent ![]() Niet de 740 turbo, maar de 745 DD (tja... tis kiezen of delen he ...)
28 March 2011, 19:59
Ben er helaas (alweer) niet bij dit jaar.
Had graag de 343 Turbo eens lekker uit willen daar in Lelystad, maar 't ding ligt nog half uit elkaar om te spuiten. Ontopic: Weet jij misschien hoe je de opties "erop" kunt krijgen? Wordt het per definitie solderen ofwat? Wat is er eigenlijk nu precies allemaal mogelijk met een standaard MSII? Ben al een eindje aan het zoeken geweest maar 't gaat mijn pet een beetje teboven.
1 May 2011, 14:28
Ben op dit moment bezig met de cilinderkop. Het betreft een 405-kop. Goed flowende inlaat dus.
Binnenkort wil ik wat van de kop af laten frezen om zo de compressie te verhogen. Ik wil van 9,8:1 naar zo'n 10,5:1. Iemand die weet hoe je exact kunt bepalen hoeveel er van de kop af moet voordat de CR wordt bereikt? |
« Ouder topic | Nieuwer topic »
|