Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
B230 op LPG en..........turbo erop?
Even een klein beetje voorstellen: Ik ben Erik, de eigenaar van een V244GLE.
De auto is origineel afkomstig uit Italie welke door de vorige eigenaar is geimporteerd in 2006 en er meteen in Polen een gasinstallatie in heeft laten bouwen. Een fijne auto met nagenoeg geen roest! (Maar wel een baggerslechte lak en hier en daar een deukje).
Na de auto een jaar gereden te hebben kwam ik erachter dat de B19E toch wel heel veel olie verbruikte (in 2 maanden tijd 45 liter). Okà ik maak redelijk wat kilometers (30.000km per jaar), maar dit werd me te gortig.

Vorig jaar heb ik dus besloten om de motor eens onder handen te nemen. Ik was toe aan meer vermogen (aangezien 't motortje soms 3,5 ton mee moest trekken). Dus heb ik het onderblok vervangen door die van een B230F. De cilinderkop heb ik een flink opgeschoont, nieuwe klepseals en op het onderblok van de B230 gemonteerd. Meteen de M-nokkenas gemonteerd want aan een D-nokkenstok (origineel voor de B19E) heb je niet veel icm met een beperkende gasring van het LPG-systeem.

Wat een fijne motor is het geworden. Een berg met trekkracht; genoeg om 3,5 ton naar de 120km/h te krijgen! En ook het verbruik is heel schappelijk te noemen (1 op 9/10). Nooit geen back-fire of slecht starten, alleen af en toe een bevriezende verdamper onder de 0 graden Celsius.

Maar ik wil toch verder. Ik hou van turbo's! En een beetje meer vermogen in de 244 is niet weg. Af en toe kan ik echt niet mee met het verkeer. De bedoeling is dus een turbo op een atmosferisch blok. Met lage turbodruk dus (max 0,4 bar). De compressieverhouding zal van 9.8 naar 10.5 gaan. Dit alles om een zo efficient mogelijke motor te krijgen.

Ik ben dus op zoek geweest naar alle onderdelen voor een turbo-ombouw en heb gevonden:
- Garret T3
- Intercooler van een Mercedes Viano
- Turbo uitlaatspruitstuk >'90
- incl. slangwerk
- Nog wat ander spul
- Lovato Turbo verdamper

[img width=800 height=600]http://i246.photobucket.com/albums/gg118/Ovlov343/244GLE%20B230%20Turbo/DSC03183.jpg[/img]
Dit laatste ding baart me zorgen. Ik heb er slechte verhalen over gelezen. Zijn er dingen waar ik op moet letten bij het monteren van het ding? De beschrijving die erbij zit is uiterst summier te noemen (lees: niet te begrijpen dus)

[img width=800 height=600]http://i246.photobucket.com/albums/gg118/Ovlov343/244GLE%20B230%20Turbo/DSC03185.jpg[/img]
Ik heb er ook een venturi-stukje bij gekregen, maar die is wel heel klein (38mm).

Gaat het werken of niet? En waar moet ik dan juist op gaat letten?
Waar moet het venturi-stukje Geplaatst worden? Net voor het gasklephuis?

En hoe zit het met de K-jet komen? Moet die voor inlaat van de turbo komen? En kan ik die van de B19E gebruiken (aangezien ik toch niet veel op benzine zal rijden?
Antwoord
Voor verdamper turbo ombouwen zou ik eens google checken en dan vooral op Australische fora rondneuzen. Ook op youtube kun je vanalles vinden.

De buitenmaat van de venturi is volgens mij 50mm. Gasklep van de 244 52mm, moet makkelijk aansluiten. Welke maat je ook gebruikt, hij hoort inderdaad voor de gasklep. Niet te ver. Maak er geen draw through setup van, dat is vragen om problemen.
Die streamer LPG vernturis kun je trouwens in alle maten op ebay kopen. Kosten 20 euro excl verzendkosten.

LPG verdamper is erg simpel. Als je hem op een atmosferische motor zet sluit men de vacuumaansluiting niet aan, zodra je met een turbo gaat werken moet je zorgen dat de verdamper een vacuum/boost signaal krijgt.

Verder zitten er geen andere dan de normale aansluitingen op (water in/uit, gas in/uit)

Filmpje legt het in principe allemaal uit.
http://www.youtube.com/watch?v=qGZeDrf-5Kk

Niet over gedacht om LPG only te gaan? K-jet van de B19 zal vast aan te passen zijn maar maakt het geheel niet betrouwbaarder. Kjet van een B21ET kan natuurlijk ook maar er zijn meer slecht lopende K-jet auto's dan fatsoenlijk afgestelde motoren. Als het goed loopt is het meestal wel betrouwbaar.
Misschien ljet overwegen (a la 300 power.com?) super eenvoudige kabelboom omdat het toch maar injectie apart is. Bewezen dat het met turbo werkt, super cheap. Goed genoeg om op te starten en waarschijnlijk nog wel meer.
Misschien Peter Schmidt van 300 power eens contacteren.

Hoe ga je de ontsteking regelen?

Is verder geen rocket science, zoals gezegd, op Australische fora vind je alle kennis die je nodig hebt. Daar zijn ze toch aanzienlijk verder met performance en LPG en gebruiken ze nog veel normale verdampers. (overheid is daar erg pro-LPG)

Kunt er eventueel ook nog een lambda regeklep bij zetten, kosten +-30 euro in Polen.

Wideband lijkt me bij het afstellen wel erg handig/een must!

Nog wat links:

http://www.fullboost.com.au

http://www.ragelpg.com.au/

http://forums.justcommodores.com.au

http://www.xfalcon.com/forum

http://www.carkb.com/Uwe/Forum.aspx/au-c...erformance
Antwoord
Ontsteking laat ik voorlopig nog origineel B19E. Komt later wel aan bod Wink

LPG only lijkt me niet zo'n strak plan. Of ik moet dan eerst m'n LPG-tank-meter in orde krijgen. Daarnaast heb ik ook maar een kleine actieradius op LPG. Er gaan maar zo'n 57 liter in m'n 80-liter-tank (moet ik nog eens aanpassen Wink)

Zeer interessant filmpje trouwens!

Ik heb dus nog iets anders nodig: BOV/dump-valve. Dit om te voorkomen dat er teveel druk op de membranen komt te staan waardoor de boel verontregeld kan worden.

Die gasregelklep is in principe dus niet nodig als ik me niet vergis. Dit is alleen maar om een closed-loop-systeem te creeeren. Vooral belangrijk als je echt serieus aan de gang gaat.

Goed om te weten Wink

Ik snap alleen die twee aansluitingen (waarvan er eentje net voor het venturi-stukje zit aangesloten) op de verdamper nog niet helemaal.
De ene is dus voor de referentie-druk voor de verdamper (welke bij een NA-motor niet zit aangesloten). Maar die andere aansluiting doet toch precies hetzelfde, of zie ik het verkeerd?
Antwoord
de verdamper is exact hetzelfde als de standaart alleen is de achterkant geheel dicht en zit er een aansluiting op
voor de compensatie druk van de turbo (turbo druk)
ik heb ooit een B230FT in een amazon gebouwd en nooit problemen gehad op gas, alleen toen ik het net had ingebouwd.
Ik had namelijk mijn compensatie druk voor de verdamper na de intercooler afgetapt, dat is niet goed want ik kreeg constant backfires, nadaik het veranderd had
dus de compensatiedruk had afgetapt voor de intercooler is het goed gegaan en nooit geen problemen gehad.
ik heb bij een orginele verdamper de achterkant dicht gemaakt en hier mijn turbodruk op gezet (omvl-verdamper)
Antwoord
Mooi project, ben hetzelfde van plan met mijn amazon. Kun je misschien wat foto's plaatsen van die ombouw?
In het verleden behaalde snelheden bieden geen voldoening voor de toekomst
Antwoord
Ben weer heel wat wijzer geworden: Het licht eraan wat voor inspuiting ik ga gebruiken of ik een BOV of CBV moet hebben. Ga ik nog gebruik maken van de K-jet, dan moet ik deze vóór de inlaat van de turbo zetten. Anders gaat het geheel niet werken. Dit omdat de K-jet niet goed werkt onder druk. Indien ik gebruik maak van LH2.4 (dus ook luchtmassameter) dan moet deze ook vóór de turbo zitten. In beide gevallen moet ik dan een CBV gebruiken omdat anders teveel benzine wordt ingespoten.

ÉÃn ding is zeker. De opstelling moet dus als volgt worden:

luchtfilter --> K-jet/LMM --> overstort van CBV --> Turbo --> drukmeting voor verdamper --> intercooler --> CBV/BOV -->Verturi van verdamper --> gasklep --> actuatorslang van CBV.

Tussen de K-jet/LMM en de overstort van de CBV moet genoeg slang zitten om ervoor te zorgen dat de teruggeblazen lucht geen invloed heeft op de regeling van de K-jet/LMM. Heb ik namelijk al ervaring mee gehad met m'n 343 Turbo Wink.

Met betrekking tot de nokkenas (heb weer nieuwe informatie mogen ontvangen van Bossie) : Waarschijnlijk wordt het toch geen "M" meer aangezien deze slecht schijnt te werken icm turbo. Misschien dat het dan toch een T of een A wordt. Naar mijn weten is een T efficienter op lager toerental. De A doet het op hoger toerental weer beter....... Denk dat het dan toch een T wordt.

Mbt de cilinderkop zijn m'n gedachten ook weer veranderd. Misschien is Tight Squish wel een goede gedachte. Schijnt grote voordelen te hebben mbt efficiency..........of misschien dan ook nog icm Singh Grooves..............pfffff, da's iets voor later denk ik Wink.

@ Joost V6:
Zal zeker wel foto's maken en posten! Maar dit is wel een lange termijnproject. Heb "helaas" nog twee andere projecten. Een V343 Turbo met B18FT --> is meer drift-spec. en ben nog een B23 op throttle-bodies aan het opbouwen.
Dit topic was vooral bedoeld om flink wat informatie in te winnen. Wanneer de tijd daar is, kan ik er eens werk van maken.

Antwoord
ik rijd zelf een 245 turbo met 230ft motor en dampgas injectie rijdt zeer goed.
Heb nog nooit een backfire gehad.
Antwoord
bunne schreef:ik rijd zelf een 245 turbo met 230ft motor en dampgas injectie rijdt zeer goed.

Is dat met K-Jet?
Patrick Volvo 240 DL - 1986 - B230A - M47
Volvo 940 - 1997 - B230FK - M90
Antwoord
bunne schreef:ik rijd zelf een 245 turbo met 230ft motor en dampgas injectie rijdt zeer goed.

Ben jij vorig jaar toevallig op een sleuteldag van de v700v geweest?
760 | Groen | Snel
Antwoord
Ikke niet iig Wink

Weten jullie by the way wat dit voor iets is?

[img width=800 height=600]http://i246.photobucket.com/albums/gg118/Ovlov343/244GLE%20B230%20Turbo/DSC03198.jpg[/img]

[img width=800 height=600]http://i246.photobucket.com/albums/gg118/Ovlov343/244GLE%20B230%20Turbo/DSC03199.jpg[/img]

Is dat een originele CBV? Of is het een EGR-klep (wat me sterk lijkt, want meerstal zijn die kleiner en zitten ze vol roet Wink)
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Backfire 240 Turbo Richard245 3 2.846 9 June 2021, 00:05
Laatste bericht: Volvo240
  Turbo voor B19 et bert240turbo 2 2.809 28 March 2020, 09:42
Laatste bericht: Dopski
  245 turbo, leuk of problematisch? Hanzi 2 3.336 24 July 2019, 10:42
Laatste bericht: marc-f
  verhoogd stationair toerental 240 turbo Gus 3 4.519 12 November 2018, 14:24
Laatste bericht: Gus
  S40 T-4 200 pk turbo 1999 welke dump valve? S40 T-4 3 6.120 8 October 2015, 20:52
Laatste bericht: ronuh
  Artikel Volvo 242 Turbo intercooler in Duitse blad "Autobild Klassik" Kogelman 2 5.881 12 July 2015, 11:27
Laatste bericht: Kogelman
  Verschillen in 245 turbo's mikus 4 7.873 15 June 2015, 09:56
Laatste bericht: ruuds70
  240 gl turbo opbouwen? Royall 10 16.738 15 May 2015, 12:51
Laatste bericht: A_A
  Turbo vinden (Volvo s40 D1.9, 2001) Foxhill 1 11.857 6 November 2014, 15:21
Laatste bericht: Marc1970
  Turbo B21ET vervangen vraagje Karinsky 34 77.204 9 July 2014, 22:22
Laatste bericht: Karinsky

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)