Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Afzagen veren
Medeforum bezoekers,

Ik overweeg mijn Volvo zo drastisch te verlagen dat verlagingsveren niet van toepassing zijn. Ik wil mijn veren (gedeeltelijk) afzagen! :Smile

Al enkele uren probeer ik tevergeefs informatie te vergaren over of afgezaagde veren een APK afkeur zijn. Nou kan ik vaag wat info vinden over dat de veer niet helemaal "los" mag zitten, maar dat is natuurlijk een rekbaar, hoe toepasselijk, begrip.... Dus graag maak ik gebruik van jullie kennis en verneem ik graag wat wel en niet mag!

Verder ben ik erg benieuwd naar de ervaringen met het rijden met afgezaagde veren. Is dat goed te doen?

Hoor graag en alvast bedankt.
Antwoord
Niet doen ! A) het is afkeur en B) je hebt kans dat bij een grote drempel of ziets de veer eruit klapt. Bovendien is het rijden met afgezaagde veren ronduit k*t. Seen it, done it, got the T-shirt.....
Volvo 854 T-5 1995, 854 2.5-20V 1992 & Volvo 760 TDIC 1983
Antwoord
uitgeveerd mag een veer niet losstaan in zijn schotels. Verder is het minstens belangrijk dat de veer goed in zijn zitting past. Als een veer origineel is afgeplat zul je dat moeten namaken. Verder is het zo dat een originele kortere veer een aangepaste veer karakteristiek heeft zodat de prestatiers gelijk blijven aan het origineel. Zaag je een veer af dan neem je een deel van die eigenschap weg en kan de auto gaan stuiteren..

advies: koop een daarvoor gemaakte set...
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Dan zit er niks anders op dan coil-overs of short-struts aan te schaffen, want met afgeslepen veren rijden doen ze alleen op Turbobricks.com... Smile

http://www.kaplhenke.com/

Btw. ik stem in met al het voorgaande
1986 Volvo 360 - Koni, PU, B230F...en roest
1992 Volvo 960, B204FT, M46, zwart volleder, 412
1993 Volvo 245 - B230FT, M47, green, Bilstein, Polaris, 2.5" exhaust, 412
1995 Volvo 960 Ambassador line, B6254F, M90, beige volleder, 412
Antwoord
PJS940Turbo schreef:Medeforum bezoekers,

Ik overweeg mijn Volvo zo drastisch te verlagen dat verlagingsveren niet van toepassing zijn. Ik wil mijn veren (gedeeltelijk) afzagen! :Smile

Al enkele uren probeer ik tevergeefs informatie te vergaren over of afgezaagde veren een APK afkeur zijn. Nou kan ik vaag wat info vinden over dat de veer niet helemaal "los" mag zitten, maar dat is natuurlijk een rekbaar, hoe toepasselijk, begrip.... Dus graag maak ik gebruik van jullie kennis en verneem ik graag wat wel en niet mag!

Verder ben ik erg benieuwd naar de ervaringen met het rijden met afgezaagde veren. Is dat goed te doen?

Hoor graag en alvast bedankt.

Afzagen van veren, drastisch verlagen? Lijkt wel een Golf forum Big Grin
Straks wordt het straat beeld nog dat ik een Volvo 240 schuin over een drempel zie rijden ;D
In ieder geval succes,keep het safe en ik ben wel benieuwd naar de foto's!
Volvo 244 DL 1974
Antwoord
volvosvenska schreef:Straks wordt het straat beeld nog dat ik een Volvo 240 schuin over een drempel zie rijden ;D
Doe ik al, whaha Big Grin
245L VAN
Antwoord
wat een bangmakerij, tuurlijk, je moet niet te ver gaan maar wat er van af kan best. Hoe veel je van de standaard veren af kunt halen weet ik niet, ik denk best veel voordat ze los komen te liggen. Denk er wel aan dat de veer iets stugger wordt per ring die je er af haalt maar enorm veel is het niet, kan zijn dat je dus wat slappe verlagingsveren hebt. Veel te verliezen heb je niet, standaard veren heb je zo weer.

De veren van mijn 240 waren zeker 20 cm langer in uitgebouwde toestand dan de verlagingsveren die er in zijn gegaan. Die verlagingsveren waren trouwens net 1 mm ingedrukt bij geassembleerde veerpoot. Jammer dat ze net los liggen, een ring zou er nog wel af kunnen voor de hoogte.

de 760 heeft ook afgezaagde veren (slechts 1 ring) maar dat werkt goed. veren liggen niet los.
te erg verlagen is niet handig met standaard lengte schokbrekers en een veer die niet mooi vlak aanligt op sommige types veerpootlager gaat ook gezeur geven (bijv 300 serie). Daarvan moet je afgezaagde veren niet de schuld geven. Niet iedere auto is gelijk, bij de ene werkt het beter (of slechter) dan de andere.

Let wel op dat je niet zo ver verlaagd dat je rolcenter ergens diep onder het asfalt komt te liggen. Rolcenter is het kruispunt van de doorgetrokken lijnen door de draaipunten van de linker en rechter draagarm. de afstand van het rolcenter tot de hoogte van het zwaartepunt geeft samen met de kracht die optreed in een bocht een moment, hoe groter hoe meer je overhelt. komt dat punt lager te liggen zul je wat sneller overhellen. eigenlijk moet je ook nog kijken naar het rolcenter achter etc, komt wat meer bij kijken dan ik zo kan bedenken. Punt is dat je (zonder aanpassingen aan draagarmen etc) geen 10 cm moet gaan verlagen. Hier meer: http://www.kaplhenke.com/index.php?optio...&Itemid=33
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
Dat is nog eens een mooie uiteenzetting Smile
Antwoord
Allemaal bedankt voor de reacties, ik ga er, bij lekker weer 'ns mee aan de slag...
Houd jullie geupdate!
Antwoord
Dirk342 schreef:Niet doen ! A) het is afkeur en B) je hebt kans dat bij een grote drempel of ziets de veer eruit klapt. Bovendien is het rijden met afgezaagde veren ronduit k*t. Seen it, done it, got the T-shirt.....

Dat t-shirt wil ik ook wel dan!!! Tongue
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Welke Veren of Hulpveren te gebruiken om achterkant omhoog te krijgen 240 KennOne 12 17.496 30 October 2021, 12:51
Laatste bericht: chrisvhout
  Schokbrekers en lagere veren volvoman0_0 0 3.113 15 July 2016, 23:13
Laatste bericht: volvoman0_0
  Ophoging blokken onder veren achter 244 Erikvolvolvo 13 12.462 5 May 2016, 22:21
Laatste bericht: Marc1970
  Verzwaarde veren of hulpveren 1993 240 polar? KennOne 1 3.073 23 December 2015, 11:22
Laatste bericht: Dopski
  Zware achter veren 245 EdRaket66 6 6.473 4 June 2015, 17:36
Laatste bericht: EdRaket66
  welke verlaging veren voor 2 serie en waar te halen RM 12 17.964 21 November 2014, 01:16
Laatste bericht: Jambon
  Oeps, roest bij achter veren. En nu? DeKleef 9 12.346 24 June 2014, 08:28
Laatste bericht: DeKleef
  240/740 achter veren A_A 2 2.957 13 March 2014, 22:22
Laatste bericht: A_A
  veren 240 turbo Naciremus 4 3.764 13 December 2012, 21:17
Laatste bericht: Naciremus
  Welke veren? roger2401990 4 3.366 11 April 2012, 05:52
Laatste bericht: roger2401990

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)