Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
rammelen bij lage toeren (hoort als rammelende uitlaat)
Al geruime tijd rammelt er iets, dat hoort als een rammelende uitlaat. De rammel is tot nu toe niet erger geworden. Dat hinderlijke geluid is er als er met (te) weinig toeren wordt gereden in bv. de 3e of 4e versnelling. Het is een M45. Bv. (bijna) 50 rijden in z'n 4 en dan wat gas geven: rammelen. Koppelingspedaal in: rammel weg.

Het zijn niet de achterste reactiestangen, die de bodem zouden kunnen raken. Rubbers zijn goed genoeg. Met breekijzer gecontroleerd. De uitlaat heeft voldoende afstand tot de bodem. Hoe je ook met de hand rammelt aan de uitlaat (op de brug), hij raakt de bodem niet.

Wat is het dan wel? Vastzittende (achterste) kruiskoppeling van de aandrijfas?
245 DL 1983
Antwoord
Weet niet of dit bij jou van toepassing is maar bij mijn 90-er rammelt het hitteschild om de voorpijp een beetje. Bij lage toerentallen en soms bij optrekken.
Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden
Antwoord
Er kan ook iets loszitten in een demper, een tussenschot o.i.d.. Dit is hinderlijk maar onschuldig.
Of de dure variant, iets los in de katalysator (indien van toepassing). Dit is het begin van het einde van de kat.

Gegroet,

Erik

Na 11 jaar nu zonder Volvo
Antwoord
Bedankt Kwekkel, echter zo'n hitteschild heeft de mijne niet en het gerammel komt van achteren/achter het midden van de auto.
245 DL 1983
Antwoord
@scimitar: zo'n loszittend iets in een demper rammelt alleen op momenten zoals ik beschreef?
245 DL 1983
Antwoord
Als je met een hamer of je vuist op de middenpot en achterste pot klopt dan merk je vanzelf of het tussenschot los in de pot ligt te rammelen.
Goede kans dat dat het probleem is.
Antwoord
@jos: ga ik binnenkort doen.

Kan t kloppen dat t daardoor lijkt alsof er iets tegen de bodem aan rammelt?
245 DL 1983
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  "Knakken" bij insturen (lage snelheid) Bassius 7 7.432 13 February 2012, 15:13
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)