18 December 2010, 22:43
Auto uit 87 toch belastingvrij: hoe regelen we dit?
|
22 December 2010, 08:46
Deze bouwjaar registratie i.p.v. eerste registratie is ook een groot punt in Engeland. Daar is het belastingvrij rijden ooit eens ingevoerd met plafond op 1-1-1973 en daarna is die datum bevroren. Daar worden hele rare (lees: zwaar illegale) grappen uitgehaald om een wagen maar ouder te laten zijn dan 1-1-1973.
Maar de Britse RDW accepteert elke redelijk bewijs van ouderdom. Deze gegevens worden door de belastingen daar geaccepteerd.
Gegroet,
Erik Na 11 jaar nu zonder Volvo
22 December 2010, 21:57
Helaas, mijn saab cabrio valt dus net buiten de boot ys3at75l9h7009993 10e letter is een H dus modeljaar 87
In het verleden behaalde snelheden bieden geen voldoening voor de toekomst
12 April 2011, 12:06
Ik begin nu toch te twijfelen over dit onderwerp. Zoals elders op het forum beweerd (ook door mij overigens) kun je een auto die voor het eerst op kenteken gezet is in 1987 belastingvrij krijgen op basis van de productiedatum als die in 1986 valt. Ik heb toen echter niet de nieuwe wettekst gelezen. Daarin wordt niet meer uitgegaan wordt van de leeftijd (bouwdatum dus) maar van de eerste ingebruikname.
In de huidige wettekst staat het volgende: (Wet op de motorrijtuigenbelasting 1994, Artikel 72, lid 1, onderdeel b) Bron Artikel 72 Vrijstelling van belasting wordt, onder bij algemene maatregel van bestuur te stellen voorwaarden en beperkingen, verleend voor motorrijtuigen: b. die 25 jaar en ouder zijn en die, voorzover het vrachtautoâs of autobussen betreft, niet bedrijfsmatig worden gebruikt; Dit wordt echter per 1 januari 2012 vervangen door: Artikel 72, eerste lid, onderdeel b, van de Wet op de motorrijtuigenbelasting 1994 komt met ingang van 1 januari 2012 te luiden:Bron b. die voor het eerst in gebruik genomen zijn vóór 1 januari 1987, en die, voor zover het vrachtautoâs of autobussen betreft, niet bedrijfsmatig worden gebruikt; In de bekende goed-nieuws-brieven van de Belastingdienst wordt steeds vermeld "Bij ongewijzigd beleid mogen wij de productiedatum (XX-XX-1986) aanhouden" Dit zou in de praktijk dus kunnen betekenen dat de laatste maanden van 2011 geen belasting hoeft te worden betaald, maar met ingang van de nieuwe wettekst per 1-1-2012 wel weer belasting moet worden betaald, tenzij je aan kunt tonen dat de auto voor 1-1-1987 ook daadwerkelijk in gebruik genomen is. Als iemand het anders leest, graag reacties...
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
12 April 2011, 12:28
Ik lees eigenlijk hetzelfde als jij
![]() Zoals het er naar uit ziet wordt de wet per 2012 zo aangepast dat de datum van ingebruikname (inschrijving ,ofwel datum deel I) als peildatum wordt gehanteerd.
12 April 2011, 13:19
Hmm, dat ziet er niet goed uit!
Daarmee is De quest voor het laatste chassisnummer uit 1986 ook een beetje zinloos geworden. En volstaat het checken bij de RDW of Vagverket. Zijn er eigenlijk ook dergelijke sites/systemen voor andere landen?
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
12 April 2011, 20:43
jos245 schreef:Ik lees eigenlijk hetzelfde als jij Ik lees het ook zo. Maar dat wil niet zeggen dat het ook zo gaat worden geinterpreteerd. In de teksten over de 2 jaarlijkse APK stonden ook dat het gold voor auto's van 4 tot 8 jaar en van 30 jaar of ouder, maar elders stond dat het niet gold voor auto's op LPG (of diesel). UIteindelijk bleek leeftijd toch boven brandstof en kreegik automatisch 2 jaar, ondaks LPG (staat nog een sticky over hier op forum. In gebruik nemen is niet identiek aan op kenteken (denk aan bv gebruik buiten openbare weg, zoals op vliegvelden). Alleen, hoe toon je dat aan?
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
12 April 2011, 23:36
BartJu schreef:Ik lees het ook zo. In gebruik nemen hoeft dan niet identiek aan op kenteken te zijn maar de RDW en belastingdienst gaat straks gewoon uit van de datum die op deel I staat. Daar durf ik geld op te wedden ![]() Dat houdt dus in dat alle auto's van eind 1986 die de dealers tot januari 1987 vasthielden alvorens ze op kenteken te zetten straks gewoon belastingplichting zijn.
13 April 2011, 11:35
pff, al dat werk voor een paar tientjes wegenbelasting.
liever 60 piek wegenbelasting per maand en een gegalvaniseerd casco uit 1993 dan een belastingvrije roester. kost je al 720 euro per jaar aan plaatwerk, ik zeg maar... ![]()
13 April 2011, 11:46
Wegenbelasting op lpg is dik 1200 euro per jaar.
Dat is toch een behoorlijke hap geld,zeker als je het over een aantal jaren berekent. |
« Ouder topic | Nieuwer topic »
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)