Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
standkachel XXL
Via m'n werk kon ik een mooie standkachel kopen die overjarig lag te wezen....
11,6Kw moet voldoende zijn voor een bus/touringcar,dan zal het voor een 245 ook wel lukken schat ik zo.

Eerst maar eens een kist gemaakt waar de boel een beetje fatsoenlijk in past;

[Afbeelding: P7190030.jpg]

[Afbeelding: P7190033.jpg]

[Afbeelding: P7190032.jpg]

[Afbeelding: P7190031.jpg]

CV-pijp ingekocht voor onder de auto door naar voren;

[Afbeelding: vrmare031.jpg]

Gaatje zagen;

[Afbeelding: vrmare033.jpg]

[Afbeelding: vrmare032.jpg]

Flinke rand kit (kleef en dicht van Wurth; wereldspul)

[Afbeelding: vrmare045.jpg]

Dieselvoorziening voor de kachel; extra aanzuig-en retourleidingen;

[Afbeelding: vrmare035.jpg]

De achterste uitlaatdemper moest helaas het veld ruimen voor de kachelkist....
Voor nood even uitlaatresten vermaakt tot tijdelijke sidepipe

[img width=450 height=600]http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/vrmare041.jpg[/img]
[Afbeelding: vrmare042.jpg]

Achteraanzichtje

[Afbeelding: vrmare040.jpg]

Koelvloeistofslangen die naar voren gaan lopen;

[Afbeelding: vrmare036.jpg]

Lopen precies tussen tank en chassisbalk door gaan dan de bocht om en komen vervolgens ergens boven de achteras uit
om daar te wachten op aansluiting naar de motor via 2 22mm CV-pijpen.

[img width=450 height=600]http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/vrmare038.jpg[/img]

Tank is trouwens niet lek hoor, is WD40 om de slangen wat soepeler tussen tank en chassis door te schuiven.

[Afbeelding: vrmare039.jpg]

Wordt vervolgd....
Antwoord
is toch netjes zo..? ga je um van achteraf nog verwarmen of laat je het voorlopig zo?
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Hoe bedoel je achteraf?

-verwarmen nadat je thuisgekomen bent?
-achterin de auto ook een kachelradiateurtje plaatsen met fan?

Maar even zonder gekheid, ik heb inderdaad nog een klein radiateurtje staan met blower en kan die evt. nog bijplaatsen.
Maar eerst wil ik eens proberen hoe hij verwarmd via de org. kachelunit.
Antwoord
240diesel schreef:-achterin de auto ook een kachelradiateurtje plaatsen met fan?

Maar even zonder gekheid, ik heb inderdaad nog een klein radiateurtje staan met blower en kan die evt. nog bijplaatsen.
Maar eerst wil ik eens proberen hoe hij verwarmd via de org. kachelunit.

dat ja.. wat je achter laat beginnen hoef je niet eerst via voor te sturen, als je toch de ruimte hebt..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Ja maar ik vind het voorverwarmen van m'n (diesel)motor ook wel heel prettig
Antwoord
Je laat 's avonds alle kachelschuiven open staan en laat de CV de ventilator aanzetten? De waterstromen ga je dan mengen, dus gaat er antivries door de CV.
Hoe ga je het dan regelen dat de CV circulatie afgesloten wordt als de motor draait?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Er wordt bij de DAF weer mooi geklust! Jouw 240 is wel een überluxe exemplaar. Leuk weer over je verrichtingen te lezen.
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Antwoord
Dank je landloper ;D ik realiseer mij dat ik erg bof met zo'n baas!
De CV maakt gebruik van dezelfde koelvloeistof als de motor, m.a.w. het circuit wordt gewoon uitgebreid.
Als de motor draait zet ik de standkachel uit en zorgt een ÃÃnwegklep er voor dat de standkachel niet meer wordt betrokken bij het circuit.
Wel blijft de koelvloeistofdruk van de motor gewoon op de standkachel staan, daarom sluit ik het ook serieus aan, je wilt niet zonder koelvloeistof staan omdat er "achter"ergens een slang losgeschoten is. ;D

En wat die kachelschuiven betreft Marc, daar heb je gelijk in.Het inschakelen van de orginele aanjager gebeurt door de standkachel via een relais.Om elektrische energie te besparen gebeurt dat pas als het koelwater heet genoeg is om effect te hebben i.p.v. vanaf -10graden.

Verder gebruik ik 2 kleine accu's om de kachel te voeden met de benodigde 24V dat heeft als voordeel dat je niet in een warme auto stapt die vervolgens niet wil starten omdat de accu (te) leeg is :Smile
Antwoord
Update;

Kachel draait inmiddels en dat is maar goed ook; er is/zijn waarschijnlijk ÃÃn of meer gloeibougie(s) kapot en dan wordt starten geen lolletje in de kou.
Bij een buitentemp. van -5 graden heeft de standkachel het complete motorblok na 20min. op 55graden gebracht.

Tot mijn stomme verbazing bleef de standaard volvo-kachel echter steenkoud!
Vanmorgen kwam ik er achter dat de kachelkraan niet volledig opend al staat de schuif op max. heet dus dat is inmiddels ook weer opgelost.
Rest nu nog het afwerken van het geheel.

En natuurlijk nog wat plaatjes van de waterpijpjes die ik zelf gemaakt heb om een optimale flow te krijgen over het blok en de kachel.

EDIT; gr@@%$!#$ geheugenkaartje defect, sommige foto's zijn naar de eeuwige digitale jachtvelden!!

Van sommige zaken nog even een plaatje geschoten op straat;

uitlaatpijpje;

[Afbeelding: PC180006.jpg]

leidingwerk, 22m CV-pijp, net als thuis

[Afbeelding: PC180005.jpg]

[Afbeelding: PC180004.jpg]

T-stuk tussen kachelslangaansluiting achterzijde D24

[Afbeelding: DSC04084.jpg]

In gemonteerde positie;

[Afbeelding: PC180003.jpg]

Koperen spruitstuk water-retourleiding richting standkachel.

[Afbeelding: DSC04085.jpg]

[Afbeelding: PC180001.jpg]

Nog eens en dan ingezoomd.

[Afbeelding: PC180002.jpg]

Antwoord
Die transportleidingen gaan geheid rotten op korte termijn! De koperprijs gaat uit zijn dak maar waarom geen koper gebruikt?
245DL 1980 USA
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Informatie over standkachel gezocht Roboer 6 4.676 22 December 2014, 23:50
Laatste bericht: A_A

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)