Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Informatie over standkachel gezocht
#1
Voordat ik blindelings mijn wegens import afgekoppelde standkachel aanzet zoek ik eigenlijk wat meer informatie over de standkachel.
Op het typeplaatje staat 1986 dus het is al een oudje. Ook rond de standkacheluitlaat zitten er slangen verbonden met het koelwater van de motor. Ik vermoed en hoop dus ook dat zowel het interieur als de motor hiermee verwarmd kunnen worden. Kortom wie weet meer van deze standkachel en is er iemand die documentatie van de standkachel voor mij heeft?

Enige foto's van de kachel:
Bedieningsunit:
[Afbeelding: P001.JPG]


Kachel in motorruimte:
[Afbeelding: P002.JPG]

Computer op de kachel:
[Afbeelding: P003.JPG]

Aansluiting koelwater op uitlaat van de kachel:
[Afbeelding: P004.JPG]

Typeplaatje:
[Afbeelding: P005.JPG]

Boekje van de bedieningsunit:
[Afbeelding: P006.JPG]
Antwoord
#2
Hij is mooi compleet met timer. Op de site van de volvo 700vereniging staat er meer over. Fabrikant is waarschijnlijk Ardic (zoek daar maar eens op). Als de standkachel jarenlang niet gebruikt is, is het verstandig alles goed na te kijken en eventueel zaken te vervangen want je wilt geen brand in je motorruimte.
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2

Antwoord
#3
Bedankt voor je info. Ik heb daarmee al veel gevonden. Inmiddels heb ik de zekering er even tijdelijk in geplaatst en de stekkertjes bij de blower en het brandstofpompje weer aangesloten. Het klokje werkt nog goed. Ik durf nog geen test te doen of de standkachel nog iets doet, daarmee wil ik even wachten tot ik een brandblusser bij de hand heb. Ik laat gewoon de zekering eruit totdat ik ergens een goede gelegheid heb voor de test. Ik ben wel erg benieuwd wat hij gaat doen.
Voor die site van volvo 700 vereniging moet ik zeker eerst registreren om te kunnen zoeken?
Antwoord
#4
Roboer schreef:Bedankt voor je info. Ik heb daarmee al veel gevonden. Inmiddels heb ik de zekering er even tijdelijk in geplaatst en de stekkertjes bij de blower en het brandstofpompje weer aangesloten. Het klokje werkt nog goed. Ik durf nog geen test te doen of de standkachel nog iets doet, daarmee wil ik even wachten tot ik een brandblusser bij de hand heb. Ik laat gewoon de zekering eruit totdat ik ergens een goede gelegheid heb voor de test. Ik ben wel erg benieuwd wat hij gaat doen.
Voor die site van volvo 700 vereniging moet ik zeker eerst registreren om te kunnen zoeken?

Yep, eerst registreren daarna kun je profiteren van de kennis op het forum.
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2

Antwoord
#5
Inmiddels is de kachel aangesloten en getest, helaas geen warmte. :flame:
Het dashboardklokje werkt nog goed, ook gaat de kachel een poging doen om te starten, maar nadat de sensoren ontdekken dat er geen vlam is stopt de kachel met proberen. De gloeibougie is na een poging goed heet, dus die werkt nog. Ook krijgt het brandstofpompje wel spanning. Alleen vermoed ik dat de kachel toch geen brandstof krijgt. De gloeibougie is namelijk kurkdroog en als ik de aanvoerleiding even los haal is ook deze droog. Met mijn boerenverstand zou ik dus denken dat, of de pomp is stuk, of doordat hij al heel lang niet gedraaid heeft is alle benzine uit de leiding en moet er misschien ontlucht worden, of de leiding zit ergens dichtgeroest.
Weet iemand of zo'n leiding ontlucht moet worden, en zo ja hoe je dat doet. Weet anders iemand waar je nog zo'n pompje kan krijgen of dat deze te reviseren is?
Het pompje kan je zien in de foto's
Antwoord
#6
Na een grote google zoektocht vermoed ik dat wat je op de foto ziet een magnetisch ventiel is welke niet meer is dan een soort van klep. Deze staat standaard op gesloten en opent de leiding bij het starten van de kachel. De leiding die voor deze klep zit zou druk moeten hebben. Waarschijnlijk zit het pompje dus nog ergens eerder in het systeem. Hopelijk zijn gewoon de draadjes losgenomen voor het importeren vanuit zweden. Dat moeten we dit weekend maar eens gaan uitzoeken.
Antwoord
#7
Mensen, heeft iemand die foto's nog?


Sent from my iPad using Tapatalk
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Gezocht Motorkap 240 ROOD HANS240ROOD 0 1.413 1 February 2020, 10:31
Laatste bericht: HANS240ROOD
  Hulp gezocht voor schuifkanteldak Westra58xgjulia 10 6.262 10 June 2014, 22:37
Laatste bericht: ZOAB
  Gezocht bekleding bestuurderstoel 245 - 1983 fcvisser 0 1.665 21 June 2013, 21:28
Laatste bericht: fcvisser
  dorpel leverancier gezocht martin t 0 1.451 30 March 2013, 22:46
Laatste bericht: martin t
  Lasser gezocht (Flevoland) eerstkoffie 1 1.705 3 October 2012, 00:49
Laatste bericht: Dirk342
  Spuiter gezocht Camiel 0 1.563 21 February 2012, 10:43
Laatste bericht: Camiel
  Gezocht adres rubber voor schuifdak Westra58xgjulia 2 5.081 10 December 2011, 12:50
Laatste bericht: Westra58xgjulia
  standkachel XXL 240diesel 17 11.178 21 December 2010, 03:23
Laatste bericht: Black Moose
  Foto gezocht van LPG-kist in voetenbak 3e bankje 240diesel 17 10.455 26 November 2010, 19:10
Laatste bericht: 240diesel
  Diesel sticker achterruit gezocht kkettenis 4 3.541 17 May 2008, 08:44
Laatste bericht: kkettenis

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)