Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
behoorlijk trilling bij verminderen snelheid
Begrijp ik nu dat de zijdelingse speling uit je uitgaande versnellingsbak-as/flens komt??
(ik dacht eerst dat het speling op je kruis-stukken was v.d. aandrijfas)
Met een Hyundai H200 heb ik eens iets soortgelijks meegemaakt; trillingen etc. >> auto op de brug>>aandrijfasflens op de bak echt enorm veel speling dus as cpl. gewisseld voor een van een andere H200 (inruiler) echter zonder resultaat Sad

Uitendelijk bleek er een karkasbreuk in een band te zitten en nadat die band gewisseld is perfect trillingsvrij met z'n eigen aandrijfas.
We keken er met z'n allen echt van op dat de as die MM's speling zijdelings vertoonde toch echt trilingsvrij z'n werk deed.

Moraal van dit verhaal; je weet het soms echt niet ;D Soms moet je domweg wat proberen.

Het is in jouw geval wel nuttig de aandrijfas-flens-moer even goed te controleren; die kan loslopen en speling veroorzaken op je uitgaande as.Dan heb je dat in elk geval uitgesloten.(moet wel de aandrijfas even aan de kant)
Antwoord
mischien blijft er een zuigertje van je remklauw hangen.
ik heb hetzelfde gehad bij afremmen maar dan achter.
remblokjes eruit gehaald zuigertjes soepel gemaakt met houtje ertussen anders schieten ze eruit.
zaten ook net nieuwe schijven en remblokjes op.
toen was het een tijdje weg en nu is het ook weer terug.
Mocht je een brandstofpomp nodig hebben ik heb er nog wel 1
Antwoord
De oorzaak is vrijwel zeker bekend. De garage heeft afgelopen maandag de aandrijfas losgehaald en het bleek de achterste kruiskoppeling te zijn die niet goed meer bleek te zijn. Oftewel vrij wel helemaal vast te zitten. Volgende week woensdag wordt de kruiskoppeling gerepareerd en dan maar hopen dat ik weer trillingsvrij file mag rijden..... Wink
Blijft raar dat dit na een het vervangen van de distributieriem in een keer aan het licht komt en verder dat het alleen speelt bij 40 km/h of lager. Bij andere ervaringen hier op het forum is meestal alleen bij hogere snelheden. Tja het zal wel een combinatie van factoren zijn waaronder 20 jaar oude auto en 540.000 km gelopen. Maar ja nu afwachten tot woensdag en dan op naar de 6 ton!
Antwoord
Achterste kruiskoppeling is vervangen en de behoorlijke trilling bij snelheden lager dan 50 km/h is er helemaal uit... Dat is een stuk beter met file rijden. Maar er zit nog wel een trilling bij de ca. 80 km/h en die verdwijnt boven de 100. wel duidelijk minder trilling. Ik denk zelf dat dit gekomen is omdat ik een paar weken met die zwaardere trilling heb gereden en dat dit toch schade aan iets anders wat bij de aandrijving hoort veroorzaakt heeft. Zou dit de tussenlager van de as kunnen zijn? Zal het ook aan de garage vragen aangezien zij de reparatie hebben uitgevoerd maar als iemand een idee heeft?
Antwoord
Na inspectie op de brug bleek er toch nog een aardige zijwaartse speling te zijn bij de aandrijfas en de versnellingsbak. De flensbout bij de versnellingsbak was losgetrild zeer waarschijnlijk veroorzaakt door de trillingen vanweg de kapotte kruiskoppeling. Flensbout weer aangedraaid en trilling duidelijk verminderd maar helaas nog wel iets aanwezig. Garage zei dat er onbalans in de aandrijfas zit maar dat kan ik me niet voorstellen. Zie het nut er niet van in om een tweedehands aandrijfas aan te schaffen en deze te vervangen. Wie wel??
Het moraal van dit verhaal is volgens mij: Niet te lang doorrijden met dit soort trillingen aangezien er verderop toch echt wel schade ontstaat!
Antwoord
Is je probleem al opgelost? Henqui kampt met eenzelfde euvel dat hij niet begrijpt.En ik eigenlijk ook niet als ik eerlijk ben. Dus vandaar dat ik even informeer. Misschien kan hij iets opsteken van jou zoektocht namelijk. Of kunnen jullie krachten bundelen.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
Na een een tijdje doorgereden te hebben met trilling zo rond de 90 km/h onlangs het achterse gedeelte van de aandrijfas (met twee kruiskoppelingen waarvan de achterse vernieuwd was) vervangen. En het rijdt weer soepel!! Heerlijk! Blijkbaar had ook de voorste kruiskoppeling toch zijn gebreken. De as had ik van Ernest Kastelijn van het Volvomuseum in Loosdrecht. Deze persoon heeft nog genoeg onderdelen voor volvo 240-245 maar ook 700 en 900 serie e.d.
Een tweedehands as is duidelijk goedkoper dan het vervangen van de kruiskoppelingen en scheelt ook werk! Mijn ervaring is dus als je er last van hebt de aandrijfas of een gedeelte ervan vervangen. En wel even de flensbout van de aandrijfas bij de versnellingsbak controleren of deze nog vast zit!!
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Trilling in aandrijflijn (cardanas) marc-f 7 4.148 26 May 2023, 11:38
Laatste bericht: Marc1970
  automaatbak BW35 geeft behoorlijk harde klap bij schakelen lyries 8 7.119 3 October 2011, 19:41
Laatste bericht: volvodutchy
  244 '85, trilling > 110 km/u Bzz 3 3.035 29 August 2011, 13:45
Laatste bericht: Marc1970
  M47, zonder mechanische telleraansluiting, hoe snelheid signaal te krijgen? stockholmmarathon 6 4.260 14 May 2010, 23:48
Laatste bericht: Dopski
  Brom en bokkend geluid/trilling door het hele chassis ronsvolvo 6 9.149 11 November 2009, 21:57
Laatste bericht: Jw240

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)