Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Remsysteem ontluchten
lj_dekker schreef:Nog ff over het verversen van rem vloeistof. Hoe krijg je het systeem helemaal leeg? Gewoon per remleiding, dus vier maal een leiding los gooien en dan maar pompen?

Je moet beginnen met het opendraaien van de ontluchtingnippels van de remcilinder rechtsachter.Vervolgens met beleid de remolie doorpompen ;ondertussen ervoor zorgdragen dat het remvloeistofvatje regelmatig wordt bijgevuld met nieuwe remolie en dus NIET droog komt te staan!!
Zodra je schone remolie eruit ziet komen ga je verder met de andere remklauwen in de volgorde: RA,LA,RV,LV.
Je moet wel met z'n tweeen zijn voor het ontluchten van het remsysteem als je zelf geen materiaal hebt waarmee je druk op het systeem kunt zetten.

Het schijnt trouwens dat Kwikfit goedkoop is met remolie verversen.
Nou kun je aan Kwikfit weinig toevertrouwen is mijn ervaring, maar remolie verversen zal toch wel moeten lukken neem ik aan?

Als je het zelf moet doen op de grond is het best een tijdrovend en vies klusje vind ik.

Wat jouw andere vraag betreft waarom Volvo anti-vries voorschrijft? Ik zou het antwoord niet weten, maar het is wel zo dat in de tijd waaruit mijn 244 stamt (1976), koelvloeistof nog maar erg weinig toegepast werd.
Antwoord
Ik dacht dat het rond de 37 EURO was om daar de remvloeistof te verversen. Ik kon op een gegeven moment helaas niet anders maar ik zou het het liefst daar doen tenzij je een ontluchtings hulpje hebt en een brug (beide voorwielen moeten eraf en de nippel van de achterwielen zit ook niet echt prettig).

Let op 3 nippels op de voorklauwen! (2 links en rechts van het ene systeem op de klauw en 1 erboven op van het andere systeem)

Marc
Volvo 245 GL estate 613.000 and stopt counting (and owning)<br />Volvo 945 2.3 I.C. (LPT/LPI) 269000 and started counting
Antwoord
Als je het Kwik-Fit laat doen, zou ik alvast maar nieuwe remklauw-nippels meenemen, lijkt mij wel zo handig.

Is wel logisch dat Volvo gewoon anti-vries voorschrijft, de kant en klare koelvloeistof is VEEL duurder en gewoon niet nodig. Gewoon zelf even mengen in de gewenste verhouding met water en klaar is kees.
Antwoord
Pierre van Aert schreef:Als je het Kwik-Fit laat doen, zou ik alvast maar nieuwe remklauw-nippels meenemen, lijkt mij wel zo handig.

Bij mij wilden ze het niet eens doen omdat de nippels te vast zaten. Maar goed ook want thuis voor de deur moest ik 3 klauwen vervangen omdat de nippels gewoon afbraken! Ze vonden bij de kwikfit dat ik anders te ver van huis was als ze afbraken.

Als ze afbreken heb je overigens nog steeds niets aan de reserve die je meeneemt (tenzij in het extreme geval dat ze daarna met een inbusje er alsnog uitgehaald kunnen worden). Dan ben je gewoon toe aan een klauw revisie of een nieuwe klauw. Als hij afbreekt en je hebt nog geen lucht in je systeem (Je moest niet ontluchten maar wilde verversen) kun je meestel nog doorrijden omdat er dan ook gewoon geen remvloeistof (of lucht) uit komt.

Marc

PS: Ik heb redelijk goede ervaringen met de ezybleed waar je met behulp van het reservewiel (voor de luchtdruk) een ontluchting in je eentje kan doen.

WAUW: "L" status Big Grin
Volvo 245 GL estate 613.000 and stopt counting (and owning)<br />Volvo 945 2.3 I.C. (LPT/LPI) 269000 and started counting
Antwoord
Robbert242DL schreef:
Peter Timmer schreef:Weer terug on-topic
Ik heb weleens gehoord, dat als je koelvloeistof en anti-vries met elkaar mengt, dit gaat vlokken. Is dit waar of een indianenverhaal?

Dat zou betekenen dat bepaalde stoffen met elkaar een chemische reactie aangaan. lijkt me sterk bij vloeistoffen met dezelfde eigenschappen. En als je van koelvloeistof overgaat op anti-vries of andersom dan zou je er al last van hebben. Lijkt me vreemd maar geen flauw idee.

Ik heb iets dergelijks wel begrepen van remvloeistof!!! Hou dat in de gaten bij de keuze van de juiste DOT.

Marc

PS: Ik heb dit zelf overigens nog nooit zien gebeuren.
Antwoord
mfellman schreef:Ik heb redelijk goede ervaringen met de ezybleed waar je met behulp van het reservewiel (voor de luchtdruk) een ontluchting in je eentje kan doen.

Foto's, uitleg svp Confusedhock:
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
Dat ga ik dus ook een keer in elkaar hobbyen.
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
En er dan per ongeluk 40 bar op knallen.. Big Grin
Antwoord
Peter Timmer schreef:Dat ga ik dus ook een keer in elkaar hobbyen.

Als je toch wat in elkaar gaat hobbyen dan is het misschien een idee om een tweede voorraadtank ertussen te zetten waar ruim voldoende remvloeistof in kan zitten. Deze tweede zet je dan onder druk waardoor deze remvloeistof perst in het tankje in de auto. Dat zorgt voor een grotere voorraad met het ontluchten (vooral handig als het systeem leeggelopen is na een klauw revisie o.i.d.).

Ik zal wel proberen (maar ik beloof niets) om een schematje te krabbelen in het weekend. Het is ongeveer gelijk aan de techniek die garages ook gebruiken (daar is dat voorraad tankje die ton met 50 liter DOT *).

Marc
Antwoord
mfellman schreef:
Peter Timmer schreef:Dat ga ik dus ook een keer in elkaar hobbyen.

Als je toch wat in elkaar gaat hobbyen dan is het misschien een idee om een tweede voorraadtank ertussen te zetten waar ruim voldoende remvloeistof in kan zitten. Deze tweede zet je dan onder druk waardoor deze remvloeistof perst in het tankje in de auto. Dat zorgt voor een grotere voorraad met het ontluchten (vooral handig als het systeem leeggelopen is na een klauw revisie o.i.d.).

Ik zal wel proberen (maar ik beloof niets) om een schematje te krabbelen in het weekend. Het is ongeveer gelijk aan de techniek die garages ook gebruiken (daar is dat voorraad tankje die ton met 50 liter DOT *).

Marc

Ik kan niet wachten totdat het weekend is Sad

Gr Smile
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Beginnersblunder remsysteem S40 R0ll3R 5 6.334 11 January 2018, 07:57
Laatste bericht: Dirk342
  lekke leidingen remsysteem achter kees58 3 6.083 25 December 2015, 10:23
Laatste bericht: oudevolvo
  Volgorde remmen ontluchten 244? lenlux 3 7.090 21 October 2015, 21:18
Laatste bericht: lenlux
  Lampje voor remsysteem / brake failure staat aan SaddieN 9 9.050 15 July 2011, 14:13
Laatste bericht: Marc1970
  Remmen ontluchten Volvodiesel 4 8.854 5 August 2010, 22:51
Laatste bericht: janspeed
  XC70 remsysteem sist tjeerd71 5 6.823 30 July 2008, 12:26
Laatste bericht: eric vermeer
  Ontluchten: rempedaal wordt niet hard daanheijn 21 18.448 5 January 2008, 11:59
Laatste bericht: daanheijn
  Volgorde ontluchten JoostV6 3 5.464 5 March 2007, 10:42
Laatste bericht: jos245
  Waarschuwingslamp defect remsysteem V122 6 5.458 26 September 2006, 20:43
Laatste bericht: a.huis

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)