Topics: 159
In mijn 245 (1993) zit rechts achterin de bagageruimte rechtstandig een originele Volvo 6 cd wisselaar gemonteerd (model uit 1992-1993). Er gaan twee draden naar toe een dikke (voeding/bedieningskabel met pinnetjesstekker en een dunne zwarte voor de massa. Voorin wordt deze wisseklaar bediend door het cd401 component via de cr708 radio/cassette. Alles destijds door de Volvo dealer ingebouwd. Ik heb de inbouwhandleidingen erbij (ook geschikt voor de 700 en 800 serie). Tot voor kort werkte het perfect (afgezien van die keer dat de zwevende zekering in de bagageruimte geen goed contact maakte waardoor er geen spanning meer was en er "E" verscheen, verholpen met WD 40), maar nu geeft het display van de cd401 : "E" aan (error) en doet de wisselaar het niet. Als ik op de ejectknop van de wisselaar druk om het cd magazijn eruit te laten komen, flitst deze 1 sec (groen)op, maar gebeurt er verder niets. De wisselaar krijgt dus wel een (kortstondig) stroompje. De zekering is goed, de bekabeling is voor zover ik het kan zien ook in goede staat en onbeschadigd. De stekker heb ik reeds met WD 40 behandeld. Ik heb de wisselaar al open geschroefd, maar kan er weinig aan ontdekken. Mooi schoon van binnen en tandwielen nog goed in het vet. Uit de historie van mijn auto weet ik dat de wisselaar in 2003 bij km-stand 153.000 ook defect was en gerepareerd is. Nu wil ik graag het losse magazijn met de 6 cd's eruit halen. Heeft iemand tips hoe dit te doen is zonder de hele wisselaar te slopen? Ik stel prijs op de originaliteit van mijn 245 en zou graag de wisselaar weer aan de praat krijgen. Tips/ervaringen zijn welkom.
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
Topics: 289
ik zie het als een "apparaat met uitwerpmechanisme" Als ie open is, kun je dan bij de diverse palletjes komen? Er zal net als bv een VCR een vergrendeling inzitten die nu de boel blokkeerd omdat een microsckakelaartje oid niet voldoende wordt bediend.
Zit er een reset op? istie al een keer helemaal spanningloos geweest? Onderhuids is het iig en bekend merk en een beetje audiozaak (die niet meteen gaat rekenen..) zal het euvel wellicht zo herkennen, dan heb je het magazijn er uit maar moet het euvel nog verholpen worden..
Niks gaan verbuigen iig want dan vindt je het nooit meer..!
Topics: 13
Ik zou eens beginnen om alle delen die je nu met WD-40 hebt behandeld schoon te maken met een ontvetter (spiritus o.i.d.) WD-40 is nl. beslist geen contactspray. De vettigheid in dat spul isoleert juist en kan dus voor problemen zorgen. Het voorkomt hooguit corrosie, maar ik weet nu even niet of de oplossing erger is dan de kwaal.
Heb je last van slechte contacten, dan kan een ontvetter wel helpen, maar uiteraard is een contactspay het beste. (ben ook geen fan van schuren of vijlen. Meestal zijn de stekkers o.i.d. vernikkeld koper, en met schuren verwijder je meteen de nikkel waar het nog wel op zat.....)
`88 245, B230K, M47
Een resetknopje zit er helaas niet op. Vandaag alle contacten ontvet met spiritus, dit bood geen soelaas.
Het vreemde is dat het apparaat wel (kortstondig) een stroompje krijgt, als ik de eject-knop op de wisselaar indruk flitst dat lampje 1 seconde groen op om daarna niets meer te doen totdat de auto weer opnieuw op contact wordt gezet. Het apparaat helemaal spanningsloos maken en verwijderen zou betekenen een (massa)draad door te knippen, indien het ook anders kan geniet dat mijn voorkeur.
Tips blijven dus welkom!
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
Topics: 0
Hallo,
Ik heb dit bij mijn 6cd lader ook voor, maar heb dit eenvoudig opgelost, door die open te vijzen
en na lang zoeken gewoon de schiethendel van het cd magazijn in de duwen, dat die cassete eruit springt (wel zorgen dat alle cd's terug in het magazijn zitten, kan je met tandwieletjes regelen of voorzichtig met platte schroevendraaier de cd's terug duwen.
dan heb ik de lader zo terug aangesloten en op de eject geduwt, en hij begon zich te regelen, na insteken van de cassete met 1 cd ging ie weer.
mvg,
Stijn
Topics: 22
Geweldig Stijn, dat je om deze reactie te geven, de moeite neemt om lid van dit Forum te worden. Welkom hier, heb je zelf ook een Volvo?
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
Topics: 56
Citaat:Het apparaat helemaal spanningsloos maken en verwijderen zou betekenen een (massa)draad door te knippen, indien het ook anders kan geniet dat mijn voorkeur.
Accupool/zekering loshalen ??
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Topics: 0
Hoi,
ik heb een S70 1997 en een V70 1997. De V70 staat wel langs de kant, want is voor aan te werken als het budgetair mogelijk is. De S70 krijgt voorrang. Mn ouders hebben een S80 nieuw model MY08-09
accu loshalen is niet nodig, je kan de stroomkabel aan het apperaat zelf ook losklikken, kan wel zijn dat die connector onder de bekleding zit, dus in de linkerkabelgoot.
mvg,
Stijn
Stijn, bedankt voor je tip. Ik heb inmiddels de schiethendel gebruikt en het magazijn losgekregen, daarna opnieuw gestart. Alles laadde goed behalve de 6e cd niet. Na wat gepruts met tandwielen doet alles het weer perfect. Wat zit er toch een goed geluid in een totaal origineel Volvo Soundsysteem! (voor die tijd).
Topic mag op slot.
|