Berichten: 198
Topics: 17
Lid sinds: May 2010
Vanochtend kreeg ik mn auto niet aan de praat. Het starten ging niet. Gelukkig lukte dat vanavond wel weer in 1 keer. Maar tijdens het rijden bleek dat mn acculampje + Brake failure + parking brake tegelijkertijd gaan branden, zogauw de toeren oplopen. Hoeveel toeren weet ik niet precies, maar zeg maar 15km/u in 1, 40 in de 2, 75 in de 3 etc. Zogauw ik opschakel is het weer weg.
Nu zit ik te denken: de wind van de ventilator icm het vochtige weer/regen een sluiting?
Spanningsregelaar kapot? Die kan zoveel spanning niet omzetten?
Koolborstels worden warm en zijn versleten?
Accu is te leeg?
Iemand andere suggesties? Kan ik er mee doorrijden of kom ik dan met lege accu te staan?
Honda CBR600 1996
Volvo 245 1983 lpg (geschorst per 10-02-2014)
Volvo 940 1998 lpg G3
Volvo 740 1985 benzine
Hanomag Henschel F40KA 1973 diesel
Berichten: 198
Topics: 17
Lid sinds: May 2010
Zojuist nog even de spanning gemeten met de motor uit: 13.0 volt, met de motor aan (stationair): 13.5 volt. Ik moet wel toegeven dat het een goedkope voltmeter is, maar in mijn honda meet ik ook 12.8 volt met motor uit.
Iemand suggesties?
Kan ik morgen met Volvo naar mn werk of moet ik op de motorfiets?
Honda CBR600 1996
Volvo 245 1983 lpg (geschorst per 10-02-2014)
Volvo 940 1998 lpg G3
Volvo 740 1985 benzine
Hanomag Henschel F40KA 1973 diesel
Berichten: 11.670
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
als de toeren oplopen gaan de borstels zweven, dus minder contact, tijd om te vervangen. Aan de laadspanning kun je zien dat ie dus wel in staat is om goed te laden (in goede staat tussen 13 en 14+) Je zult em er toch een keer en op korte termijn uit moeten halen. Meet voor de zekerheid ook nog even de accuspanning als ie even uit is. En voor zolang het duurt, laat um heel even lopen zonder ingeschakelde verbruikers, dan is iig je accu op peil om weer te kunnen starten.
Berichten: 198
Topics: 17
Lid sinds: May 2010
Bedankt voor je reactie. Ik ga zo nieuwe koolborstels bestellen. Dit betekent denk ik dat ik er nog wel mee kan rijden. Misschien domme vraag: De koolborstels zorgen toch voor het sleepcontact?
Honda CBR600 1996
Volvo 245 1983 lpg (geschorst per 10-02-2014)
Volvo 940 1998 lpg G3
Volvo 740 1985 benzine
Hanomag Henschel F40KA 1973 diesel
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Staan de V-riemen op spanning ?
Berichten: 99
Topics: 3
Lid sinds: Oct 2006
job245 schreef:Bedankt voor je reactie. Ik ga zo nieuwe koolborstels bestellen. Dit betekent denk ik dat ik er nog wel mee kan rijden. Misschien domme vraag: De koolborstels zorgen toch voor het sleepcontact?
klopt, koolborstels zijn (meestal) een geheel met de spanningsregelaar. Dus gewoon een nieuwe spanningsregelaar kopen.
verder: bij oplopen van toeren kost het aandrijven van de dynamo meer kracht dus kans op slippen van de V-riem is dan groter.
m.a.w. V-riem opspannen indien nodig.
Ermee rijden is wel risico lopen dat je de accu leegtrekt. Niet te veel stroomverbruikers tegelijk aanzetten.
Berichten: 978
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2005
Het instructieboekje:
N.B.: als de ventilatorriem slipt of wanneer de riemspanning te slap is waardoor de dynamo niet bijlaadt gaan behalve dit lampje (laadstroom) eveneens het lampje handrem, defect remcircuit en gloeilamp branden.
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)
Berichten: 11.670
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
ruuds70 schreef:....gaan behalve dit lampje (laadstroom) eveneens het lampje handrem, defect remcircuit en gloeilamp branden.
...nog meer verbruikers..
job245 schreef:De koolborstels zorgen toch voor het sleepcontact?
het zijn idd sleepcontacten, alleen op een "kaasschaaf" die rotor heet en daardoor afslijten, zul je zien als je de oude en de nieuwe set in je handen hebt..
Berichten: 198
Topics: 17
Lid sinds: May 2010
Bedankt voor jullie reacties. Vanochtend van Groningen naar Drachten gereden, dat ging prima. De koolborstels zijn besteld, bij het monteren zal ik gelijk de riem even checken of die op spanning is. Ik laad wel even weten hoe het afloopt.
Honda CBR600 1996
Volvo 245 1983 lpg (geschorst per 10-02-2014)
Volvo 940 1998 lpg G3
Volvo 740 1985 benzine
Hanomag Henschel F40KA 1973 diesel
Berichten: 11.670
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
let bij je riem ook op of ie niet te diep ligt, een goede riem ligt "op" de poulies, hij loopt als het ware op de "tandjes" en niet de zijkanten..
en afstellen... je hoeft er geen viool op te spellen hè... anders kost het je de dynamolagers..
op de vraag "wat is de juiste spanning?" is in tekst lastig uitleggen, meer een gevoel, er zijn mettertjes voor in de handel, maar dan moet je ook weten wat bij de auto voorgeschreven is...
ok nog eentje, mocht je V-snaar op gegeven moment "piepen" , gebruik dan aub geen kaarsvet om er vanaf te komen, je reinste kolder..