Topics: 50
Ik heb onderhand mijn dashboard gevult met metertjes, maar ik vind de lampjes snachts matig branden. De tellerbak geeft mooi licht, maar de rest wat lafjes. Zijn die steeklampjes die er in zitten er ook met meer vermogen?
Topics: 289
6 September 2013, 12:41
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 6 September 2013, 22:51 door Jambon.)
meer vermogen niet doen, dan smelt de boel.. ik gebruik LED's, wel wat soldeerwerk maar meer licht, geen veroudering meer doordat het niet warm wordt..
Topics: 26
Jambon, welke Ledjes soldeer jij dan ? Scheelt mij waarschijnlijk een hoop puzzelwerk.
The brick is flying again (Volvo 245 Turbo 1985, Suzuki GS850G, Zundapp GTS 529-029
Topics: 50
Jambon, dank voor reactie. Ik zal eens kijken of mij dat lukt.
Topics: 11
23 December 2013, 02:30
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23 December 2013, 02:37 door Karinsky.)
sorry om te bumpen hier maar nog even over de interessante ledjes : Waar bestel je je ledjes Jambon ? Ik verkies wit licht en ze moeten veeeel licht geven :p (hoeveel Candela / lumen ?)
Zou voor in de tellerbak van de 240 zijn, jammer genoeg werkt dat soms niet met er T5 leds in te steken + de gloeilampen zijn "vast gesoldeerd" in de voet
Ik wil ook wel ledjes in het verwarmingspaneel en in de metertjes natuurlijk (klein toerentellertje - ik dacht BA9s voet

)
groeten,
K. ;-)
edit : ik had bvb deze gevonden maar geen idee of ze passen in een 240 tellerbak ...
http://www.vparts.se/se/b8-3d-diodlampa-...g-vit.html
of toch => ?
http://www.vparts.se/se/b8-5d-diodlampa-...g-vit.html
geen idee wat het verschil is buiten de diameter :tongue:
MY88 240 GL b230kH z34/34 / MY84 245 TURBO B21ET / MY87 740 GLE TD D24T / MY90 240 B200E
23 December 2013, 14:39
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23 December 2013, 14:45 door Jambon.)
Karinsky schreef:sorry om te bumpen hier maar nog even over de interessante ledjes : Waar bestel je je ledjes Jambon ? Ik verkies wit licht en ze moeten veeeel licht geven :p (hoeveel Candela / lumen ?)
Zou voor in de tellerbak van de 240 zijn, jammer genoeg werkt dat soms niet met er T5 leds in te steken + de gloeilampen zijn "vast gesoldeerd" in de voet
Ik wil ook wel ledjes in het verwarmingspaneel en in de metertjes natuurlijk (klein toerentellertje - ik dacht BA9s voet
)
groeten,
K. ;-)
edit : ik had bvb deze gevonden maar geen idee of ze passen in een 240 tellerbak ...
http://www.vparts.se/se/b8-3d-diodlampa-...g-vit.html
of toch => ?
http://www.vparts.se/se/b8-5d-diodlampa-...g-vit.html
geen idee wat het verschil is buiten de diameter :tongue:
..Ik heb het materiaal in de elektronicawinkel gehaald, verder heb je wat krimpkous en een soldeerboutje nodig. Ik heb het eerst 'droog' geprobeerd door de LED in de behuizing te steken om te zien hoe het er uit komt te zien. Altijd anders dan een gloeilampje overigens, maar vaak wordt het licht door verspeiding achter de wijzeplaat verdeeld, beetje experimenteren in het donker. De LED's heb ik of in een origineel fittinkje gemonteerd,
soms een gloeilampje aangepast.. of het LED-je simpelweg in het metertje verlijmd met een lijmpistool. Dat heb ik bv gedaan met de VDO/240 metertjes (voorheen)op het dashboard om het juiste lichtbeeld te krijgen. Laat zich eenvoudig verwijderen als het moet..
Het aantal lumen etc. heb je weinig keus in, gewoon een standaard witte LED genomen.. Als je het fototje van het losse materiaal mee neemt kunnen ze zo zien wat je nodig hebt, was bij elkaar 7 euri of zoiets, en een doosje geduld van de drogist kan helpen..
Topics: 11
Mooi resultaat ! Voor welke spanning heb je je weerstand berekend ? Ik vermoed dat de spanning op die metertjes wel geen 13,8V zal zijn :tongue: (of nog beter welke waarde is de weerstand :tongue:
Heb je 1 of 2 leds in zo een metertje geplooid ? Ik had ook al geëxperimenteerd, maar voor mij mag er nog meer licht uitkomen :biggrin: ...
MY88 240 GL b230kH z34/34 / MY84 245 TURBO B21ET / MY87 740 GLE TD D24T / MY90 240 B200E
24 December 2013, 12:51
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24 December 2013, 13:03 door Jambon.)
Ik ben van max 14,2 boordspanning uitgegaan. Als je dat tegen de winkel zegt krijg je de juiste weerstandjes, wat ik al zei, neem desnoods het plaatje mee.
Er is trouwens ook een berekentool op het net.. Ik heb maar 1 LED in een metertje zitten, en dat is al meer dan het gloeilampje omdat het witter is, en in een donkere auto voldoende. Een LED extra zal niet zo veel meer doen verwacht ik.. Kwestie van smaak..
overigens, het blauw in de metertjes is van die dingen zelf, de LEDs zijn warm wit. Op een foto in m'n oude topic van de 144 zie je het brandende dashboard lampje van hieronder/boven, zelfde LED.