Van mijn 245 (1989) rammelt de uitlaat nogal. Oorzaak is de metalen beschermhuls (hitteschild dus!) die voor om de uitlaat zit.
Ik heb al eens een schroef in de langsrichting van de uitlaat in dat beschermding gedraaid, zodat tie weer strak zit, maar na een tijdje begint het gerammel weer.
Kun je die bescherming (waarvoor eigenlijk?) zondermeer verwijderen of kun je hem beter laten vastlassen?
Berichten: 1.984
Topics: 74
Lid sinds: Dec 2005
Misschien een slangenklem er om zetten. Kan ook nog wel eens helpen.
Berichten: 322
Topics: 5
Lid sinds: Apr 2005
Gewoon eraf slijpen/schroeven.
Bij het ene merk uitlaat zit hij er wel op en bij de andere weer niet !
Berichten: 28
Topics: 3
Lid sinds: Jun 2005
Ik heb begrepen dat dat schild er zit om de uitlaat beter te isoleren zodat de lambda sonde die een eindje verder zit sneller op temperatuur is, want dat is nodig anders doet hij het niet goed. Maar als je geen lambdasonde hebt kun je volgens mij dat schild gewoon verwijderen.
Mijn volvo heeft een lambda-sond.........
Berichten: 1.984
Topics: 74
Lid sinds: Dec 2005
lj_dekker schreef:Misschien een slangenklem er om zetten. Kan ook nog wel eens helpen.
![[Afbeelding: slangklem.gif]](http://www.pcmodshop.nl/catalog/images/slangklem.gif)
Dan doe je het toch gewoon zo. Nog minder werk dan 't blik er af slijpen.
Berichten: 51
Topics: 9
Lid sinds: Apr 2005
Hello
Bij welk toerental begint dat gerammel? Tussen 2100 en 2900?
Dan is het niet je hitteschild.
Na de uitlaatcollector beginnen de 2 buizen van de uitlaat. Op de plaats waar deze 2 overgaan naar de dikke buis zit een bevestigingsstuk dat aan je klok van de versnellingsbak zit.
Dit stuk roest af en je ziet het amper. Hier onstaat je rammelend geluid op dat toerental.
Of het is afgebroken, of de moer waarmee het vastzit ligt tussen beide buizen in en rammelt om gek van te worden.
Wat te doen? Moer weer vastzetten, of je afgebroken stuk (eenvoudig te doen) gewoon verwijderen. Dat je uitlaat op dat punt niet verbonden is met de rest, kan geen kwaad.
Bij vele 240 die rammelen aan de uitlaat hebben wij dit euvel ontdekt. Dit spaart hoge garagekosten die meestal niets vinden. LOL
98% van het gerammel los(t)(s)en we zo op.
Succes
Alexander