Berichten: 167
Topics: 6
Lid sinds: Jun 2008
Vergeet de spoed niet, hoe groter de spoed (bij gelijk blijvende draad diameter) hoe stugger.
Voorbeeld:
Veer A: draad dikte 15mm, diameter 150mm, hoogte 400mm, spoed 100mm
Veer B: draad dikte 15mm, diameter 150mm, hoogte 400mm, spoed 35mm
Veer A is stugger dan veer B.
Berichten: 570
Topics: 4
Lid sinds: Sep 2007
Omdat het te torderen materiaal per lengte-eenheid bij een grotere spoed groter is?
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
ArjanV schreef:Vergeet de spoed niet, hoe groter de spoed (bij gelijk blijvende draad diameter) hoe stugger.
Voorbeeld:
Veer A: draad dikte 15mm, diameter 150mm, hoogte 400mm, spoed 100mm
Veer B: draad dikte 15mm, diameter 150mm, hoogte 400mm, spoed 35mm
Veer A is stugger dan veer B.
ja klopt helemaal, ik zat te slapen.
de gegevens nu volledig:
vooras:
Nummer van Leslöfors 75362
15mm draad
168 mm diameter (over gehele lengte)
320 mm onbelast
6,5 winding
achteras
Nummer van Lesjöfors 76206
13 mm draad
134 mm diameter, aan onderkant 81 mm dik
365 mm onbelast
9,2 windingen
Zo is alles duidelijk
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 409
Topics: 26
Lid sinds: Mar 2005
Bedankt mensen, ik zal eens op zoek gaan en laat nog wel weten of het gelukt is, met foto's uiteraard.
"Nostalgie is niet meer wat het geweest is"<br /><br />- 240 DL estate Diesel '89 -weg<br />- 240 DL sedan 2.3 '86