26 April 2011, 10:42
Arjan. schreef:P = U^2 / R => 12^2 / 142 = 1,01 W
aaah vandaar ;D
Ik zat al:
"Waar zit de fout - waar zit de fout - waar zit de fout"
Volvo 142S - 1973
Felix
Felix
Natuurkundige vraag [nu wat praktischer!]
|
26 April 2011, 10:42
Arjan. schreef:P = U^2 / R => 12^2 / 142 = 1,01 W aaah vandaar ;D Ik zat al: "Waar zit de fout - waar zit de fout - waar zit de fout"
Volvo 142S - 1973
Felix
26 April 2011, 10:49
We zijn er dus wel uit zo...
Alleen weet ik nog steeds niet of dit een waarde is [142 Ohm] die bij een werkende achterruitverwarming hoort. Wie? ![]() Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ... 240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015] 240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
26 April 2011, 13:36
Dat kan niet werken, een vermogen van 1Watt om een achterruit te ontdooien,
conclusie 1: verkeerd gemeten (overgangsweerstand tussen meetpennen en (gecorrodeerde) aansluitingen, Concusie 2: Weerstand van 1 draadje (wat ook vrij hoog is) die nog werkt; verwarming defekt. Wat is de weerstand van je eigen ruit?
26 April 2011, 16:42
Ik ga jullie helpen ........ ;D
net even naar buiten gerend met een multimeter en mijn eigen wagenpark opgemeten: volvo 744: 2,5 ohm (12V = 4,8A x 2,5 Ohm , 4,8A x 12V = 57,6 watt) Fiat Seicento: 1,3 ohm (12V = 9,2A x 1,3 ohm, 9,2A x 12V = 110 watt) Peugeot 306: 1,1 ohm (12V = 10.9A x 1.1 ohm, 10,9A x 12V = 130 watt) Hogere weerstand houd waarschijnlijk in dat een of meerdere banen defect zijn. 142 ohm, is of een meetfout van een factor 100 (meter verkeerd ingesteld?) of hij is gewoon stuk. Als de meter op een verkeerd bereik is ingesteld, of de meteropnemer heeft de punt over het hoofd gezien, zou het 1,42 ohm kunnen zijn. In dat geval maak je een goede kans dat ie goed is. Als ÃÃn van de banen onderbroken is doet specifiek die het niet, maar dat is lastig te meten. Trek je conclusies! Google had je trouwens ook wat van deze waardes opgeleverd.
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......
27 April 2011, 23:07
Hoi Aernout,
Bedankt voor het nameten. Ik weet nu dat de aangeboden ruit me niet gaat bieden wat ik graag wil. Ik denk er nu toch over om een nieuwe verwarming op mijn ruit te plakken. Wat mij betreft, topic gesloten. Alle meedenkers bedankt, Niek. ![]() Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ... 240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015] 240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
27 April 2011, 23:16
tenzij de meter niet goed afgelezen is .......
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......
28 April 2011, 00:03
Ik heb de aanbieder gevraagd e.e.a. nog een keer te meten voor de zekerheid en ik vertrouw erop dat hij het goed gedaan heeft...
![]() Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ... 240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015] 240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto] |
« Ouder topic | Nieuwer topic »
|