Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
centrale portiervergrendeling kofferbak sedan 240
Gisterochtend een cv set uit de kofferklep van een 740 sedan gehaald. Slot, dus de knop die je indrukt, blijkt miniem te verschillen. ZIt hem in de schroef waarmee je hem vastzet in de klep.

Het witte kunststof gedeelte van het slot zelf is echter ÃÃn op ÃÃn over te zetten op het 240 slot. Kijk van tevoren wel even goed hoe alles zit, m.n. de veertjes. Het motortje is ook goed te gebruiken. Enkel het frame dient aangepast te worden.

Ik heb alles gemonteerd en de motor op de bedrading van het motortje van het li. achterportier aangesloten. Blijkt niet te werken. Motorjes werken nu beide niet helemaal goed meer. Blijkbaar zit er een maximum vermogen aan de 'stuurdraad'.

Moet nu nog even uitzoeken hoe ik het motortje moet aansluiten, zal wel via relais oid gaan. Overigens heb ik het motortje in gemonteerde positie getest met een aparte draad vanaf de kofferbakverlichting. Dan werkt hij wel.

Iemand tips?
Niets wordt er, helemaal niets, uit talloos veel miljoenen.
Antwoord
Netjes! Volgens mij kun je 'm in serie zetten met een van de achterdeuren, maar waarschijnlijk heeft iemand hier wel een elektrisch schema!
Antwoord
In serie? Maar dan krijgt elk motortje toch slechts 6 volt? Ik had ze parallel geschakeld.
Antwoord
Dat bedoel ik ook... sorry...
Antwoord
Het originele (goedwerkende) Volvo motortje vervangen door een nieuw aftermarket cv motortje dat ik nog had liggen. De cv op de kofferklep werkt nu feilloos. Enkel het motortje van het re. achterportier hapert af en toe. Ik ontkom er niet aan om de zaak anders aan te sluiten.

Iemand tips?
Antwoord
Probleem is opgelost. De oplossing zit in het gebruik van twee wisselrelais. Betreft relais met 5 aansluitingen, 30, 85, 86, 87 en 87a.

Beide draden die parallel zijn geschakeld aan het servomotortje in het achterportier worden gebruikt als stuurdraad voor beide relais. Op pootje 85 van elk relais een draad aansluiten van het motortje, welke draad op welk relais komt maakt niet uit. Beide pootjes 86 op massa aansluiten. Beide pootjes 87 op constante stroomdraad aansluiten. Ik heb de draad van de kofferbak verlichting daarvoor gebruikt. Beide pootjes 87a aan massa. Beide pootjes 30 worden verbonden met de servomotor in de kofferklep. Even uitzoeken welke draad op welk relais komt.

In rust zijn beide relais en dus beide draden naar de servomotor in de kofferklep met massa verbonden. Bij openen of sluiten van de vergrendeling krijgt het ene relais dan wel het andere een stroomstootje. De ene of de andere naar de servomotor in de kofferklep wordt dan plus terwijl de andere gewoon aan massa blijft liggen.

Op deze manier functioneert de vergrendeling feilloos. Ik zal nog even kijken of ik een schemaatje op het forum kan plaatsen.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  kofferbak dempers vervangen Kogelman 16 4.312 24 April 2023, 08:46
Laatste bericht: Kogelman
  centrale vergrendeling alsnog inbouwen Gerben 0 544 29 March 2023, 13:17
Laatste bericht: Gerben
  Kleine zij-ruitje achter verwijderen 244 264 240 sedan 1982 Vincent244 5 4.341 11 April 2016, 18:02
Laatste bericht: Vincent244
  centrale deurvergrendeling achterklep Arn02 0 1.934 2 November 2015, 19:25
Laatste bericht: Arn02
  Achterbank 240 sedan 1989 verwijderen. EdRaket66 5 5.916 18 March 2015, 18:22
Laatste bericht: Arjan.
  centrale vergrendeling werkt niet op de achterklep Jaap SHREK 2 6.555 10 November 2014, 12:18
Laatste bericht: Jaap SHREK
  Zwart tussen achterlichten sedan Dopski 12 15.836 13 September 2014, 19:05
Laatste bericht: Dopski
  Welk type trekhaak voor een 245 polar met lpg tank in de kofferbak? Erikvolvolvo 1 3.869 16 June 2014, 00:50
Laatste bericht: asterix
  Bekleding kofferbak in 144? Madman 1 2.140 16 February 2014, 16:03
Laatste bericht: Jambon
  Kofferbak mat 240 estate Drk 5 3.679 11 November 2013, 14:43
Laatste bericht: Rob

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)