14 September 2010, 22:52
Inmiddels is mijn 245 uit 83 door de apk en rij ik er met heel erg veel plezier mee rond. De overdrive leidt nog een eigen leven maar daar heb ik nog genoeg losse eindjes voor. Probleem is dat ik weinig tot geen geschiedenis bij de auto heb (niet handig om toch zo'n auto te kopen maar goed) De motor loopt vrij snel warm, dwz tot 2/3 van de temp aanduiding. Nou heb ik wel gelezen dat het warmlopen een specifiek aandachtspunt is bij de D24 blokken maar ik heb het idee dat ik ergens wat over het hoofd zie.
Ik heb inmiddels de waterpomp vervangen, net als de radiateur en de thermostaat. Voor de laatste zat veel ketelsteen, iets dat achter de thermostaat niet zat. Hij heeft dus blijkbaar als een soort filter gewerkt. Alle riemen staan op de voorgeschreven spanning en hij start, na gloeien, in ÃÃn tik. Er staat geen bijzondere druk op het koelwatersysteem en ik bespeur ook geen uitlaatgassen vanuit het koelwaterreservoir. Hij rookt nauwelijks, ook niet met (koud) starten en bij 'sprintjes'.
Nou heb ik een keer een Kromhout mee helpen reviseren en die had op alle koelkanalen in de kop roestschilfers zitten vanuit de koelvloeistoftanks (was een schip) Deze sloten de kanaaltjes als een soort klepje deels af zodra de vloeistof rondgepompt werd. Ik hoop niet dat er zoiets is want dan moet ie uitelkaar..
Het koelwater heb ik reeds twee keer ververst en had geen noemenswaardige neerslag.
Aan opties heb ik nog open: doorspoelen met speciale reiniger (tegen kalkaanslag etc), de waarde van de temp.meter met een digitale thermometer controleren(is een meting in het reservoir als ie stevig gelopen heeft betrouwbaar?) en wellicht dat de kop niet goed ontlucht, kan dat? Sinds de uit- en inbouw van het blok wil de kachel niet meer op koud, alleen de blower in het midden. Zodra er minder water van boven komt, ga ik daar even mee aan de slag. Wie herkent dit probleem en heeft een tip?
Vooral bij belasting (snelweg in vier of vijf OD) loopt de temp op. In stadverkeer en stationair niet (daalt zelfs tot normaal als je van de snelweg af komt). Alles bij elkaar lijkt het gebrek aan koelcapaciteit maar waar?
Alvast bedankt voor de MeeDenk!
Ik heb inmiddels de waterpomp vervangen, net als de radiateur en de thermostaat. Voor de laatste zat veel ketelsteen, iets dat achter de thermostaat niet zat. Hij heeft dus blijkbaar als een soort filter gewerkt. Alle riemen staan op de voorgeschreven spanning en hij start, na gloeien, in ÃÃn tik. Er staat geen bijzondere druk op het koelwatersysteem en ik bespeur ook geen uitlaatgassen vanuit het koelwaterreservoir. Hij rookt nauwelijks, ook niet met (koud) starten en bij 'sprintjes'.
Nou heb ik een keer een Kromhout mee helpen reviseren en die had op alle koelkanalen in de kop roestschilfers zitten vanuit de koelvloeistoftanks (was een schip) Deze sloten de kanaaltjes als een soort klepje deels af zodra de vloeistof rondgepompt werd. Ik hoop niet dat er zoiets is want dan moet ie uitelkaar..
Het koelwater heb ik reeds twee keer ververst en had geen noemenswaardige neerslag.
Aan opties heb ik nog open: doorspoelen met speciale reiniger (tegen kalkaanslag etc), de waarde van de temp.meter met een digitale thermometer controleren(is een meting in het reservoir als ie stevig gelopen heeft betrouwbaar?) en wellicht dat de kop niet goed ontlucht, kan dat? Sinds de uit- en inbouw van het blok wil de kachel niet meer op koud, alleen de blower in het midden. Zodra er minder water van boven komt, ga ik daar even mee aan de slag. Wie herkent dit probleem en heeft een tip?
Vooral bij belasting (snelweg in vier of vijf OD) loopt de temp op. In stadverkeer en stationair niet (daalt zelfs tot normaal als je van de snelweg af komt). Alles bij elkaar lijkt het gebrek aan koelcapaciteit maar waar?
Alvast bedankt voor de MeeDenk!
245 Diesel 1984<br />2cv6 Special 1984<br />ID20 1969