Topics: 4
De draad van het bougiegat voor de laatste bougie van mijn B21 motor (die aan de kant van het schutbord) is behoorlijk beschadigd. Ik heb de bougie er weer in weten te draaien maar ik verwacht niet dat dit weer lukt wanneer hij nog er een paar keer in/uit wordt gedraaid.
Volgens mij het enige lapmiddel nu er een helicoil inzetten. Ik vroeg me af of er mensen zijn die dit eerder hebben gedaan? Lukt het om deze te plaatsten zonder de kop te demonteren? Uiteraard is dit niet de elegantste oplossing maar wanneer het al niet lukt om het bougiegat op te ruimen en er een nieuwe draad voor de helicoil in te tappen omdat er te weinig ruimte tussen het schutbord en de cylinderkop is kan ik het sowieso vergeten...
Ik hoor het graag wanneer iemand ervaring heeft!
Groet, Marco
Topics: 107
Ik zou eerst de beschadigde draad door met een tap erin te draaien proberen te herstellen.
Soms heb je dan weer genoeg "vlees" om een bout of in dit geval een bougie vast te draaien.
Topics: 4
Jos,
Dank voor de tip. Ik heb een hele nieuwe bougie gebruikt om de draad weer een beetje te herstellen. Lukte wel maar zoals ik aangaf vretrouw ik dit niet helemaal. Er zat duidelijk behoorlijk wat ruimte op de draad voordat ik de bougie echt aandraaide. Of denk je dat een echte tap de draad ebter herstelt? Ik verwacht eigenlijk van niet - waar geen vlees zit, zal het er helaas ook niet komen...
Groet, Marco
Topics: 107
Je kunt het met een tap proberen; als de tap wat dieper in het gat wel goed pakt kun je misschien de bougie toch nog goed vastzetten.
Heb je misschien de bougie vanaf het begin met een bougiesleutel erin gedraaid?
Het best is om de eerste slagen altijd met de hand te doen. Dan voel je of hij goed in de draad pakt.
Mocht het met een tap niet lukken dan zal op
http://www.problemcar.nl ook wel iemand een oplossing weten.
Daar zitten veel professionals die zoiets ongetwijfeld al vaker aan de hand hebben gehad.
Topics: 38
helicoil is super, er zijn toepassingen waar de fabrikant gelijk voor helicoils kiest van nieuw af aan............
je hebt denk ik de beste en goedkoopste kans van slagen bij een motor-revisiebedrijf.
zij zien vaak kans het gewoon "op de auto te doen" en zijn er meer ervaren mee dan een dealer.
indien je toch zelf nog wat wilt proberen;smeer vet aan de tap dan blijft er in ieder geval de meeste spanen/kruimels aan het vet hangen i.p.v. in je cilinderruimte.
Topics: 15
Kan wel, heb het met m'n 244 eerder ook al eens moeten doen.
Dacht al rijdende dat de uitlaatpakking tussen spruitstuk en pijp er weer uitlag, toen ik keek hing er een bougie los aan de kabel.. :-X
Later nog dik 1,5 ton mee verder gereden totdat er iemand geen voorrang gaf ..
Volvofanaat met vroeger zweefvliegneigingen, tegenwoordig vlieg ik op (of van) de MTB. :-)
Huidige vloot: V70n T5 '01 >430K / 240 2.0 Polar xx-01-93 399K