Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Plaatsen helicoil 4e cilinder - ruimte genoeg?
De draad van het bougiegat voor de laatste bougie van mijn B21 motor (die aan de kant van het schutbord) is behoorlijk beschadigd. Ik heb de bougie er weer in weten te draaien maar ik verwacht niet dat dit weer lukt wanneer hij nog er een paar keer in/uit wordt gedraaid.

Volgens mij het enige lapmiddel nu er een helicoil inzetten. Ik vroeg me af of er mensen zijn die dit eerder hebben gedaan? Lukt het om deze te plaatsten zonder de kop te demonteren? Uiteraard is dit niet de elegantste oplossing maar wanneer het al niet lukt om het bougiegat op te ruimen en er een nieuwe draad voor de helicoil in te tappen omdat er te weinig ruimte tussen het schutbord en de cylinderkop is kan ik het sowieso vergeten...

Ik hoor het graag wanneer iemand ervaring heeft!

Groet, Marco

Antwoord
Ik zou eerst de beschadigde draad door met een tap erin te draaien proberen te herstellen.
Soms heb je dan weer genoeg "vlees" om een bout of in dit geval een bougie vast te draaien.
Antwoord
Jos,

Dank voor de tip. Ik heb een hele nieuwe bougie gebruikt om de draad weer een beetje te herstellen. Lukte wel maar zoals ik aangaf vretrouw ik dit niet helemaal. Er zat duidelijk behoorlijk wat ruimte op de draad voordat ik de bougie echt aandraaide. Of denk je dat een echte tap de draad ebter herstelt? Ik verwacht eigenlijk van niet - waar geen vlees zit, zal het er helaas ook niet komen...

Groet, Marco

Antwoord
Je kunt het met een tap proberen; als de tap wat dieper in het gat wel goed pakt kun je misschien de bougie toch nog goed vastzetten.

Heb je misschien de bougie vanaf het begin met een bougiesleutel erin gedraaid?
Het best is om de eerste slagen altijd met de hand te doen. Dan voel je of hij goed in de draad pakt.

Mocht het met een tap niet lukken dan zal op http://www.problemcar.nl ook wel iemand een oplossing weten.
Daar zitten veel professionals die zoiets ongetwijfeld al vaker aan de hand hebben gehad.
Antwoord
helicoil is super, er zijn toepassingen waar de fabrikant gelijk voor helicoils kiest van nieuw af aan............
je hebt denk ik de beste en goedkoopste kans van slagen bij een motor-revisiebedrijf.
zij zien vaak kans het gewoon "op de auto te doen" en zijn er meer ervaren mee dan een dealer.

indien je toch zelf nog wat wilt proberen;smeer vet aan de tap dan blijft er in ieder geval de meeste spanen/kruimels aan het vet hangen i.p.v. in je cilinderruimte.
Antwoord
Kan wel, heb het met m'n 244 eerder ook al eens moeten doen.

Dacht al rijdende dat de uitlaatpakking tussen spruitstuk en pijp er weer uitlag, toen ik keek hing er een bougie los aan de kabel.. :-X

Later nog dik 1,5 ton mee verder gereden totdat er iemand geen voorrang gaf ..
Volvofanaat met vroeger zweefvliegneigingen, tegenwoordig vlieg ik op (of van) de MTB. :-)

Huidige vloot: V70n T5 '01 >430K  / 240 2.0 Polar xx-01-93 399K
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Oil catch tank plaatsen JanO 3 1.762 11 July 2022, 15:11
Laatste bericht: Marc1970
  Ombouw 6 cilinder naar 4 cilinder, thermostaat geeft te warm aan misteryaikz 5 2.591 19 May 2022, 15:29
Laatste bericht: misteryaikz
  Afdichtingsplug cilinderkop plaatsen heideltje 7 3.385 21 December 2020, 20:05
  Cilinder #2 perikelen (OPGELOST) Grey240Polar 2 3.362 17 April 2020, 10:37
Laatste bericht: Grey240Polar
  hoe plaatsen vliegwiel b23a abco 3 4.783 19 August 2017, 17:31
Laatste bericht: daddyphilipsen
  P02D100: Cilinder 3 inwerkinginjectie vervanging max niveau. Jarnoveenstra 2 2.961 27 March 2017, 14:24
Laatste bericht: Jerry
  tuningspotentie 6 cilinder turbo jopie95 1 2.869 11 December 2016, 17:26
  LPG-problemen V70 4 cilinder 2008 Borde090 1 2.193 23 February 2016, 15:02
Laatste bericht: KennOne
  Welke diesel/turbo diesel motor te plaatsen in een Amazon kombi ? sigmond 56 45.985 12 October 2014, 15:24
Laatste bericht: Laurens Zondag
  Andere gastank plaatsen? Boterbloem 1 2.248 11 June 2014, 18:24
Laatste bericht: Jerry

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: