Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
2 cilinders doen niets meer, wel compressie
#1
Reed laatst op de snelweg, afrit af, daar een harde knal en de motor (B23A) liep nog maar op 2 cilinders. Stil gezet langs de kant van de weg, proberen te starten, en telkens weer afslaan nadat hij spontaan +- 2500 toeren ging draaien op 2 clinders. Was vlakbij huis gelukkig, vaders gebeld die mij naar huis geeft gesleept.
De achterste 2 cilinders doen niets meer, MAAR hebben nog wel voldoende compressie (dus de kleppen kan het mijns inziens niet zijn), bougies vonken ook correct. Dus ontsteking werkt ook naar behoren.
Als ik hem nu weer laat lopen (niet te lang natuurlijk) hoor ik bij de carburateur iets hard sissen, alvorens daar een harde klap te horen (vergelijkbaar met die op de snelweg).

Nu had ik gehoord dat het aan een kapotte pakking van het inlaatspruitstuk kon liggen, echter dat heb ik vanochtend nagekeken en schijnt nog in orde te zijn (geen scheur oid)

Wat o wat kan dit zijn? Iemand een idee? Alvast bedankt!
Vincent244
Volvo 244L, 06-1975 B20A, M40 (4-bak), Benzine, 105.900km (Geschorst, Project!)
Volvo 244GL, 08-1980 B21A, M46 (4-bak+OD), LPG, 86.000km (Geschorst)
Volvo 855GLT USA, 08-1995, 2.5 20V, M56 (5-bak), LPG G3, 110.000mls/175.000km (Dagelijkse auto)
Antwoord
#2
is er nergens een slang lek bijvoorbeeld van de rembekrachtiger oid die zit op het gedeelte van de 3e en 4e cilinder aangesloten

als je hoort sissen is dat meestal ergens een vacuumlek
Volvo S70R B5234T4 M59 
Antwoord
#3
Kunstofaansluiting (terugslagklep)op de rembekrachtiger kan stuk zijn.
Even testen door slang welke komt van de bekrachtiger van het spruitsuk af te halen en starten met je vinger op de opening op het spruitstuk.Motor moet dan wel goed lopen.
Membraam van de bekrachtiger kan ook stuk zijn.

Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#4
Oke, bedankt bvoor jullie reactie, zal daar eens naar gaan kijken Smile. Was hier nooit op gekomen.

Moet je dan overigens ook merken dat het remmen moeilijker gaat, gezien dat het probleem met (het vacuum van) de bekrachtiger te maken heeft?
Ik heb er vanzelfsprekend geen meter meer mee gereden sinds het probleem, dus dat heb ik niet kunnen voelen.

Maar ik ga het zsm nalopen. ik houd jullie op de hoogte!
Vincent244
Volvo 244L, 06-1975 B20A, M40 (4-bak), Benzine, 105.900km (Geschorst, Project!)
Volvo 244GL, 08-1980 B21A, M46 (4-bak+OD), LPG, 86.000km (Geschorst)
Volvo 855GLT USA, 08-1995, 2.5 20V, M56 (5-bak), LPG G3, 110.000mls/175.000km (Dagelijkse auto)
Antwoord
#5
;D PROBLEEM OPGELOST!!! ;D

Het bleek inderdaad de terugslagklep van de rembekrachtiger te zijn die geheel kapot was (helemaal opengebarsten en voor de helft weg)!
Tsja... 25 jaar oud PVC nippeltje, dat zegt voldoende...

Nogmaals bedankt voor de tip Wink! Ik kreeg van de week al doembeelden voor ogen van een kapotte kop, gesprongen klepveren, etc...
Gelukkig een dingetje van een euro of 20.

Voor wie het niet weet waar we het hier over hebben: het gaat om een klein, wit (vergeeld) stukje kunsstof dat op de rembekrachtiger zit, dat weer verbonden is dmv een slangetje aan het inlaatspruitstuk thv de 3e / 4e cylinder.
Vincent244
Volvo 244L, 06-1975 B20A, M40 (4-bak), Benzine, 105.900km (Geschorst, Project!)
Volvo 244GL, 08-1980 B21A, M46 (4-bak+OD), LPG, 86.000km (Geschorst)
Volvo 855GLT USA, 08-1995, 2.5 20V, M56 (5-bak), LPG G3, 110.000mls/175.000km (Dagelijkse auto)
Antwoord
#6


En ze reden nog lang en gelukkig...
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#7
Laten we het hopen ;D
Vincent244
Volvo 244L, 06-1975 B20A, M40 (4-bak), Benzine, 105.900km (Geschorst, Project!)
Volvo 244GL, 08-1980 B21A, M46 (4-bak+OD), LPG, 86.000km (Geschorst)
Volvo 855GLT USA, 08-1995, 2.5 20V, M56 (5-bak), LPG G3, 110.000mls/175.000km (Dagelijkse auto)
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B21E wil niet meer starten Hannes 24 5.194 13 February 2024, 00:06
Laatste bericht: MacVolvo
  Dilemma - wat te doen bij lekke koppakking Arjan. 11 2.746 11 January 2023, 13:24
Laatste bericht: Arjan.
  Volvo 244 wil niet meer lopen Grastukker 2 1.622 31 July 2022, 10:36
Laatste bericht: skidje
  Motor (B21A) slaat niet meer aan 245 1984 B21A 17 8.670 30 March 2021, 09:36
Laatste bericht: sludge
  Motor start niet meer UraniumFever 24 17.208 9 May 2019, 20:54
Laatste bericht: Grey240Polar
  B230FK start niet meer nadat ik aan het dashboard gezeten heb. Volvorine 2 4.004 17 May 2018, 18:53
Laatste bericht: Volvorine
  B23F Stationair uitgevallen en start niet meer Van Schellen 11 11.156 13 March 2018, 23:34
Laatste bericht: Jerry
  Mijn 240 start niet meer! siemenbierings 6 6.015 8 February 2018, 23:36
Laatste bericht: siemenbierings
  Geen plaats meer voor laatste demper lpg inbouw jero 8 5.968 10 February 2017, 10:14
Laatste bericht: 245GLE1981
  Compressie nog goed? Mark244 4 4.591 21 October 2016, 22:27
Laatste bericht: Mark244

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: