Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Help, een wieldop wil nie meer los ..
Heren,

T was mooi weer vandaag, en er gloort een keuring ergens op termijn, dus ik denk eens de remmerij en
ophanging nalopen van de honderdvierenzestig, was ook al weer even geleden dat ik die losgehad had.

Nadat ik dus 3 wielen gedaan had, boel rondom weer schoon en gangbaar had gemaakt, likje Cg eraan
enzo toen wilde ik verder met nummer 4 maar ohjee t schroefje zat wel erg vast van de wieldop..
Na een keer oempf van de baas draaide de boel wel rond maar loskomen doet tie niet meer ..

Ik vermoed dat t moertje is losgeknapt van de naafdop en dus doordraait nu.

De constructie is die van een dop door het naafgat waar een +-m8 moertje inzit, van buitenaf schroef je
de wieldop dus met een centrale schroef daarop vast. T dopje is nog erg gaaf, wil ik eigenlijk heelhouden.

Maar hoe nu verder, uitboren zal niet gaan, ding draait los mee , echt op spanning zetten kost me m'n dopje
van achter kom je er niet bij, en t wiel eraf is nu ook onmogelijk.

Misschien is met de dremel de schroefkop wegslijpen de beste oplossing. ???

OF is dit iets waar iemand al eens een "patent" oplossing voor heeft bedacht en die dat met mij wil delen ;D

Volvofanaat met vroeger zweefvliegneigingen, tegenwoordig vlieg ik op (of van) de MTB. :-)

Huidige vloot: V70n T5 '01 >430K  / 240 2.0 Polar xx-01-93 399K
Antwoord
Dan gaat het bij jou zeker om de wat nieuwe doppen? Die van na 71 of 72? die van de jaren ervoor kan je er gewoon aftrekken met een klauwhamer.
Antwoord
Ja correct, was ik vergeten te melden ook ..

De auto is van 72 op kenteken, heeft eigenlijk alles van de oer-164 alleen geen opliggende deurklinken ..
En dus wieldoppen die met een boutje vastzitten, met een kruiskop nogwel .. ;D
Volvofanaat met vroeger zweefvliegneigingen, tegenwoordig vlieg ik op (of van) de MTB. :-)

Antwoord
Heel jammer, maar ik denk dat inderdaad je dremel aan de slag moet. Sad

Ik denk dat de 164 eerder die wieldoppen heeft gekregen dan de 140 serie. Mijn 142 is op kenteken van november 1972 en heeft nog de wieldoppen die je eraf kan trekken.
<offtopic>
Zoiets is later ook gedaan met de 260 serie. Mijn 265 is van 1977 en heeft al rechthoekige koplampen terwijl de 240's deze pas in 1978 kregen.
< back on topic>
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
volgens mij hebben de luxere versies in 71 de 'sportieve' wielen gekregen en moesten de basisversies het nog met de oude doppen doen.
Antwoord
Hij is eraf !!

Weliswaar na een behoorlijke dremel-slijp en weg-booractie van de restanten, maar met een ongehavend wieldoppie ;D

Vereist : een vaste hand en ongeveer anderhalve kilo geduld, dat wel ..

En inderdaad was t moertje dus losgeknapt binnen in het "naafdopje" laat ik het maar noemen,
zit nu aan alle boutjes wat ceramic-grease, ga ervanuit dat ik deze actie niet nogmaals hoef te doen dan .. Tongue

Antwoord
Altijd leuk he dat oude spul ;D
Volvo 164 '70, handgeschakeld, Benz + LPG
Volvo 340 '86, handgeschakeld
Volvo 240 '92 Super Polar, handgeschakeld
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  164 automaat schakelt niet meer naar drie Rin 32 50.902 12 August 2014, 11:25
Laatste bericht: Rin
  Volvo P 13194 (Amazon) start niet meer altijd breadfan866 5 6.861 5 June 2011, 12:12
Laatste bericht: VolvoDick

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: