Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tunap inwendige motorreiniger?
Ik heb het oliebruine vermoeden dat mijn B20 absurde hoeveelheden olie (geen idee welk soort, merk) verbruikt (lijkt wel 1:500 op de snelweg), en ik heb nog geen inzicht in het hoe en waarom, dus ik ga eens kijken wat 20W50 doet.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Mooi, zoveel reacties (maar daar is het natuurlijk volvolvo voor)!

Helaas ben ik intussen de draad wel wat kwijt.... ???

Feit blijft dat ik wat aanslag heb in de motor.
Door wat vaker wisselen wil ik proberen dat (deels) weg te werken.

Toevoegingen kunnen dus een matige motor de nekslag geven, en mogelijk zelfs een redelijke aan het lekken krijgen.
Dat wordt het dus niet.

Maar moet ik nu dunnere olie nemen? Die is dunner, stroomt makkelijker, spoelt dus beter????

Of neem ik dikkere? Die is dikker, zodat vuil minder hard bezinkt????

Wie o wie het weet mag het zeggen!

@Michiel: waarom moest jij juist dikkere nemen? op mijn notitieblokje staat vanalles, maar niet de olie specs (waar heb je zo n ding nou voor?)

@Marc1970: mijne loopt ook prima met 15w40 (gelukkig niet OP 15w40, maar op lpg Wink) mar wat je nu noemt mag je idd lopen op noemen!

@jos245: dat de olie zwart is vind ik niet erg. maar het zat ook aangekoekt op bv nokkenas, dat mag wat mij betreft wel eraf...

@Dop: volgens mij is 15w40 prima, ook voor een B20. als ie iets begint te zweten zouje een wat dikkere kunnen nemen...

Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
Los van alle oliedikteverhalen , wat eigenlijk je vraag niet was .. Wink

Kijk voor de lol eens even op bv het saabforum, daar kan je ten aanzien van met name black-sludge
een heleboel ervaringen lezen, die hebben er wel erg vaak & veel last van in elk geval.

Er zijn ook ervaringen van mensen die in een wat oudere en behoorlijk vervuilde motor een korte periode
een wat dunnere syntheet stoppen, die weekt ook een heleboel los wat mineraal achterliet, maar de kans op wat zweten is aanwezig.

Vwb toevoegingen die een redelijke motor kunnen slopen, tja, ach , eeh...

Daar heb je weer het punt wat ik probeerde uit te leggen, Ja voor je gevoel molde jij hem door er wat
bij te gooien waarna hij ging lekken .. Realistisch gezien waren die keerringen dus toch al een heel eind heen.

Tzelfde geldt eigenlijk voor de leak-lock toevoeging aan motorolie die best vaak in staat is om een zwetende
keerring toch weer dicht te krijgen, dit spul bevat een goedje waardoor de verouderde, harde ring weer wat
soepeler wordt en een beetje opzwelt, vaak is t lekken wel minder nadien, maar is het dan heel ?? :-\

Volvofanaat met vroeger zweefvliegneigingen, tegenwoordig vlieg ik op (of van) de MTB. :-)

Huidige vloot: V70n T5 '01 >430K  / 240 2.0 Polar xx-01-93 399K
Antwoord
pwassink schreef:Er zijn ook ervaringen van mensen die in een wat oudere en behoorlijk vervuilde motor een korte periode
een wat dunnere syntheet stoppen, die weekt ook een heleboel los wat mineraal achterliet, maar de kans op wat zweten is aanwezig.

Is dat dunner koud of warm. maw wat is dunner dan de standaard 15w40? 5w40 of 10w30? of beiden: 5w30? (als die bestaan..)
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
Bart, jij moest naar een dunnere olie, om de troep er uit te wassen idd. Spoelt overal lekker makkelijk tussendooor.

Ik moest maar een dikkere nemen, dus 20w50. Omdat de motor 300dkm heeft gelopen en het er helder uit ziet.

Blijft een vreemde, die dirk.... Wink

5w.... heeft voor ons geen zin, dan zit je al synthetisch.
Volvo 245 GLE 1979
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: