Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tunap inwendige motorreiniger?
Op de sleuteldag kleppendeksel eraf gehad.
Olie was niet mooi goudbruin, maar donker, met wat drappige aanslag.
Kennelijk wel eens vergeten te wisselen ?

Nu kon ik volgens Dirk het beste wat vaker olie wisselen, en liefst een wat dunnere nemen (20w50).
DAn zou het wel wat los komen.

Nu zag ik op bccp.nl onderstaand product.
Is dit wat? zou volgens de beschrijving wel moeten helpen.
Maar kan natuurlijk ook grote rotzooi zijn.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Alle info welkom!

___

Tunap 327 Inwendige motor reinigerTUN0327 €18.23
Inwendige motor reiniger: uw motor eindelijk schoon bij de volgende olie verversing, lost vuil en aanslag op! 400ml

Voor het probleemloos reinigen en schoonspoelen van het gehele circuit. Aanbevolen voor alle benzine- en dieselmotoren, met en zonder katalysator. Voor het verhelpen van problemen door een te lang uitgestelde olieverversien, bij black sludge, tikkende hydraulische stoters en compressie-verlies door klevende zuigervere. Verse olie blijft langer werkzaam en schoon. Voldoende voor 3.5 tot 6 liter motorolie. Heeft geen invloed op de verwerking van de afgewerkte olie.

Gebruik: toevoegen aan motorolie voor deze ververst wordt, motor warm laten draaien en tot een half uur laten lopen, daarna motorolie verversen.

produktinformatieblad:
http://www.tunap.nl/praden/NL_PI_01%20327.pdf

Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
Ik heb een dergelijk product van Forte al eens gebruikt voor mijn 850 met tikkende hydraulische stoters.
Was wel verbaasd bij het aftappen, mens wat was die olie dun, straal vloog dus ook over de opvangbak heen :-\

Hierna een 2000 Km met een iets dikkere goedkope olie gereden om het achtergebleven residu en eventuele
alsnog loskomende troep "te binden" in die olie, dat was dus echt "soep" na 2K al .. Ook de koeler en leidingen even losgehad om hem zo leeg mogelijk te maken. Hierna heb ik er weer de standaard 5w40 syntheet ingestopt.

Achteraf gezien bleek toen t carter er een paar maand later afging dat daar dus nog steeds een hoop bagger inzat en ik me dus terdege afvraag wat een bende het voordietijd geweest zou moeten zijn ..

Wat ook, met name voor wat oudere motoren wel werkt, en ook wel bekend is in de dieselwereld is een
beetje atf (ca 1/4 liter op 5 liter) bij de motorolie te doen en dan ook even onbelast laten lopen en aftappen.

In beide gevallen geldt wel een verhoogd risico op spontane lekkages van keerringen etc..
sommige die al een eind heen waren dichten soms alleen nog af vanwege de "vuilkraag" die erachter lag.
Discussie kan dan zijn van hij was toch al slecht, maar je houdt wel t idee dat jij hem stukmaakte..

En ja.. dat was de reden dat t carter eronderuitmoest, aan de oliepomp en krukas hingen ineens druppels.. :'(

Nouja .. die waren dus al niet best meer ..

Volvofanaat met vroeger zweefvliegneigingen, tegenwoordig vlieg ik op (of van) de MTB. :-)

Huidige vloot: V70n T5 '01 >430K  / 240 2.0 Polar xx-01-93 399K
Antwoord
volgens mij zei Dirk dat er bij jou 10w50 in moest, en bij mijn wagen 20w40. Of heb ik het nu verkeerd? 10w50 zou iets meer reinigen en 20w40 zou juist iets dikker zijn. Heb nu trouwens bij de makro een kan olie gehaald. 15w40 2.5 liter voor 4 euries. Hoe goedkoper hoe beter zij Dirk.... hopenlijk heeft hij gelijk.
Volvo 245 GLE 1979
Antwoord
BartJu schreef:Op de sleuteldag kleppendeksel eraf gehad.
Olie was niet mooi goudbruin, maar donker, met wat drappige aanslag.
Kennelijk wel eens vergeten te wisselen ?

Nu kon ik volgens Dirk het beste wat vaker olie wisselen, en liefst een wat dunnere nemen (20w50).
DAn zou het wel wat los komen.

Ik zou beslist het advies van Dirk ter harte nemen om gewoon wat vaker olie te verversen.
Met flushmiddelen is het middel vaak erger dan de kwaal, zeker bij oudere motoren.

Trouwens bij oudere benzinemotoren is het volgens mij normaal dat de olie na verversen vrij gauw een zwarte kleur krijgt.
Mijn auto - van hetzelfde bouwjaar als de jouwe- heeft dat ook en die heeft altijd op tijd zijn oliebeurten gehad.
Antwoord
Ik proef zo al enige aarzaling (om het zachtjes uit te drukken).
En die had ik ookal, vandaar mijn vraag...

Denk dat ik dus idd maar wat vaker olie en filter ga wisselen, en dat zo het ergste ook wel weer eens mee eruit komt.
Verder niet echt problemen, dus ze dan ook niet opzoeken met rare additieven dus....

@michiel: die exacte getallen, zal eens zien wat de bouwmarkt heeft, en neem dan een hogere (dunnere) dan mijn 10of 15w40...
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
Dunner is juist een lager getal dacht ik (dus 10w40 is dunner dan 20w40) HEt laatste getal is volgens mij de mate van synthetisch oid. Ik weet het eigenlijk ook niet.
Volvo 245 GLE 1979
Antwoord
Het eerste getal is de 'winterviscositeit', dus de stroperigheid onder koude omstandigheden; hoe lager dit getal hoe 'dunner' de olie uit de verpakking komt. Het tweede getal staat voor de 'warme' viscositeit, dus de 'dikte' op bedrijfstemperatuur en/of onder warme omstandigheden; ook hier, hoe lager het getal hoe 'dunner' de olie onder genoemde omstandigheden...
Antwoord
Dus ik moet naar de 20w50, en Bartju moet naar 5w40 ofzo om extra troep los te weken. Toch?
Volvo 245 GLE 1979
Antwoord
Die getallen zeggen iets over viscositeit en 0,0 over het schoonmakend gehalte van olie. Alle olie maakt schoon, want er zitten detergenten (=zeep) in, en nog veel meer.

Met een hogere warme viscositeit loopt de olie iets minder snel je warme motor uit, met een lagere koude viscositeit is het makkelijker starten en is de olie sneller door je blok op een koude winterochtend. 5W en al die synthetische oliegrappen zijn voor moderne motoren met hydraulische klepstoters, onze olieboot draait prima op minerale 15W40, zomer en winter.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
even een olie vraagje tussendoor. gooi je ook 15W40 in je B20 of 15 of 20W50?
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)