24 January 2007, 15:53
Paar weken geleden zag ik dat mijn 245 beetje scheef hing (en nog hangt).
Bij de wielkasten gemeten zit er achter bijna een cm verschil in hoogte.
Laagste zijde is de kant van de ringtank LPG.
Voorlopige conclusie toen: gewicht tank drukt 'm scheef, denk eens aan verzwaarde veren.
Nu was ik met de bandenmaat aan het rekenen (wegens 10% afwijking meters en tellers, zie elders).
Ik heb voor 175/R14 en achter 185/R14. (geen wangdikte aanduiding dus).
Toen ik de wagen kocht lagen ze niet voor en achter, maar kruiselings.
Zijn toen gewisseld. Pas daarna viel het scheef hangen op.
Nu las ik in een boek (Kies uw kalssieker voor dagelijks gebruik), bij de 145:
"Staat een wagen ietwat scheef op zijn sloffen dan zal er een velg van voor met achter verwisseld zijn,
de inpersdiepte van de velgen verschilt namelijk voor en achter."
Enig idee of dit ook bij (vroege, 1976) 245 zo is? ???
En hoe zie je dan het verschil?
Ik begin te denken van wel, want ook bij de voor-as hangt ie naar links...
Als dit vermoeden juist is, dan kan ik links en rechts wisselen, dan zou ie de andere kant op moeten leunen.
Maar heb niet zo veel zin om nu met vriesweer hiermee te beginnen, en tijd, ja dat ook he?
Bij de wielkasten gemeten zit er achter bijna een cm verschil in hoogte.
Laagste zijde is de kant van de ringtank LPG.
Voorlopige conclusie toen: gewicht tank drukt 'm scheef, denk eens aan verzwaarde veren.
Nu was ik met de bandenmaat aan het rekenen (wegens 10% afwijking meters en tellers, zie elders).
Ik heb voor 175/R14 en achter 185/R14. (geen wangdikte aanduiding dus).
Toen ik de wagen kocht lagen ze niet voor en achter, maar kruiselings.
Zijn toen gewisseld. Pas daarna viel het scheef hangen op.
Nu las ik in een boek (Kies uw kalssieker voor dagelijks gebruik), bij de 145:
"Staat een wagen ietwat scheef op zijn sloffen dan zal er een velg van voor met achter verwisseld zijn,
de inpersdiepte van de velgen verschilt namelijk voor en achter."
Enig idee of dit ook bij (vroege, 1976) 245 zo is? ???
En hoe zie je dan het verschil?
Ik begin te denken van wel, want ook bij de voor-as hangt ie naar links...
Als dit vermoeden juist is, dan kan ik links en rechts wisselen, dan zou ie de andere kant op moeten leunen.
Maar heb niet zo veel zin om nu met vriesweer hiermee te beginnen, en tijd, ja dat ook he?

Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005