Berichten: 1.709
Topics: 47
Lid sinds: Dec 2006
Deze opmerkinge zijn dus precies waarom ik al zei dat de keuze persoonlijk is.
En ook waarom ik de BT versie best zou overwegen. Als je de LPG curve geselecteerd hebt is die m.i. net zo probleemloos en behoeft net zo min aandacht.
Maar er staan hier ook zat topics over slecht lopende motor met rare kuren. Juist dan kun je dus meer info inzien en 'in' de ontsteking en zijn werking kijken. Kun je mogelijk dus ook makkelijker de oorzaak achterhalen/uitsluiten en sneller weer probleemloos rijden.
(al eerder dingen moeten afschrijven omdat er geen andere opties dan standaard in zaten, altijd balen. en simpel is dus niet altijd makkelijker of robuuster! was niet auto gerelateerd overigens).
Maar nogmaals, dit is niet om iemand te overtuigen, maar om ook da andere overweging te noemen en zo te helpen de juiste afweging te kunnen maken. Er is geen goed of fout hierin.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 282
Topics: 25
Lid sinds: Sep 2008
(14 December 2022, 22:50)BartJu schreef: Deze opmerkinge zijn dus precies waarom ik al zei dat de keuze persoonlijk is. 
En ook waarom ik de BT versie best zou overwegen. Als je de LPG curve geselecteerd hebt is die m.i. net zo probleemloos en behoeft net zo min aandacht.
Maar er staan hier ook zat topics over slecht lopende motor met rare kuren. Juist dan kun je dus meer info inzien en 'in' de ontsteking en zijn werking kijken. Kun je mogelijk dus ook makkelijker de oorzaak achterhalen/uitsluiten en sneller weer probleemloos rijden.
(al eerder dingen moeten afschrijven omdat er geen andere opties dan standaard in zaten, altijd balen. en simpel is dus niet altijd makkelijker of robuuster! was niet auto gerelateerd overigens).
Maar nogmaals, dit is niet om iemand te overtuigen, maar om ook da andere overweging te noemen en zo te helpen de juiste afweging te kunnen maken. Er is geen goed of fout hierin.
BartJu, helemaal mee eens! Tuurlijk is het een persoonlijke afweging, vandaar dat ik mijne erbij gezet heb. Omdat er gevraagd werd welke keuze er gemaakt kan worden. Net zoals Volvisten die alles origineel willen hebben en degenen die de auto wat aanpassen. Groet Eric
240 estate GLT 1993 project + 244 GL automatic 1982
Berichten: 410
Topics: 65
Lid sinds: Nov 2007
Dag
Wil vandaag de 123 ontsteking plaatsen maar weet niet welke bobine je hierbij het best bij kunt gebruiken. De oude met ballast weerstand van ongeveer 1 ohm heeft een 1.8 ohm bobine. Gebeld met de firma die 123 ontsteking levert en die melden dat ze 1.5 of hoger aanraden..... Bij een Accusparkblokje wordt een 3 ohm bobine geadviseerd. Mijn vraag is wat het betekent/veroorzaakt wanneer je een bobine met meer ddan 1.5 ohm installeert Krijg je dan een sterkere vonk, of slijt je verdeler daardoor sneller door een hogere spanning? Kan iemand dit (theoretisch) uitleggen?
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
12 January 2023, 22:37
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13 January 2023, 10:52 door Marc1970.)
In de bobine zitten twee elektromagnetische emmertjes voor energie, de ene emmer loopt langzaam vol (relatief, daar is de contacthoek voor bedoeld) met lage druk en lage weerstand, 12V @ 1,8-3 ohm, en dat wordt dan in ene om gekieperd in een andere emmertje met heel veel weerstand (10.000 ohm) waardoor de druk (het voltage) ter plekke enorm stijgt. Dat voltage ontsnapt via de bougie, geeft een vonk, en dan begint het weer opnieuw.
Ongeveer. Het is geen simpel verhaal, de Kettering ontsteking:
https://www.denso-technic.com/bg/back-to...coil-works
Een lagere bobine weerstand geeft meer energie in de bobine per vonk (want bij dezelfde 12V stromen er meer amperes door), maar ook meer warmte en slijtage, daar zal ergens een optimum liggen.
Maar, een grote maar, de bougie (elektrode-afstand en vorm), de druk en het mengsel in de cilinder bepalen uiteindelijk hoeveel volt er nodig is om een vonk te laten overspringen. Zeg optimaal is er maar 5000 V nodig (rondtuffen langs veld en beemd), en maximaal 20.000V (vol gas berg op dreunen in de vierde versnelling).
Een willekeurige ontsteking zal het beste werken als je doet wat er op het pakje staat, net als rijst, Rotband en vlooiendruppels.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 410
Topics: 65
Lid sinds: Nov 2007
Gelukkig heeft mijn auto geen vlooien
Berichten: 1.709
Topics: 47
Lid sinds: Dec 2006
En Rotband zou ik ook niet zou gauw gebruiken op/in een auto.
Verder wel een verhelderend verhaal, weer wat geleerd!
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005