Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Trilling in aandrijflijn (cardanas)
#1
Mijn vriendin en ik hebben een 240 op LPG gekocht, B230F handbak.

De vorige eigenaresse gaf aan dat de kruiskoppeling vervangen was. Dat betekent dus cardanas los als ik het goed heb.

Echter, nu is het zo dat de auto bij bepaalde toerentallen trilt/ vibreert. Vervelend, vooral onderin voel je de trillingen en op de snelweg in z'n 5 ook een resonantie.

Ik heb dt ooit eerder gehad bij een 240 en daar hadden ze de koppeling vervangen en na montage had de auto precies hetzelfde probleem als deze. Uiteindelijk auto destijds zo verkocht.

Kun je zo'n cardanas weer goed monteren? Zodat die niet meer trilt?

Gr Marc
Antwoord
#2
De schuifsplines in het midden heeft iets van 17 manieren dat ie in elkaar past, daar kan iets mis zijn gegaan. De kruiskoppelingen moeten om te beginnen in één 'vlak' liggen, dat kan je vrij makkelijk zien.
Recentere versie hebben een rubberschijf vooraan, die geven niks om hoe de splines in elkaar geschoven is (want de achterste kruiskoppelingen kunnen niet verdraaien t.o. elkaar). Het enige waar je dan mee te maken hebt is de balancering van de asdelen t.o. elkaar.

https://www.volvoclub.org.uk/faq/Driveli...fAlignment schijnt dat er pijltjes op staan.

Ik heb wel s geprobeerd expres onbalans in zo'n as te maken met slangklemmen en plakjes lood, lukte niet. Volgens mij is het een redelijk stabiel systeem. Maar je kan wat proberen met plaklood en tiewraps, of anders kan je s proberen de as 90 of 180 graden anders in elkaar te schuiven.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Je moet ook eigenlijk het montagewerk van die kruiskoppeling controleren. ALs je een naaldje uit het lagercupje laat vallen of er eentje scheef op de bodem hebt liggen, werkt de hele kruiskoppeling niet fijn meer.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
Trillingen hoeven niet uit de cardan te komen.
De gekozen versnelling heeft geen invloed op het toerental van de cardanas, wel op het toerental van de motor (en vliegwiel + koppeling). Dat kan het probleem zijn geweest bij je eerdere 240.
De snelheid bepaalt het toerental van de cardanas.

Je schreef dat de auto bij bepaalde toerentallen trilt, bedoel je eigenlijk snelheid? Of is het zo dat je bij bijv. 2000 rpm trilling hebt ongeacht de gereden snelheid?
Maakt het verschil op de trilling of je gas geeft of uitrolt?
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#5
(11 June 2022, 12:34)Grey240Polar schreef: Trillingen hoeven niet uit de cardan te komen.
De gekozen versnelling heeft geen invloed op het toerental van de cardanas, wel op het toerental van de motor (en vliegwiel + koppeling). Dat kan het probleem zijn geweest bij je eerdere 240.
De snelheid bepaalt het toerental van de cardanas.

Je schreef dat de auto bij bepaalde toerentallen trilt, bedoel je eigenlijk snelheid? Of is het zo dat je bij bijv. 2000 rpm trilling hebt ongeacht de gereden snelheid?
Maakt het verschil op de trilling of je gas geeft of uitrolt?

Nee het is echt bij een bepaald toerental, snelheids onafhankelijk.

Als ik de koppeling intrap en de bak ontkoppelt is het gelijk weg...
Antwoord
#6
Het kan dus bij bijv. 2500 tpm in de 2 zijn, maar ook bij 2500 tpm in de 4. Zodra je de koppeling intrapt is het weg.

En als je de bak in zijn vrij zet, de koppeling weer laat opkomen en dan het toerengebied opzoekt dat gevoelig is voor trillingen, wat gebeurt er dan?
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#7
Goedenavond

Heb sinds een paar maand een 245 met b21 motor en 4 bak + overdrive

Krijg tot nu toe de heel vervelende trilling/dreunen bij bepaalde snelheden er niet uit . Ondertussen kruisjes vervangen, motorsteunen, baksteun stuurkogels.....
Wie met kennis van zaken zou eens met mij mee willen kijken wat het probleem zou kunnen zijn. 
Kom graag naar je toe !!!!!

Groeten GG
Antwoord
#8
Dat soort dingen zijn haast niet zien als de auto stilstaat. En al rijdend er onder hangen gaat ook niet. Probeer iemand mee te laten rijden met de raampjes open, misschien hoort ie wat.

Ik heb me wel s drie keer in de rondte gezocht naar zo'n trilling tussen 90 en 100 waar het dashboardkastje van open viel, en het bleken de voorbanden te zijn.

Mijn ervaring is dat alle dingen die je tot nu vervangen hebt, niks uitmaken. Ik heb met gare rubbers, vastgeroeste kruisjes, driekwart ontsteking en scheve alles gereden en no problemo.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Cardanas Volvo 740 Archermusic 1 2.431 4 December 2019, 21:49
Laatste bericht: Mark244
  kwaliteit imitatie-kruiskoppelingen cardanas Potvisboer 7 4.155 4 September 2012, 09:03
Laatste bericht: Marc1970
  244 '85, trilling > 110 km/u Bzz 3 2.826 29 August 2011, 13:45
Laatste bericht: Marc1970
  Cardanas 244 met AW71 Camiel 4 2.837 30 April 2011, 11:41
Laatste bericht: skidje
  behoorlijk trilling bij verminderen snelheid koen diesel 16 11.117 18 March 2011, 10:51
Laatste bericht: koen diesel
  Brom en bokkend geluid/trilling door het hele chassis ronsvolvo 6 8.332 11 November 2009, 21:57
Laatste bericht: Jw240
  cardanas M47 giuliettaevo 6 4.575 21 April 2009, 09:38
Laatste bericht: Jw240

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)