Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Geen koude lucht
#11
(7 May 2020, 07:57)Arjan. schreef:
(6 May 2020, 13:30)BartJu schreef: Middelste roosters geven altijd direct buitenlucht, dus 's winters fris bij de rechterhand aan het stuur.

Dat is niet helemaal hoe het werkt, iig bij mijn '83-er met schuifbediening werkt het zo niet. Met de "Temp"-schuif bedien je de kachelkraan, deze regelt de temperatuur van de luchtstroom aan de zijkanten van het dashboard en de voorruit. De "Airmix"-schuif regelt of je op de middelste roosters buitenlucht krijgt (blauw) of dezelfde lucht als die ook naar de buitenste roosters gaat (oranje). Met de "Airmix"-schuif helemaal naar rechts (oranje) zou je dus dezelfde temperatuur uit de middelste roosters moeten krijgen als uit de andere roosters. Als dat niet zo is zit ws een van de kleppen in het kachelhuis niet goed of is de bediening ervan ontregeld.

Deze schakeling is bedacht zodat je bij min 40 de ruiten ontdooid kon houden (Temp op maximaal/oranje) en toch de passagiers niet aan het roosteren was (Airmix op minimaal/blauw).

Luchtstroom voor de passagiers hoort onder de voorstoelen vandaan te komen als de buizen nog op zijn plek liggen. Of die buizen achter de "Temp"-schuif of de "Airmix" schuif zitten weet ik uit mijn hoofd niet.

Dank voor de correctie, ik zit fout.
Bij de 240 is airmix inderdaad of koud (direct van buiten) of verwarmd (tot de stand van de schuif erboven).
Ik heb het verwisseld met mijn 340, daar zijn de middenblazers niet verwarmd en altijd van buiten. Die moet je dan 's winters gewoon dicht zetten dus.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#12
Ah, gelukkig. Ik was al bang dat je al 15 winters met koude handen zat Smile
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord
#13
(7 May 2020, 15:49)Arjan. schreef: Ah, gelukkig. Ik was al bang dat je al 15 winters met koude handen zat Smile

Dat net niet, pas 7 winters.
Toen kwam de 340 in beeld ivm belastingen en zo (130 E/mnd was ca 0.25 cent /km). Was me iets te gortig.
 Nu de 245 weer 'vrij' is rij ik wel, maar 's winters wat minder ivm pekel en zo. Daarvoor reed ik 's winters ook met de 245.
En zoals altijd, meest recente blijft knnelijk het best in het geheugen...
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#14
Dat is me toch een kraantje, mijn bekleding aan bestuurderskant stonk en de vorige eigenaar gaf al aan dat het vochtig wordt onder de pedalen. Na nader onderzoek verdenk ik de Kachelkraan. Heb inderdaad getest of deze nog sluit, doet hij niet meer goed (warme lucht ook bij dichte stand met hand). Ook af en toe een druppel langs de steun waar hij op vast zit.


Heb een namaak versie in volvo stijl gekocht, vond de originele toch net wat te duur. Zal mijn ervaring later delen Smile
- Volvo 245L 1975 B230K/M47 [link]
Antwoord
#15
Ik heb aantal kraantjes vervangen, maar als je originele kan vinden zou ik dat zeker doen. Goedkoop is duurkoop. De imitatiekraantjes zijn van kunstof en niet heel goed. Ik heb uiteindelijk een kraantje uit US gehaald door iemand die deze zelf ge-re-engineered had. Moest ik beetje modificeren om aan te sluiten aan de kabel naar schuif. Kan eventueel wel opzoeken wie dat is geweest. Succes!

http://europartshouse.com/index.php?main...5db9b2b25b

deze heb ik erin gezet, gaat niet snel stuk!
Antwoord
#16
(13 May 2020, 11:35)Boet schreef: . Ik heb uiteindelijk een kraantje uit US gehaald door iemand die deze zelf ge-re-engineered had. Moest ik beetje modificeren om aan te sluiten aan de kabel naar schuif. Kan eventueel wel opzoeken wie dat is geweest. Succes!

http://europartshouse.com/index.php?main...5db9b2b25b

deze heb ik erin gezet, gaat niet snel stuk!

Goed verhaal had die vent ja, die kraan is niet door die gast geengineerd maar ingekocht bij AliExpress voor 3 euro. Je moet alleen daarna wel zelf de juiste bochtjes rubber en koppelingen erbij zoeken. Dat heeft ie wel geengineerd Smile
Ik heb met een aantal clubleden een groupbuy gedaan, gezamenlijk de spullen bij elkaar gezocht. Nu heb ik nog 8 setjes liggen van mensen die de afspraak niet nakwamen. Het gekozen rubberen bochtje uit onze set past niet optimaal, maar het functioneert perfect Smile

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) met Tapatalk
Volvo 244 DL - B21A - 1976  ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____  Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
[Afbeelding: OnderschriftCaddyVolvo_zps6148de5c.jpg]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  V164 1970 geen koude lucht Veenstra01 6 2.186 2 July 2022, 21:37
Laatste bericht: BartJu
  Kachel blijft warme lucht geven Piep28 13 13.661 29 May 2018, 12:28
Laatste bericht: Piep28
  Muffe lucht Filip 9 9.355 11 May 2005, 22:24
Laatste bericht: noordkaper

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)