Berichten: 9.854
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Nou ja, de 240 is weg, na 12 jaar zwieren, zwaaien en kilometers maken, en nu hebben we een zilvergrijze 940 met de B230FK met LPi. Wat een verschil! Misschien was de 240 niet meer zo fris als uit de showroom, een beetje moegehobbeld, maar deze is echt veel strakker en beschaafder, na dezelfde 500.000 km. Na één dag in de 940 voelde de 240 al als een trekker op een boot.
Helaas went saaie degelijkheid snel, ik ga de 240 missen. Dus, als mensen zich nagestaard voelen in hun 240, ben ik dat.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 6.712
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Leuk. Heel ander tijdperk ja.
Veel plezier ermee.
Berichten: 261
Topics: 40
Lid sinds: Nov 2008
Kan erover meepraten, maar van een 940 naar een xc 70 is nog een stap. Veilige kilometers toegewenst.
945 GL 1993 en XC 70 2.5 T geartronic 2006.
Wat kan het leven lekker zijn in een Volvo.
Berichten: 9.854
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Haast niet voorstelbaar dat Volvo de stap van 240 naar 940 weer heeft kunnen maken naar de FWD. Maar ik rij wel s in mijn vaders 850 met B5204T in Portugal, en dat is inderdaad een super reiswagen en good fun, vooral als je de emmers vermogen van de turbo een beetje wil doseren.
Het deurgeluid wordt wel steeds minder heftig, van klats naar klak naar klop naar plop.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.244
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
Ik hoor altijd bij mij 240 'KLATSingggg'. Luister maar eens goed!
[O sorry Marc; was ff vergeten dat je geen 240 meer hebt ...]
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 9.854
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Oei, wat gemeen. Gelukkig heb ik de 144 nog.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 9.854
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Toch alweer een hoop lol gehad met deze waggie, naast het rijden ermee. De airco mankeerde aan de bediening (brosse soldering op printplaat), de condensor (galvanische corrosie bij een ophangbeugel), de leiding (galvanische corrosie waar iemand er een ijzeren lusje omheen had gelegd), nul koelmiddel (allicht) en de V snaar (afwezig). Grote meevaller was uiteraard de pomp, die doet het gewoon! Ondanks dat de laatste 'airco service' sticker van 2012 was. Goeie spullen gebruikt Volvo.
De LPi pomp wilde ook maar een paar duizend kilometer draaien en dan moest ik weer ergens een stekker ontdoen van corrosie (wordt een beetje saai) tot ie er helemaal mee stopte. Geen lieve stekker draaien, knijpen of volspuiten met contactspray hielp er meer aan. Die pompen zijn best duur, onhandelbaar (zitten goed verstopt in de tank) en dan eigenlijk alleen nog maar tweedehands te vinden.
Mijn ervaring met regelelektronica is inmiddels een stuk slechter dan die met pompen, dus na al die elektra gerelateerde weigeringen wilde ik de Vialle computer wel s zien van binnen, en jawel daar was ook een pootje van een relais van de printplaat geknetterd. Dat pootje brak af, de printplaat werd een zwart gat etc maar weer aardig opgelapt met een nieuw relais en wat koperdraadjes. Leuk spul, een doosje van 2 euro 55 halen bij de elektro-nerden-winkel en je auto doet t weer.
Potjandorie en die ECU wilde dus niet werken tot alle schroefjes vast zaten (why?), ik had de boel al bijna in de sloot gegooid.
Moraal: een 10A relais kan 1 miljoen keer schakelen maar verwacht niet dat het 20 jaar aan printplaat blijven hangen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969