Berichten: 4
Topics: 1
Lid sinds: Aug 2017
26 August 2017, 20:17
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 2 September 2017, 00:22 door barstema.
Edit Reason: ik weet niet hoe ik foto's toevoeg
)
beste Forum leden,
Ik heb behoorlijk impulsief een Volvo 245 uit het jaar 1975 gekocht die een aantal jaar heeft stil gestaan.
De motor liep en klein stukje met de automaat gereden.
De beste man vroeg een vraag prijs van 2500 euro waarop ik een spot bieding heb gedaan.
Tot mijn verbazing ging hij akkoord.
Chassis en plaatwerk onder de auto voelde goed aan, met een schroevendraaier getest.
Verder geen excessen qua roest, niet noemenswaardig voor zijn leeftijd.
Alleen bij de voorruit zat behoorlijk wat roest.
Ik weet niet wat voor kosten post dit gaat worden.
Nu hoeft het geen show room finish te zijn maar wel weer roest vrij.
Dus las werk en plaatselijk op kleur brengen.
Wat kost zoiets en waar zou dat in omgeving Groningen voor een scherp tarief kunnen?
Graag jullie advies, ik ben echt een leek als het gaat om las en lakwerk.
mvgr,
Bar
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Een import 245 uit Finland of Zweden? Maar dat is nog steeds onwaarschijnlijk weinig roest.
Als je wat zoekt kan je vast wel een sloper vinden waar je die stukken raamlijst uit kan zagen, en anders kan je zoiets ook wel met rechte plaat fixen. Ruit eruit, interieur afdekken, sierstrips eraf, komt nog wat meer roest onder vandaan. Slijpen, lassen, slijpen, plamuren, schuren. Heel veel schuren en plamuren. Wat roestpreventie. Reparaties in het zicht duren het langst. Gezien de barst in de voorruit zal deze daar breken, ook een nieuwe.
Geen idee wat dat kost, ik denk dat ik als hobbyist er zeker een dag of twee drie mee zoet zou zijn, tot spuitklaar. Ik gok dat je auto twee keer zo duur wordt.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 4
Topics: 1
Lid sinds: Aug 2017
26 August 2017, 22:12
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 2 September 2017, 00:23 door barstema.)
(26 August 2017, 21:23)Marc1970 schreef: Een import 245 uit Finland of Zweden? Maar dat is nog steeds onwaarschijnlijk weinig roest.
Als je wat zoekt kan je vast wel een sloper vinden waar je die stukken raamlijst uit kan zagen, en anders kan je zoiets ook wel met rechte plaat fixen. Ruit eruit, interieur afdekken, sierstrips eraf, komt nog wat meer roest onder vandaan. Slijpen, lassen, slijpen, plamuren, schuren. Heel veel schuren en plamuren. Wat roestpreventie. Reparaties in het zicht duren het langst. Gezien de barst in de voorruit zal deze daar breken, ook een nieuwe.
Geen idee wat dat kost, ik denk dat ik als hobbyist er zeker een dag of twee drie mee zoet zou zijn, tot spuitklaar. Ik gok dat je auto twee keer zo duur wordt.
Hallo Marc, bedankt voor je input.
Volgens de vorige eigenaar een jaar of 15 geleden geïmporteerd uit Zweden.
Dat jij dit zo weinig roest vindt dat verbaast mij echt!
Goed idee om een stuk raam-carrosserie bij een sloper te organiseren. Nu weet ik niet of latere modellen 240 serie de zelfde raam-carrosserie hebben?
Klopt goed gezien een barst aan de rechter kant. Bij scnadcars een 150 euro, huidige raam heeft trouwens wel verwarming?
Ik heb 1 keer eerder een 244 1975 op de brug gezien en die was er in het chassis en plaatwerk onderaan veel slechter aan toe.
Maar die had geen roest bij de voorruit dus zeg het maar?
Als ik naar dit model kijk "ronde koplamp 1975", kijk ik door een roze bril.
Ik weet totaal niet wat ik verwachten kan en mag van een Volvo die rond de 5 a 10 jaar heeft stil gestaan.
Ik zoek eigenlijk iemand die carrosserie werk er voor de hobby bij doet zeg maar.
Misschien tref ik die nog.
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
27 August 2017, 20:28
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 27 August 2017, 20:50 door Marc1970.)
Ik vind hem ook heel mooi, oranje is te gek, en zeker de moeite waard. Zelfs de spatborden* hangen er nog aan. *Spatlappen bedoel ik. Deze auto's zijn voor weinig rijdend te houden, helemaal als je er zelf wat van wilt leren. Als je er nog s een schakelbak in laat zetten, kan ie gewoon 120 zonder je oren te verdoven.
In deze leeftijd is 'geen roest' meestal het gevolg van renovaties, al dan niet degelijk uitgevoerd. Sommige auto's worden gerenoverfd. Zou ik nog s heel goed naar kijken. Een APK laten doen is ook een goed begin, bij een garage waar je mee mag lopen, kan je alles rustig bekijken en dan heb je een lijstje met minimum eisen.
De recente 240 heeft dezelfde carrosserie, die onderrand zou je zelfs uit een 140 kunnen halen. Goedkope optie is de sierlijst eraf halen, roest wegkrabben, gaten vullen met polyesterplamuur, verven met een kwastje, de hele kier rond de voorruit volblubberen met bitumen (Tixophalt) of montagekit en verder met het rijdend maken. Roest komt elke twee jaar terug, recept herhalen.
Als je er al mee gereden hebt, vind ik de prijs prima. Heeft deze voorruit verwarming? Toemaar. Dat zal je niet zo gauw terug vinden in een nieuwe.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 4
Topics: 1
Lid sinds: Aug 2017
(27 August 2017, 20:28)Marc1970 schreef: Ik vind hem ook heel mooi, oranje is te gek, en zeker de moeite waard. Zelfs de spatborden* hangen er nog aan. *Spatlappen bedoel ik. Deze auto's zijn voor weinig rijdend te houden, helemaal als je er zelf wat van wilt leren. Als je er nog s een schakelbak in laat zetten, kan ie gewoon 120 zonder je oren te verdoven.
In deze leeftijd is 'geen roest' meestal het gevolg van renovaties, al dan niet degelijk uitgevoerd. Sommige auto's worden gerenoverfd. Zou ik nog s heel goed naar kijken. Een APK laten doen is ook een goed begin, bij een garage waar je mee mag lopen, kan je alles rustig bekijken en dan heb je een lijstje met minimum eisen.
De recente 240 heeft dezelfde carrosserie, die onderrand zou je zelfs uit een 140 kunnen halen. Goedkope optie is de sierlijst eraf halen, roest wegkrabben, gaten vullen met polyesterplamuur, verven met een kwastje, de hele kier rond de voorruit volblubberen met bitumen (Tixophalt) of montagekit en verder met het rijdend maken. Roest komt elke twee jaar terug, recept herhalen.
Als je er al mee gereden hebt, vind ik de prijs prima. Heeft deze voorruit verwarming? Toemaar. Dat zal je niet zo gauw terug vinden in een nieuwe.
Hallo Mark,
Het werd mij een te groot restauratie project.
De roest bij de voorruit was niet het enigste, een waslijst onderhoud en laswerk.
Dat kan ik niet zelf en dus in totaal met alle andere reparaties te duur.
Ik heb de aankoop afgezegd in overleg met de verkoper.
Ga weer opzoek naar een nieuw project.
|