Berichten: 294
Topics: 46
Lid sinds: May 2010
Hallo,
Het is nu flink winter met temperaturen van ca -20. Tot gisteren geen problemen gehad.
Ik heb een paar maanden geleden de koelvloeisof vervangen met kvs die zou moeten beschermen tot -38c.
Gisteravond een ritje gemaakt van ca. 20km en het viel me al op dat het niet echt lekker warm werd in de auto.
Temperatuurmeter stond netjes in het midden.
Vanmorgen motor gestart, (auto stond buiten) even laten draaien en na een paar honderd meter ging de temperatuur meter in het rood.
Bovenste koelslang stijf bevroren. Auto de garage ingereden,laten ontdooien en niets aan de hand. Verwarming nu ook ok.
Vraag is of het, ondanks dat de kvs tot -38 zou moeten werken, toch kan bevriezen door de rijwind.
Wat is dan evt. een remedie? Een stuk karton voor de radiator?
Groeten, Arnold
Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Ik weet niet of een kartonnetje voor de radiateur een goede oplossing is.
. Als je koelwater daadwerkelijk tot -38 is beveiligd zou dit m.i. niet mogen gebeuren. Heeft de radiateur een goede doorstroming en gaat de thermostaat goed open?
Misschien toch maar even (laten) checken tot welke temp. het koelwater daadwerkelijk beveiligd is.
Ik zou je vraag ook even op een Zweeds forum plaatsen. De Zweden hebben meer ervaring met dat soort temperaturen dan wij.
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Natuurlijk bestaan die dingen al: Volvo kylarskydd:
http://www.tradera.com/item/302204/24883...-volvo-240
Je koelwater bevriest niet, maar er blijft gewoon niet genoeg warmte over om jouw voeten te verwarmen, en dat hoeft niet. Ik denk dat je met karton voor de grille, of de halve radiateur afdekken, een eind komt.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.711
Topics: 47
Lid sinds: Dec 2006
Alleen geen karton gebruiken!
Also get nat worst valt t uiteen en de pulp will he niet in je radiateur gewaaid hebben.
Beter een stuk plastic oid.
Sent from my ONE E1003 using Tapatalk
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
BartJu schreef:Also get nat worst valt t uiteen en de pulp will he niet in je radiateur gewaaid hebben.
.
Sent from my ONE E1003 using Tapatalk
....dat wordt dus nooit mijn volgende toestel...
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 1.711
Topics: 47
Lid sinds: Dec 2006
edwin schreef:....dat wordt dus nooit mijn volgende toestel...
Tja, moet de taalinstellingen nog aanpassen dus. Sowieso een hekel aan autocorrect, en helemaal als de taalinstellingen niet klopt...
Niet zo zeer toestel gerelateerd dus.
Sent from my ONE E1003 using Tapatalk
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 20
Topics: 3
Lid sinds: Oct 2015
Heb je voor het vervangen van de kvs, wel de totale oude inhoud van het koelsysteem laten aflopen ( volgens mijn boekje is dat 9,5 liter) Als je dat niet hebt gedaan, kom je waarschijnlijk niet aan je -38 , maar op een gemiddelde van nieuwe en oude
temp. groetjes Kasper.
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Berichten: 294
Topics: 46
Lid sinds: May 2010
Dank jullie wel voor de reacties. De temperaturen liggen nu iets onder het vriespunt en er is eigenlijk geen probleem meer. Dat het beter is om geen karton te gebruiken had ik dus nooit aan gedacht. Wel harstikke logisch. Ik heb de kvs volgens voorschrift vervangen en er zijn idd aardig wat liters in gegaan. Bij het wisselen naar winterbanden loop ik de auto altijd even helemaal na en kontroleer altijd de kvs met zo'n soortelijk gewicht meter. Ik sprak er over met een collega die in zijn jonge jaren veel aan 240's gesleuteld heeft en kende het probleem.
Zijn antwoord was om er inderdaad zo'n afdekking op de grille te monteren om 'ispropp' in de koelslangen te voorkomen.
Groeten Arnold
Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden