Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Zekeringenkast vernieuwen
#1
Omdat mijn richtingaanwijzers het onlangs niet meer deden moest ik een zekering vervangen.
Iemand suggereerde dat het misschien handig was om de hele kast te vervangen. Dus niet
meer met ouderwetse steenzekeringen:

[Afbeelding: s35418-kmarine-steenzekering-5a.jpg]

maar met nieuwerwetse steekzekeringen (is maar 1 letter verschil) :

[Afbeelding: sinatec-sf7000-mini-steekzekeringen.jpg]

Dat zou er dan ongeveer zo uit gaan zien:

[Afbeelding: 884751993_515.jpg]

Wel strak.

Wie heeft ooit overwogen dat te doen of zelfs gedaan? Wat zijn de voor- en nadelen?
Antwoord
#2
Op het engelse forum was er wel iemand mee bezig. Maar kan het zo snel niet vinden.

Maar als je de klemmen een keer goed schoon maak en iets naar binnen buig kunnen de zekeringen toch oneindig lang mee?
Je kunt wel het beste een keer de echte porceleinen zekeringen scoren.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#3
Grootste nadelen lijken me dat het een hoop werk is, igg een stuk meer dan de suggestie van skidje, en dat het een hoop ruimte kost om een zekeringkast kwijt te kunnen met 17 zekeringen, drie uitgaande polen per zekering en een hoop doorlussingen aan de ongezekerde kant. Dat gaat je zeker niet lukken op de huidige locatie onderaan de A-stijl. Waarschijnlijk kom je dan onder de motorkap (nat) of achter het dashboardkastje terecht wat ook nog eens het verleggen en verlengen van een stuk of 60 draden inhoudt. Met een schoongemaakte zekeringhouder voorzien van goede zekeringen (dus niet die plastic dingen van de bouwmarkt) is de zekeringkast van de 240 zo goed als storingsvrij, zeker als je voorruit niet lekt en je elke maand de zekeringen een rondje draait.
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord
#4
Op zich een mooi een leuk project, maar of het echt nodig is? Wat Skidje zegt, de klemmen heel goed schoonmaken, wat buigwerk en een partij dure keramiekzekeringen moeten genoeg zijn. Ik heb toen ik mijn wagen 4 jaar geleden kocht een uurtje de contacten gepoetst met contactspray en wattenstaafjes, alle vette troep en oxidatie veeg je dan zo weg. Daarna de boel wat bijgebogen en dure zekeringen geplaatst. Ik heb nu na 100.000 kilometer nog nooit problemen gehad met de zekeringenkast, zelfs nooit een zekering hoeven verdraaien of vervangen.
Antwoord
#5
Is idd al een keer eerder voorbij gekomen: Onderwerp: steekzekeringen in een 240


Wat ik zelf altijd doe: Onderwerp: Kleine beurt (Punt 1)


Maar, het is mogelijk met een zekeringkast van een Saab 9000

[Afbeelding: elcentral.jpg]
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#6
Haha, wow bedankt! Ik had nog wel zo gezocht.. EN heb zelf nog in dat oude draadje gepost!
Anywho: ik laat het even zo. Plastieken zekeringen voor reserves gekocht. Keramieken zag ik
daarna ook staan maar zijn 10x duurder.
Antwoord
#7
Mwoah, valt toch wel mee? 20 cent per stuk: http://www.rdae.nl/nl/rf8c-wit-8a.html
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord
#8
Wow! Bedankt! Voorlopig heb ik genoeg. 10 stuks rode/witte/blauwe besteld Smile
Antwoord
#9
De besre man begint mn huis leverancier te worden aan elektro onderdelen zo

Verstuurd vanaf mijn GT-I9506 met Tapatalk
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken

[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)